شهرک سازی، تیر خلاص مذاکرات

۰۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۸۷۸۲ اخبار اصلی
در حالی که هنوز یک ماه از آغاز روند جدید مذاکرات صلح خاورمیانه نگذشته، آغاز شهرک سازی هر لحظه می‌تواند این مذاکرات را با مرگ ناگهانی مواجه کند.
شهرک سازی، تیر خلاص مذاکرات
دیپلماسی ایرانی: در حالی که هنوز یک ماه از آغاز روند جدید مذاکرات صلح خاورمیانه نگذشته این مذاکرات هر لحظه ممکن است با مرگ ناگهانی مواجه شود. امروز يکشنبه آخرين روز از منع قانونی ساخت و سازها در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است و هنوز اسرائيل اين ممنوعيت را تمديد نکرده است.

اسرائیل در ماه نوامبر اعلام کرد که به مدت 10 ماه تا 26 سپتامبر شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف می‌کند. امروز پایان این مدت ده ماهه است و ممکن است اسرائیل به شروع مجدد شهرک سازی‌ها در کرانه باختری اقدام کند. این موضوع خط قرمز فلسطینی‌ها محسوب می‌شود و بارها محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی اعلام کرده که اگر اين ممنوعيت تمديد نشود، از مذاکرات کنار خواهد کشيد.

محمود عباس روز شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی ‌سازمان ملل اگرچه از آمادگی فلسطینی‌ها برای صلح با اسرائیل سخن گفت اما تصریح کرد که اسرائيل بايد ميان صلح و ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن، يکی را انتخاب کند. در واقع احتمال آغاز مجدد شهرک سازی بحرانی را به فضای مذاکرات وارد کرده است. از این رو مقامات آمریکایی تلاش‌های گسترده‌ای را با هدف جلوگيری از توقف و شکست مذاکرات صلح خاورميانه آغاز کرده‌اند. آنها در گفت‌وگوهای جداگانه با مقامهای فلسطينی و اسرائيلی تلاش می‌کنند که دو طرف را به تداوم مذاکرات راضی کنند.

هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در روزهای گذشته دو بار با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی که برای شرکت در مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد دیدار کرده است. جفری فلتمن، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور خاور نزديک، گفت مقام‌های آمريکايی به فلسطينی‌ها اعلام کرده‌اند که ادامه دادن مذاکرات به نفعشان خواهد بود. او با اشاره به دیدار محمود عباس و هیلاری کلینتون، از فشرده بودن این مذاکرات خبر داد و گفت: وزیر امورخارجه از ما خواسته است که ادامه دهیم و ما باید این کار را انجام دهیم. وی همچنین گفت که مقام‌های آمريکايی مکررا از اسرائيل خواسته‌اند که شهرک سازی در مناطق اشغالی را متوقف کند.

روند جدید مذاکرات فلسطینی‌ها و اسرائیل با همت اوباما از دوم سپتامبر (11 شهریور) آغاز شده است. آمریکایی‌ها یک روند یکساله برای مذاکرات جهت رسیدن به صلح را پیش بینی کرده‌اند. تاکنون دو دور این مذاکرات برگزار شده است و انتظار می‌رود که دور تازه مذاکرات صلح يک ماه ديگر از سرگرفته شود. با این حال تاکنون بزرگترین مشکل تداوم این مذاکرات، مسئله شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری بوده که فلسطینی‌ها تداوم توقف آن را شرط ضروری مذاکرات اعلام کرده‌اند. اگرچه تاکنون اسرائیل به تمدید توقف شهرک سازی‌ها اقدام نکرده اما یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی مدعی آمادگی این رژیم برای سازش درباره موضوع شهرک‌ها و ادامه توقف آن شد.

یک مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرد: اسرائیل آماده است تا درباره ادامه توقف 10 ماهه شهرک سازی با تمام طرف‌ها به سازش دست یابد. وی در عین حال گفت این تصمیم به معنای توقف کامل شهرک سازی نیست. باید دید آیا آمریکایی‌ها می‌توانند اسرائیل را به تداوم توقف شهرک سازی مجاب کنند یا فشارهایشان بر فلسطینی‌ها برای عدم ترک مذاکرات به نتیجه خواهد رسید؟ ناتوانی آمریکا در حل این موضوع موجب شکست کامل مذاکرات خواهد شد و شکست این روند موجب ایجاد موج جدیدی از بحران در خاورمیانه خواهد شد.

آمریکایی‌ها می‌دانند بحرانی جدید در خاورمیانه پربحران کنونی می‌تواند کابوسی برای آمریکایی‌ها ایجاد کند. این روزها برای اوباما و سیاست خارجی او تعیین کننده است. او مذاکرات صلح را پله‌ای برای حل مسائل و مشکلات خاورمیانه می‌داند. آیا اسرائیل تیر خلاص را به مذاکرات صلح و طرح اوباما و سیاست خارجی او شلیک می‌کند؟  

نظر شما :