دیدارهای مهم اما در حاشیه متکی

۰۳ مهر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۷ کد : ۸۷۷۳ اخبار اصلی
از جمله اتفاقاتی که در جریان سفر احمدی نژاد و هیئت همراه به نیویورک مورد غفلت واقع شد، دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ‌ایران، منوچهر متکی، با همتایان انگلیسی، چینی، آلمانی و فرانسوی خود بود...
دیدارهای مهم اما در حاشیه متکی

دیپلماسی ایرانی: سفر یک هفته‌ای محمود احمدی نژاد به مقر سازمان ملل در نیویورک به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی، دیروز در حالی به پایان رسید که با وجود زمزمه‌ها درباره بایکوت خبری مسائل مربوط به او، وی امسال هم بیشترین حجم خبرهای رسانه‌های دنیا را در مدت اقامت خود در نیویورک به خود اختصاص داد و در حاشیه این سفر با تعداد زیادی از خبرنگاران سراسر دنیا مصاحبه کرد.

دیدار احمدی نژاد با اصحاب رسانه‌های جمعی در نیویورک به اندازه‌ای چشمگیر بود که بعضا اخبار مربوط به ملاقات‌های او و هیئت همراه را با مقامات رسمی ‌دیگر کشورها تحت الشعاع قرار می‌داد. از جمله اتفاقاتی که در جریان سفر احمدی نژاد و هیئت همراه به نیویورک مورد غفلت واقع شد، دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ‌ایران، منوچهر متکی، با همتایان انگلیسی، چینی، آلمانی و فرانسوی خود بود. در حالی که رئیس جمهور به پیشبرد اهداف ایران از طریق دیپلماسی عمومی ‌مشغول بود، متکی در حاشیه نشست مجمع عمومی ‌با وزرای خارجه تمام اعضای گروه 1+5، به استثنای ایالات متحده و روسیه در چارچوب ملاقات‌های رسمی‌ و دیپلماتیک دیدار کرده است.

فصل مشترک دیدار‌های متکی با وزرای خارجه کشورهای عضو در گروه 1+5 مسئله هسته‌ای ایران و تمایل ایران برای حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک این مسئله بوده است. البته طرف‌های مقابل متکی هم بر آغاز مجدد گفت‌و‌گوهای ایران و گروه 1+5 تاکید کرده‌اند.

شاید مهم‌ترین دیدار متکی با وزرای خارجه این کشورها، با توجه به تنش به وجود آمده در ارتباطات لندن ـ تهران، ملاقات او با ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلستان بوده باشد. در این دیدار که اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور بعد از تغییر دولت در انگلستان بود، منوچهر متکی انتقادات جمهوری اسلامی ‌ایران را نسبت به اقدامات و رفتار دولت بریتانیا به وزیر امورخارجه این کشور منتقل کرد و با تاکید بر حق ذاتی ایران برای برخورداری از انرژی هسته‌ای، گفت: تغییر سیاست و عملکرد دولت دولت جدید انگلستان، تنها راه بازسازی روابط به شدت آسیب دیده تهران ـ لندن است. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان هم در این دیدار گفت: انگلستان نمی‌خواهد به عنوان دشمن ایران مطرح شود و علاقمند به بهبود روابط با جمهوری اسلامی‌ ایران است. او در انتهای نشست وزرای خارجه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران هم گفته بود: اکنون زمان آن فرارسیده که ایران در مذاکرات حقیقی و سازنده درباره کل برنامه هسته‌ای‌اش شرکت کند.

دیدار متکی با وزیر امور خارجه چین هم از این جهت حائز اهمیت است که این کشور گرچه به ظاهر با تحریم‌های شورای امنیت همکاری می‌کند، اما از راه‌های گوناگون مبادلات تجاری خود را با ایران ادامه می‌دهد. متکی در دیدار با وزیر امور خارجه چین، با اشاره به تلاش‌های ایران برای تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران، گفت: ما با امضاى اين بيانيه و همکارى با ترکيه، برزيل و آژانس، انعطاف جمهورى اسلامى ايران در زمينه‌ى مبادله سوخت را نشان داديم، اما متاسفانه طرف‌هاى مقابل در پاسخ به اين همکارى قطعنامه‌ 1929را صادر کردند. او در ادامه با اعلام آمادگى مجدد جمهورى اسلامى ايران براى مذاکره با گروه وين و هم‌چنين گروه کشورهاى 1+5 شرط موفقيت اين مذاکرات را عادلانه بودن و تاييد حق جمهورى اسلامى ايران براى استفاده‌ صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى دانست.

يانگ جيه چى، وزير امور خارجه‌ چين  با بیان استقبال چين از بيانيه‌ تهران، ديدگاه چين درباره راه‌حل ديپلماتيک در موضوع هسته‌اى جمهورى اسلامى را تشريح و اعلام آمادگى کشورمان براى از سرگيرى مذاکرات هسته‌ى را ستود.

گفت‌و‌گو‌های متکی با وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم بر مسئله هسته‌ای ایران و تاکید دو طرف بر لزوم حل مسئله از طرق دیپلماتیک معطوف بوده است.

با این حساب متکی با وزرای خارجه گروه 1+5 به استثنای روسیه و امریکا دیدار و مذاکره کرده است. البته مقامات مسئول این دو کشور هم در مصاحبه‌های مطبوعاتی، نظرات خود را درباره مسئله هسته‌ای ایران را اعلام کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: از مقامات ایران می‌خواهم به طور شفاف و قابل باور صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کنند. او گفت که کشورش آماده است برای یافتن راهی مسالمت آمیز درباره این مسئله با ایران مذاکره کند.

وزیر امور خارجه روسیه هم در مصاحبه با شبکه خبری روسیا درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت: بسیار امیدواریم در آینده نزدیک طرف ایرانی هم تایید کند که آمادگی دارد روند گفت‌و‌گو‌ها هرچه زودتر به جریان افتد. او گفت نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ایران به طور جدی به بررسی پیشنهادهای ما پرداخته است.

دیدارهای متکی و وزرای امورخارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و ابراز امیدواری آن‌ها برای از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 نشان می‌دهد متکی نقش خود را در دیپلماسی رسمی‌ به انجام رسانده و باید منتظر ماند و دید که فعالیت‌های رئیس جمهور در دیپلماسی عمومی ‌روند پرونده هسته‌ای ایران را به کجا خواهد رساند.


نظر شما :