ايران دست آمريکا را خوانده است

۰۵ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۶ کد : ۸۷۹۴ اخبار اصلی
شواهد حاکم بر خليج فارس حاکى از آن است که ايران خود را براى حمله اسرائيل يا ايالات متحده يا حمله مشترک هر دو کشور به تاسيسات هسته‌اى اش مهيا مى‌کند.
 ايران دست آمريکا را خوانده است

دیپلماسی ایرانی: موسسه امنيت و ارتباطات بين الملل مشهور به ISI در تازه ترين پرونده خود بحث حمله احتمالى به ايران از سوى ايالات متحده و اسرائيل را وسط کشيده است و مى‌نويسد:

شواهد حاکم بر خليج فارس حاکى از آن است که ايران خود را براى حمله اسرائيل يا ايالات متحده يا حمله مشترک هر دو کشور به تاسيسات هسته‌اى اش مهيا مى‌کند. ايران روند ذخيره تسليحات را آغاز کرده و به ادعاى نويسنده اين گزارش گروه هاى نظامى در اختيار خود درکويت و بحرين را هم به حالت آماده باش کامل درآورده است!

اين سايت در ادامه دستگيرى شيعيان در بحرين را به تلاش ايران براى تجهيز نظامى ربط مى‌دهد و مى‌نويسد: شيعيانى که در بحرين با اتهام تلاش براى انجام عمليات‌هاى تروريستى بازداشت شدند در حقيقت منابع اطلاعاتى ايران بودند. بحرين ادعا مى‌کند که اين افراد وابسته به شبکه‌اى هستند که به دنبال کودتا در اين کشور کوچک حاشيه خليج فارس است. برخى تحليل گران هم با در دست داشتن مدارکى نه چندان مستدل ايران را حامى اين گروه از شيعيان در بحرين مى‌دانند.

اى اس اى در ادامه مى‌نويسد: آغاز به فعاليت مجدد شيعيان معترض در بحرين را بايد زنگ خطرى دانست چرا که تهران سه دهه است که بازى خود با واشنگتن را به خوبى آموخته است. در نبرد با کاخ سفيد فارغ از آنکه چه کسى بر مسند قدرت نشسته باشد بايد دست را بر روى متحدان منطقه اى گذاشت و همه را به نوعى در اين بازى نظامى دخيل کرد . بازى که تبعات آن براى غرب بالا رود. بر هيچ کس پوشيده نيست که بر هم ريخته شدن ثبات و آرامش در بحرين چه از بعد سياسى و چه نظامى مى‌تواند نقش همان کبريتى را بازى کند که در انبار باروت خاورميانه افتاده است.

زمانى که خبر دستگيرى بيست و سه شيعه در بحرين در صدر اخبار منطقه‌اى قرار گرفت انگشت اتهام همگان به سمت گروه‌هاى معارض با دولت مرکزى در اين کشور رفت که به دنبال کودتا در اين کشور هستند. بحرين را مى‌توان کوچک‌ترين کشور حاشيه خليج فارس دانست. کشورى که مساحت اندکى دارد اما در حقيقت در تامين امنيت منطقه نقش کليدى را بازى مى‌کند. بحرين همواره در اين سال ها ميزبان فعاليت هاى و رزمايش‌هاى نظامى ايالات متحده در منطقه بوده است. بحرين در استرات‍ژيک ترين منطقه خليج فارس واقع شده است. اين کشور تبديل به کانالى براى انتقال نفت از چاه هاى نفتى به تانکرهاى آماده بارگيرى شده است.

در نزديکى خاک عربستان سعودى قرار دارد و همين امر هم براى ايران و هم براى ايالات متحده حائز اهميت است. بحرين به شرق عربستان دسترسى دارد. شرق اين کشور هم عمدتا شيعه نشين است. اين کشور 800 هزار نفر جمعيت دارد که 70 درصد آن را شيعيان تشکيل مى دهند. با اين همه اهل تسنن تمامى پست هاى کليدى را در اختيار دارند. شيعيان که همواره شهروند درجه دوم در بحرين محسوب مى‌شدند به مرور زمان به ايران نزديک شده‌اند. ايرانى‌ها نيز در طول تاريخ همواره به شيعيان بحرين متذکر مى‌شدند که اين دو جزيره شيعه نشين متعلق به ما است. بحرين در منطقه اى واقع شده است که تنش در آن بيداد مى‌کند و کوچک‌ترين اختلافى مى تواند منطقه را به اتش جنگ بيندازد. در خاورميانه سه فاکتور تعيين کننده است: نفت؛ مذهب و سياست.

آى اس آى در ادامه مى‌نويسد: آنچه در بحرين رخ داد در حقيقت زنگ خطرى براى کل منطقه بود. اين مساله مى‌تواند در چشم بر هم زدنى امنيت در خاورميانه و حاشيه خليج فارس را بر باد دهد. بحرين در توضيح علت اين دستگيرى و اتهام بازداشت شد‌گان تاکيد کرد که اين افراد از بيرون از کشور هدايت مى شدند. اين عبارت معمولا براى ايران به کار مى‌رود. البته نبايد فراموش کرد که نه تنها بحرين که هيچ کدام از کشورهاى حاشيه خليج فارس جرات ندارند انگشت اتهام خود را مستقيما به سمت ايران نشانه روند. با اين همه در اين سالها ادبيات دولتمردان عرب به گونه اى تعريف شده است که همگان واژه ها را زمانى که نوبت به ايران مى رسد رمز گشايى مى کنند. دستگيرى شيعيان در بحرين را بايد زنگ خطرى دانست که از بحرين به گوش مى‌رسد و البته بايد به گوش رهبران واشنگتن هم برسد.

گزينه هاى پيش روى ايران

ايران در بازده زمانى يک سال گذشته که بارها از جانب اسرائيل تهديد به حمله شده به دو نکته کليدى پى برده است: در شرايطى که اسرائيل يا آمريکا به ايران حمله کنند، تهران نمى‌تواند با حمله نظامى پاسخ دهد. ايالات متحده که از تيررس تهران بسيار دور است و اسرائيل هم که سيستم دفاعى بسيار پيچيده‌اى را در اختيار دارد. دوم انکه ايرانى‌ها مى‌دانند که يا بايد با تمام قوا تمام هزينه ها را پرداخت کنند و يا بايد تمام اعتبار خود را از دست دهند . پس راهکار چيست : با هدف قرار دادن متحدان آمريکا بايد تلافى کرد. بايد متحدان را به شدت نقره داغ کرد و بيشترين ضربه‌ها را به آنها وارد کرد.

اما ايران چگونه مى‌تواند با در اختيار داشتن متحدان منطقه اى ، دوستان امريکا را هدف قرار دهد؟ حزب الله لبنان يکى از بهترين اين گزينه‌ها است. حزب الله بر شهرهاى اسرائيل دسترسى کامل دارد. شمال اسرائيل دقيقا در تيررس حمله حزب الله قرار دارد. برخى ادعا مى‌کنند که تجهيزات در اختيار حزب‌الله در حقيقت تجهيزات ايران هستند که براى روز مبادا در اختيار اين کشور قرار گرفته‌اند. از جنوب هم حماس مى‌تواند اسرائيل را آماج گلوله‌باران خود قرار دهد. تسليحات در اختيار حماس دست ساز و نه چندان پيشرفته هستند اما با اين همه باز هم پتانسيل تخريب را دارند.

در خليج فارس هم برخى منابع ادعا مى‌کنند که ايران حزب‌الله کويت را تجهيز مى‌کند و البته اين شيعيان با شيعيان بحرينى متحد و هم قسم با تهران هستند. عراق هم با وجود آنکه 50 هزار سرباز امريکايى هنوز در آن مستقر هستند در حقيقت پايگاهى براى ايران محسوب مى شود و نبايد نفوذ ايران بر شيعيان عراق را هم دست کم گرفت. 


نظر شما :