امریکا شبهه در مورد یازده سپتامبر را با تحریم جواب داد

۱۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۷ کد : ۸۸۴۳ اخبار اصلی
وقتی محمود احمدی نژاد در نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل ...
امریکا شبهه در مورد یازده سپتامبر را با تحریم جواب داد

دیپلماسی ایرانی: وقتی محمود احمدی نژاد در نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل گزینه دست داشتن دولت ایالات متحده در حادثه یازده سپتامبر را مطرح کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد اوباما جواب این سخنان را در کمتر از یک هفته و با افزایش فشار بر بخش انرژی ایران از طریق وضع تحریم‌های جدید در این حوزه بدهد.

دولت اوباما روز پنج شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه یک شرکت ایرانی در سوئیس که با بخش گاز و نفت ایران در ارتباط است وضع و اعلام کرده که توانسته است چند شرکت اروپایی فعال در بخش انرژی را متقاعد کند که سرمایه‌های خود را از ایران خارج کنند.

ایالات متحده شرکت نفتیران را که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است، در لیست سیاه خود قرار داده و تجارت این شرکت با موسسات امریکایی یا شرکت‌هایی که در خاک امریکا قرار دارند را ممنوع کرده است.

این تحریم‌های جدید به دولت ایالات متحده این توانایی را می‌دهد که شرکت‌هایی که بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کنند را مجازات کند. این قانون دولت امریکا را موظف می‌کند که شرکت‌هایی را که این ضابطه را در معاملات خود رعایت نمی‌کنند شناسایی کند.

علاوه بر این دولت ایالات متحده اعلام کرده است که برای 8 نفر از مقامات ایرانی تحریم‌های مالی و محدویت سفر به امریکا را اعمال خواهد کرد. رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام ایالات متحده گفته است: اقدام اخیر دولت آمریکا مبنی بر ایجاد محدویت سفر و انسداد دارایی‌های هشت نفر از مسئولان کشورمان در راستای دخالت‌های 30 سال گذشته آمریکا در امور داخلی ایران انجام می‌گیرد و این عمل مغایر ادعاهای امریکا مبنی بر داشتن روابط دوستانه با کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران است و نقض آشکار قوانین و مقررات بین المللی و نیز تعهدات این کشور در قبال جمهوی اسلامی ‌ایران براساس بیانیه الجزایر است. علاوه بر این سفیر سوئیس در ایران که مسئولیت حفاظت از منافع امریکا در ایران را به عهده دارد برای ابلاغ اعتراض شدید ایران نسبت به این عمل امریکا به وزارت خارجه احضار شده است.

سه ماه پیش شورای امنیت دور جدیدی از تحریم‌های ضد ایرانی را با فشار دولت ایالات متحده تصویب کرد. بعد از وضع این تحریم‌ها توسط شورای امنیت، امریکا هم تحریم‌های یک‌جانبه خود را که بخش انرژی ایران را هدف می‌گرفت، تصویب کرد.

ایران همواره علاوه بر تاکید بر غیرقانونی بودن این اقدام شورای امنیت، بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها تاکید کرده است. محمود احمدی نژاد پیش از آغاز سفرش به نیویورک در مصاحبه با شبکه تلويزيونى ان‌بى‌سى آمريکا گفته بود در حالى که کشورهاى غربى به دنبال اقدامات شديدترى عليه برنامه هسته‌اى ايران هستند اما تحريم‌هاى بيشتر هيچ آسيبى به جمهورى اسلامى ايران وارد نخواهد آورد. کشور ما ايران به هيچ وجه به آمريکا نيازى ندارد. حتى اگر دولت آمريکا تحريم‌ها عليه ايران را افزايش دهد و 100 برابر کند و حتى اگر اروپا نيز در تحميل تحريم‌هاى سنگين‌تر به آمريکا بپيوندد، ما در ايران در موقعيتى قرار داريم که مى‌توانيم احتياجات خود را برآورده سازيم.

به نظر می‌رسد با وجود این که اوباما در نطق خود در مجمع عمومی ‌سازمان ملل بر ضرورت حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو مذاکره تاکید کرد، اما با اعمال فشار بیشتر اقتصادی بر بخش انرژی ایران در صدد است با تضعیف اقتصاد ایران، در شرایطی وارد مذاکره با ایران شود که مقامات ایرانی به دلیل بحران در اقتصاد، خود را در موضع ضعف ببینند و ناچار به پذیرش نظر طرف غربی باشند.

این در حالی است که ایران با وجود گذشت سه ماه از وضع و اعمال تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده هنوز هم بر مواضع خود پافشاری می‌کند و اعمال تحریم‌های اقتصادی تاثیری در مواضع جمهوری اسلامی ‌ایران نداشته است.


نظر شما :