همفکری و همکاری برای صلح و همزیستی

۰۱ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۸۷۵۰ اخبار اصلی
پرودى خواستار تنش زدايى از ميان روابط اسلام و غرب است و در اين راستا نيز ...
همفکری و همکاری برای صلح و همزیستی

دیپلماسی ایرانی: رومانو پرودى نخست وزيرسابق ايتاليا و رئيس سابق شوراى اروپا و رئيس کنونى موسسه صلح ايتاليا ، چند روزى است که در تهران به سر مى برد و در دانشگاهها و مراکز تحقيقاتى کشورمان سخنرانى داشته است. وى از جمله کسانى است که همواره معتقد به توسعه مناسبات اسلام غرب بوده و مواضع شفافى در دوره جنگ عراق داشته است. رومانو پرودى از افرادى است که از بحث گفت و گوى تمدن ها و ديالوگ اسلام و غرب حمايت جدى کرده است.

پرودى خواستار تنش زدايى از ميان روابط اسلام و غرب است و در اين راستا نيز همواره در برابر جنگ موضع منفى داشته است. نخست وزير سابق ايتاليا تا کنون چند سفر به ايران داشته .پرودى در جريان سمينار دين در دنياى معاصر که در سال 87به همت همت بنیاد بین المللی گفت و گوی تمدن ها (ژنو) و با همکاری مرکز صلح و حقوق بشر اسلو برگزار شد، مهيمان ويژه سمينار بود و علاوه بر سخنرانى و حضور در تهران و يزد با مقامات جمهورى اسلامى ازجمله رهبرى ملاقات داشت. در سفر اخير وى به ايران نيز با مقامات ايرانى از جمله علی لاريجانى ديدار و گفت و گو داشته است.
وى طی تماس تلفنی با سید محمد خاتمی نيز گفت و گوکرد. در این گفت و گو رومانو پرودی بر سابقه دوستی با سیدمحمد خاتمی و علاقه ای که به کشور ایران و ایرانیان دارد تأکید و تصریح کرد همچنان خواستار تقویت روابط دو کشور است و در این راه همچنان فعال خواهد بود و خواستار اعتدال و پیشرفت کشور و ملت ایران و جمهوری اسلامی است. پرودی شخصیت خاتمی را ستود و اظهار امیدواری کرد که همچنان جامعه بین المللی و کشور ایران از وجود وی در جهت بسط معنویت و صلح و همزیستی بهره مند باشد .رئیس جمهوری سابق ایران نیز ضمن تشکر از رومانو پرودی تلاشهای وی را در جهت نزدیکی دو کشور و تأمین مصالح جمهوری اسلامی و ملت ایرا درخور تقدیر دانست و نقش وی را در بسط همکاریهای مثبت میان دو کشور نقشی ممتاز بوده است که ان شاء الله همچنان ادامه خواهد یافترئیس بنیاد بین المللی گفت و گوی تمدن ها با تأکید براحترام ملت و مسؤولان ایران به شخصیت رومانو پرودی اظهار امیدواری کرد که همفکری و همکاری ها در جهت صلح و همزیستی و مبارزه با تبعیض های بین المللی و فقر و مصیبت هایی که انسانها با آنها روبرو هستند و در جهت گفت و گو و نزدیکی تمدن ها و ادیان در سطحی بالاتر ادامه یابد.


نظر شما :