شیعیان کشورهای عربی، ستون پنجم ایران؟!

۰۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۸۷۵۱ اخبار اصلی
نگرانی کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران در میان اقلیت‌های شیعه ...
شیعیان کشورهای عربی، ستون پنجم ایران؟!

دیپلماسی ایرانی: نگرانی کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران در میان اقلیت‌های شیعه افزایش یافته است. آنها از این نگرانند که شیعیان که عموما در کشورهای عربی به استثنای بحرین در اقلیتند به ستون پنجم ایران در برابر تهاجم‌های غرب تبدیل شوند.

مقامات بحرینی 23 فعال شیعی را به اتهام توطئه علیه نظام حاکم در این مملکت محاکمه کرده‌اند. این در حالی است که کمتر از چند هفته به انتخابات سراسری بحرین بیشتر باقی نمانده است.

در کویت نیز شاهد افزایش تنش‌ها میان سنیان و شیعیان هستیم. مقامات کویتی تابعیت یک روحانی شیعی را به دلیل اهانت به عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص) که موجب ایجاد موجی از خشم و غضب نزد سنیان این کشور شده بود، سلب کردند.

این در حالی است که روحانیون شیعه عربستان سعودی به شدت از این حرکت روحانی کویتی انتقاد کرده و هر گونه اهانت و جسارت به مقدسات اهل تسنن را محکوم کردند.

عبدالخالق عبدالله، استاد رشته علوم سیاسی در دانشگاه امارات در این باره گفت: «افزایش تنش‌های اخیر در کشورهای عربی میان شیعه وسنی با ایران نیز ارتباط دارد. از زمانی که ایران کشورهای منطقه را تهدید کرده است که در صورت استفاده غرب از زور علیه آن به منافع غرب در کشورهای خلیج حمله می‌کند، فشار به شیعیان در این کشورها افزایش یافته است.»

وی همچنین تاکید کرد، هر گونه تنش در روابط ایران با کشورهای منطقه بی‌شک بر کیفیت تعامل آن کشورها با شیعیان تاثیر می‌گذرد.

عبدالله همچنین گفت: «تنش‌های مذهبی اخیرا در منطقه افزایش پیدا کرده است که ما جزئی از آن را در لبنان و عراق و حتی یمن شاهدیم. هم‌زمان ایران خود را مسئول شیعیان جهان می‌داند و از آنها در همه جا حمایت می‌کند و این باعث می‌شود که کشورهای عربی احساس کنند که این افراد وفادار به میهنشان نیستند و این مسئله شبهه ایجاد کرده است.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر این اعتقاد به وجود آمده که افرادی در میان شیعیان تربیت یافته‌اند که در صورت بروز حادثه‌ای علیه منافع ایران یا حمله به این کشور آنها برای دفاع از ایران دست به اقدامات تخریبی می‌زنند.»

عبدالله همچنین مدعی شد، ایران آتش معرکه را شعله‌ورتر می‌کند و به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی منطقه عرصه بازی برای تصفیه حساب با امریکا است و ما باید هزینه‌های آن را بپردازیم. شیعیان در درگیری‌های ایران با غرب بازیچه و حتی قربانی شده‌اند.

در ماه اوت یک روزنامه کویتی افشا کرد که گزارش‌های امنیتی نشان می‌دهد که یک گروه تروریستی آماده شده است تا به محض حمله نظامی به ایران اقدام به عملیات تخریبی در کویت و بحرین و عربستان سعودی بزند.

این استاد برجسته دانشگاه درباره وفاداری شیعیان منطقه به کشورشان می‌گوید: «من مطمئنم که شیعیان هر کشوری به آن کشور وفادارند. شیعیان بحرینی، کویتی، عربستانی و غیره همگی کشور خودشان را میهنشان می‌دانند اگر چه مراجع تقلیدشان در قم در ایران یا نجف در عراق باشد.»

اخیرا مقامات بحرینی تابعیت بحرینی آیت الله حسین نجاتی نماینده ایرانی الاصل آیت الله سیستانی در بحرین به همراه همسر و خانواده‌اش را لغو کردند. علاوه بر آن مقامات بحرینی اقدام به بازداشت گسترده شیعیان این کشور که اکثریت بحرین را تشکیل می‌دهند، کرده‌اند در حالی که به انتخابات سراسری بحرین کمتر از یک ماه زمان باقی نمانده است. انتخابات بحرین 23 اکتبر برگزار خواهد شد.

مقامات بحرینی همچنین اجازه فعالیت برخی از جریان‌های سیاسی شیعی این کشور از جمله جمعیت وفاق که مهمترین تشکل سیاسی شیعیان است را لغو کرده است.

در کویت نیز شناسنامه یاسر حبیب یکی از فعالان سیاسی و دینی این کشور به دلیل جسارت به عایشه همسر پیغمبر اکرم (ص) ضبط شد.

نخست‌وزیر کویت در این باره گفت: «کارد به استخوان رسید و ناچار شدیم این کار را کنیم. دولت عزم خود را جزم کرده که آتش فتنه را در هر جایی خاموش کند.»

شملان عیسی، استاد دانشگاه کویت در این باره گفت: «تنش‌های اخیر را نمی‌توان از تحرکات شیعیان طرفدار ایران در عراق و لبنان و یمن جدا دانست. به خصوص در یمن که شبه نظامیان زیدی با نیروهای یمنی و عربستانی درگیری مسلحانه دارند و ایران رسما از آنها حمایت می‌کند.»

یمن ایران را به حمایت از شبه نظامیان الحوثی متهم کرده و این باعث تیرگی روابط میان ایران و یمن شده است.

شملان همچنین گفت: «شیعیان احساس ظلم و ستم می‌کنند. آنها از این که دستگاه‌های امنیتی شمار کمی از آنها را استخدام می‌کند، ناراحتند و از این که تعداد کمی از آنها به مناصب عالی راه یافته‌اند، خشمگینند.»

وی از دولتمردان خواست یک علاج عقلانی برای این اتفاقات داشته باشند و با همه شهروندان به طور برابر و عادلانه رفتار کنند. همیشه همه علاج‌های امنیتی مفید نیستند.

یک سوم جمعیت کویت را که نزدیک به 1/1 میلیون نفر می‌شود شیعیان تشکیل می‌دهند. آنها در مجلس ملی کویت 50 نماینده دارند و از 16 وزیر کابینه نیز دو نفرشان از اهل تشیعند.

وضعیت شیعیان کویت بسیار بهتر از دیگر شهروندان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی است. در عربستان یک دهم جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند در حالی که آنها در هیچ کدام از ارکان دولت و حکومت جایی ندارند.

ابراهیم المقیطیب، رئیس جمعیت دفاع از حقوق بشر عربستان سعودی در این باره می‌گوید: «متاسفانه در عربستان میان دولت و ملت اعتماد نیست. این عدم اعتماد برای طایفه شیعی به طور خاص شدیدتر است.»

وی از دولت عربستان خواست که به حقوق شیعیان و اسماعیلی‌ها به طور کامل احترام بگذارد و گفت: «متاسفانه در ارتش عربستان یک شهروند شیعه به رتبه سرهنگی یا بالاتر نرسیده و یک وزارتخانه در کابینه به آنها تعلق ندارد.»

المقیطیب این ادعا که شیعیان ستون پنجم ایران هستند را قویا رد کرد و گفت: «چنین ادعاهایی اصلا صحت ندارد و اگر روزی به ایران حمله شود شیعیان عربستان در کنار ایران نخواهند ایستاد بلکه به دفاع از حکومتشان خواهند پرداخت.»   

 منبع: میدل ایست آن لاین


نظر شما :