عراق با وجود فشارهاى شديد ايران در نقطه صفر باقى ماند

۰۶ مهر ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۱ کد : ۸۸۰۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالی که آخرین ساعات روز یک‌شنبه برخی منابع نزدیک به مذاکرات ائتلاف هم‌پیمانی ملی به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که به اجبار تحت فشارهای شدید عوامل خارجی به خصوص ایران جریان صدر پذیرفته با اکراه به انتخاب نوری مالکی تن دهد، صبح دوشنبه ناگهان همه چیز تغییر کرد.
عراق با وجود فشارهاى شديد ايران در نقطه صفر باقى ماند

دیپلماسی ایرانی: مهلت پنج روزه بدون هیچ توافقی به پایان رسید. عراق باز هم تصمیم گرفت بر سر نقطه صفر خود باقی بماند. در حالی که آخرین ساعات روز یک‌شنبه برخی منابع نزدیک به مذاکرات ائتلاف هم‌پیمانی ملی به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که به اجبار تحت فشارهای شدید عوامل خارجی به خصوص ایران جریان صدر پذیرفته با اکراه به انتخاب نوری مالکی تن دهد، صبح دوشنبه ناگهان همه چیز تغییر کرد و تصمیم بر آن شد که عراقی‌ها بر نقطه صفر باقی بمانند.

عادل عبدالمهدی، در صحن پارلمان عراق در برابر خبرنگاران گفت: «در این پنج روز به هیچ توافقی نرسیدیم و همچنان موضوع نخست‌وزیری مسئله ما است.»

عبدالمهدی تاکید کرد، به هیچ عنوان از پست نخست‌وزیری کوتاه نخواهم آمد. ما ظرف ساعت‌های آینده جلسه بسیار مهمی برگزار خواهیم کرد و در آن راهکارهای تازه انتخاب نخست‌وزیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهاء الاعرجی، از رهبران جریان صدر نیز در این باره گفت: «مذاکرات فعلا در بن‌بست است و ما همچنان نامزد خود را عادل عبدالمهدی می‌دانیم ولی اگر در جلسات آقای نوری مالکی رای آورد به این انتخاب احترام می‌گذاریم.»

از سوی دیگر فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی اعلام کرد که برای ائتلاف با ائتلاف ملی به توافقات بسیار خوبی با جریان حکیم رسیده‌ایم و انتظار داریم ظرف روزهای آینده با یکدیگر دست به ائتلاف بزنیم.

عبدالمهدی نیز در سخنرانی مطبوعاتی خود در پارلمان این خبر را تایید کرد و گفت: «مذاکرات العراقیه و ائتلاف ملی به نتایج خوبی رسیده و امیدواریم پیشرفت‌هایی در مذاکرات در حال انجام حاصل شود.»

وی در ادامه افزود: «رسیدن تفاهم با العراقیه چندان دور از دسترس نیست چرا که آنها نرمش بسیاری برای حل بحران سیاسی کشور از خود نشان می‌دهند.»

عبدالمهدی همچنین گفت: «مذاکرات میان ائتلاف دولت قانون و العراقیه نیز در نهایت به بن‌بست رسید و ما از آنها نیز می‌خواهیم که باب مذاکره میان خود را مجددا از سر بگیرند.»

در همین رابطه روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد، دفتر عادل عبدالمهدی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، وی با ایاد علاوی و دیگر رهبران ائتلاف العراقیه روز شنبه 25 سپتامبر جلسه مهمی برگزار کردند و توانستند با آنها بر سر برخی نقاط اختلافی به توافق برسند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع آگاه از ائتلاف ملی که نخواسته نامش فاش شود، گزارش داد تا بدین لحظه بازگشت نوری مالکی به پست نخست‌وزیری تقریبا مردود است و تا بدین لحظه ائتلاف ملی و فهرست العراقیه با نخست‌وزیری وی قاطعانه مخالفند. کردها نیز گفته‌اند مادامی که این دو فهرست با انتخاب مالکی مخالف باشند آنها نیز از این وضعیت حمایت می‌کنند.

از مذاکرات ائتلاف ملی و العراقیه نیز اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که ایاد علاوی به شرط آن که یک پست در خور توجه به او داده شود که از اختیارات مکفی نیز برخوردار باشد، اعلام آمادگی کرده که از پست نخست‌وزیری صرف نظر کند و این پست را به عادل عبدالمهدی بدهد.

جریان‌های سنی فهرست العراقیه نیز از انتخاب عادل عبدالمهدی برای پست نخست‌وزیری اعلام حمایت کرده‌اند.

در همین رابطه گروهی از طرف مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به طرف بغداد روانه شده تا نامه پیشنهادی رئیس اقلیم کردستان برای پایان دادن به بحران جاری در عراق را تحویل نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون دهد.

از سوی دیگر، جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه الحیات گفت: «ایران و امریکا و سوریه در یک توافق از پیش هماهنگ‌نشده به این نتیجه رسیده‌اند که نوری مالکی بهترین گزینه نخست‌وزیری است و از انتخاب مجدد او برای این سمت حمایت می‌کنند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :