لبنان به نقطه التهاب نزدیک می شود

۰۵ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۸۷۹۲ اخبار اصلی
آتش اتهام ها در لبنان روز به روز شدیدتر می شود. ظاهرا با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر نهایی دادگاه، فشارهای دو طرف به یکدیگر نیز تصاعدی می شود.
لبنان به نقطه التهاب نزدیک می شود
 دیپلماسی ایرانی: آتش اتهام‌ها در لبنان روز به روز شدیدتر می‌شود. در حالی که گمان می‌رفت مذاکرات کشورهای عربی سوریه و عربستان و در عین حال هماهنگی آنها با ایران کمی از شدت تنش‌های موجود در لبنان بکاهد، اظهارات تند رهبران دو جریان 14 مارس یا اکثریت پارلمان لبنان به رهبری سعد حریری و 8 مارس یا جریان اقلیت که در راس آن حزب الله قرار دارد، مجددا بالا گرفته و نزدیک شدن به زمان دادگاه رفیق حریری نیز حساسیت اوضاع را دو چندان کرده است. ظاهرا با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر نهایی دادگاه، فشارهای دو طرف به یکدیگر نیز تصاعدی شده است.

در تازه‌ترین اظهارات سمیر جعجع، رئیس هیئت عملگرای حزب نیروهای لبنانی مشهور به فالانژهای لبنان و از رهبران تندروی جریان 14 مارس مدعی شد که کودتاچیان پشت دروازه‌های لبنان ایستاده‌اند و تنها یکی از اهداف آنها نابودی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری است.

وی در سخنرانی خود در سال‌روز شهدای مقاومت لبنان در ورزشگاه فواد شهاب شهر جونیه، 20 کیلومتری شمال بیروت همچنین گفت: «کودتاچیان پشت دروازه‌های کشورند و مطلوبشان چیزی جز نخست‌وزیری و ریاست جمهوری نیست. آنها اکنون بر فراز دروازه‌های کشورند اما این دروازه‌ها به روی آنها باز نیست. ما اجازه نمی‌دهیم که جمهوری کشور دوباره فرو بپاشد.»

اظهارات افراطی وی با تشویق حاضران در تجمع و شعارهایی علیه جریان‌های مخالف همراه بود بدون آن که توجه شود که او علنا تهدید به از سر گیری جنگ داخلی در لنبان می‌کند.

ابتدای این آتش افروزی کلامی زمانی آغاز شد که سید حسن نصر الله در سخنرانی خود اعلام کرد، سعد حریری به او اطلاع داده که عده‌ای از افراد وابسته به حزب الله در جریان ترور پدرش دست داشته‌اند. وی این حرکت را توطئه‌ای اسرائیلی دانست و پس از آن اسنادی منتشر ساخت که ثابت می‌کرد اسرائیل در آن حادثه دست داشته است. اظهارات سید حسن نصر الله با واکنش صریح جریان 14 مارس مواجه شد و پس از آن موج تازه‌ای از حملات کلامی دو طرف به یکدیگر آغاز شد.

جعجع همچنین طرف مقابل را به نابودی دادگاه ترور رفیق حریری توسط شاهدان الزور یا همان شاهدان ترور متهم کرد. جمیل السید، وزیر امنیت سابق لبنان یکی از متهمان به دست داشتن در ترور رفیق حریری بود که در سال 2005 از سمت خود استعفا کرد و به فاصله اندکی پس از آن روانه زندان شد. دادگاه بین‌المللی به دلیل آن که اسناد کافی برای دست داشتن وی در ترور رفیق حریری در دست نداشت او را از زندان آزاد کرد. حال السید می‌گوید که کشاندنش به دادگاه دسیسه بوده و آن چه سید حسن نصرالله مبنی بر دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق حریری می‌داند صحیح است و باید کسانی که در پی منحرف کردن دادگاه هستند محاکمه شوند.

در مقابل این اظهارات طرفداران حریری مدعی شدند که السید برای چشم‌پوشی از شکایت خود طلب رشوه کرده است. موضوعی که سعد حریری نیز صحت آن را تایید کرد.

در این میان جعجع از میشل عون متحد دهه هشتاد خود خواست که از جبهه حزب الله خارج شود و همان طور که قبلا نیز مخالف مسلح بودن حزب الله بود اکنون نیز به همان مبادی بازگردد.

پس از آن عمار حوری، یکی از اعضای پارلمان لبنان از جریان 14 مارس نیز حزب الله را به پنهان کردن حقیقت متهم کرد و مدعی شد، عده‌ای می‌خواهند حقیقت دادگاه ترور رفیق حریری افشا نشود.

البته حزب‌ الله در برابر این فشارها ساکت ننشسته است. نواف الموسوی، یکی از نمایندگان حزب الله در مجلس اظهارات جریان 14 مارس را رد کرد و گفت: «به زودی حقایق روشن می‌شود.»


نظر شما :