احمدی نژاد در نیویورک به دنبال چیست؟

۰۱ مهر ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۹ کد : ۸۷۴۴ اخبار اصلی
فردا که از راه برسد محمود احمدی نژاد باز در مجمع عمومی ‌‌سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که احمدی نژاد در این سخنرانی به دنبال بالا بردن محبوبیت خود در جهان اسلام و مطرح کردن نام خود به عنوان قهرمان جهان سوم است.
احمدی نژاد در نیویورک به دنبال چیست؟
دیپلماسی ایرانی: روزنامه آمریکایی نشنال در تازه‌ترین گزارش روز خود مانند بسیاری از نشریه‌های غربی که این روزها سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک را در راس برنامه کاری خود قرار داده‌اند، به این ماجرا پرداخته و می‌‌نویسد: رئیس جمهوری ایران محمود احمدی نژاد این روزها در نیویورک تبدیل به تک ستاره‌ای شده است. وی به ایالات متحده آمده است تا در مجمع عمومی ‌‌سازمان ملل برای ششمین بار متوالی شرکت کرده و سخنرانی کند.
این بار هم حضور احمدی نژاد در نیویورک بیش از سایر رهبران بین المللی رسانه‌ای شده است. نمایندگانی از تمامی‌‌ رسانه‌های آمریکایی و بین المللی برای مصاحبه با او درخواست داده‌اند و البته رئیس جمهوری ایران هم بیش از دیگر مقام‌های حاضر در نیویورک وقت خود را با خبرنگاران می‌‌گذراند. رسانه‌های غربی هرکدام با زبانی حضور احمدی نژاد در نیویورک را به باد انتقاد گرفته و یا مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌اند. فردا که از راه برسد محمود احمدی نژاد باز در مجمع عمومی ‌‌سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که احمدی نژاد در این سخنرانی به دنبال بالا بردن محبوبیت خود در جهان اسلام و مطرح کردن نام خود به عنوان قهرمان جهان سوم است. احمدی نژاد در سال‌های حضور در قدرت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا نام خد را به عنوان رهبری محبوب در جهان اسلام ثبت کند. رهبری که از ایستادن در برابر غرب اندک واهمه‌ای ندارد. در این سال‌ها احمدی نژاد به سرعت در جهان اسلام به شهرت دست یافت و البته حد و مرز آوازه او از داخل ایران هم فراتر رفت. در داخل بسیاری او را به کشاندن کشور به سمت بحران اقتصادی و هدر دادن ثروت نفت متهم می‌‌کنند.

زمانی که احمدی نژاد حادثه هولوکاست را زیر سوال برد و یا اسرائیل را مورد شماتت قرار داد، این سخنان در جهان عرب بیش از داخل ایران بازتاب داشت. افکار عمومی‌‌ در ایران چندان به مناقشه فلسطین – اسرائیل علاقه‌ای نشان نمی‌‌دهند. نشنال در ادامه می‌‌نویسد: امروز و دیروز رئیس جمهوری ایران با هم بسیار متفاوت است. تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته او در صدد به دست آوردن حمایت محافظه کاران بود و البته کسب شهرت و محبوبیت در جهان اسلام. این روزها اما احمدی نژاد در قامتی کاملا متفاوت ظاهر شده است. بسیاری از تحلیل‌گران بین المللی اعتقاد دارند که احمدی نژاد در حقیقت این بار از سخنرانی در مجمع عمومی‌ ‌به عنوان سکویی برای بازاحیای اعتبار از دست رفته استفاده می‌‌کند. شاید محمود احمدی نژاد نتواند به پرسش‌های در خصوص جنجال‌های پس از انتخابات سال گذشته میلادی پاسخ دهد اما به راحتی می‌‌تواند در خصوص مناقشه اسرائیل – فلسطین و افول قدرت ایالات متحده داد سخن سر دهد.

در ایران سه دهه است که رهبری حرف نخست را در مسائل داخلی و خارجی می‌‌زند. با این همه به نظر می‌‌رسد که احمدی نژاد رویه را تغییر داده است. قدرت امروز احمدی     نژاد از قدرت دیروز او بیشتر شده است. او سرسختانه تلاش می‌‌کند تا رقبا و منتقدان را از گود بیرون اندازد. روزنامه نشنال در ادامه با اشاره به تحولات داخلی ایران ادعاهای رسانه‌ای غربی را تکرار کرده و می‌‌نویسد: تلاش احمدی نژاد برای به دست آوردن اعتبار از دست رفته در حقیقت نشان دهنده مشکلات حاشیه‌ای است که انتخابات برای دولت در ایران بوجود آورد و اکنون احمدی نژاد به دنبال احیای خود و دولتش است. موج پوشش رسانه‌ای اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای بود که این روزها همگان در سطح بین المللی جایگاه دولت ایران را ضعیف شده‌تر از پیش تصور می‌‌کنند.

برخی حتی ادعا می‌‌کنند که ایران باید سودای سلطه بر منطقه را از سر بیرون کرده و به مشکلات داخلی بپردازد. با این همه رئیس جمهوری ایران همچنان به دنبال تسلط بر منطقه است. نشنال در ادامه می‌‌نویسد: در حال حاضر ایران سردمدار محور مقاومت در منطقه است. سوریه، حزب الله و حماس به همراه ایران محورهای مخالفت با غرب هستند. در مقابل این جبهه هم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند که با ایالات متحده دست دوستی داده‌اند. محور مقاومت شکل گرفته در منطقه همواره خود را نماینده افکار عمومی‌‌ دانسته است. افکار عمومی ‌‌در جهان عرب هم در حقیقت با شعار مخالفت با ایالات متحده زندگی می‌‌کنند. اکنون پرسش اینجاست که آیا محمود احمدی نژاد می‌‌تواند از سکوی مجمع عمومی‌ ‌استفاده کرده و بر حجم محبوبیت خود بیفزاید؟ این هدف غایت نهایی احمدی نژاد از حضور در نیویورک است. در بسیاری از کشورهای عربی همگان محمود احمدی نژاد را رهبر مردمی ‌‌می‌‌دانند. وی شیعه‌ای است در میان جمعیت اهل تسنن در منطقه.

اعراب از افزایش نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران بر منطقه وحشت دارند. احمدی نژاد از کارت مبارزه با اسرائیل و ایالات متحده برای جلب حمایت اعراب و به فراموشی سپردن شکاف شیعه و سنی استفاده می‌‌کند. رئیس جمهوری ایران به خوبی می‌‌داند که چگونه میان رهبران عرب و شهروندان آنها اختلاف ایجاد کند. از سال 2003 تاکنون رهبران عربی به شدت نگران ایران هستند: برنامه هسته‌ای این کشور، جمعیت شیعه آن، حمایتش از حزب الله و حماس و همراهی‌اش با سوریه همه و همه برای اعراب خطرناک است. اعراب از گسترش فرهنگ سیاسی شیعه در منطقه وحشت دارند. محمود احمدی نژاد در حالی در مجمع عمومی ‌‌شورای امنیت سخن می‌‌گوید که به خوبی بر این حقیقت واقف است که مخاطبان اصلی او آنها نیستند که روبه‌رویش نشسته‌اند.

نظر شما :