مثلث تهران-دمشق-رياض براى آرام کردن فضاى متشنج لبنان

۰۵ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۳ کد : ۸۷۲۶ اخبار اصلی
برای آرام کردن فضای متشنج لبنان تماس‌ها با تهران نیز برقرار شده است...
مثلث تهران-دمشق-رياض براى آرام کردن فضاى متشنج لبنان

دیپلماسی ایرانی: بحران سیاسی در لبنان به قوت خود باقی است. با بازگشت سعد حریری که پس از یک سفر دو هفته‌ای به عربستان سعودی دیروز وارد بیروت شد، پیش‌بینی می‌شود که بحران عمیق‌تر هم شود. به خصوص این که عده‌ای مسلح در فرودگاه بیروت از سعد حریری استقبال کردند تا نشان دهد بحران در لبنان در حال افزایش است.

امروز سه‌شنبه 21 سپتامبر، جلسه هیئت دولت در کاخ بعبدا با حضور میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان که قرار است ساعت 5 عصر به وقت بیروت ساعتی قبل از عزیمتش به نیویورک انجام شود، بسیار حساس خواهد بود.

روز گذشته سعد حریری به محض رسیدن به بیروت با چند تن از معاونانش در جریان المستقبل تشکیل جلسه داد و پس از آن به دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان رفت. نبیه بری قبل از آن با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت‌و‌گوی مفصلی انجام داده بود.

نبیه بری به اطلاع سعد حریری رساند که سوریه از اوضاع جاری در کشور به شدت نگران است و به هیچ وجه مایل نیست که کشور به بحران کشیده شود.

سعد حریری در دیدار با معاونانش و رئیس مجلس لبنان گفت: «خوشبختانه همکاری‌های عربستانی – سوری ادامه دارد و دو کشور برای آرام ساختن فضای سیاسی لبنان تماس‌های دائمی‌ای داشته‌اند. دمشق و ریاض هر روز با هم در تماسند و بر سر جزئیات جریان‌های جاری در کشور با یکدیگر رایزنی و همکاری می‌کنند.»

اما ظاهرا تماس‌ها محدود به دمشق و بیروت نیست. برای آرام کردن فضای متشنج لبنان تماس‌ها با تهران نیز برقرار شده است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در سفرش به دمشق از دفتر بشار اسد با ملک عبدالله پادشاه عربستان تلفنی صحبت کرد و به او یادآور شد که ایران نیز از افزایش تنش در لبنان نگران است و تلاش می‌کند هر چه در توان دارد برای آرام ساختن فضای لبنان به کار گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی عربی، احمدی نژاد همچنین از پادشاه عربستان خواست برای کاهش تنش در کل منطقه تلاش کند.

با این حال فضای ملتهب لبنان دیروز نیز ناآرام بود. این بار عقاب صقر، یکی از نمایندگان مجلس لبنان از جریان المستقبل کنفرانس مطبوعاتی طولانی‌ای برگزار کرد و در حضور خبرنگاران سید را متهم کرد که اخبار مرتبط به دست داشتن حزب الله در ترور رفیق حریری را او به مجله اشپیگل داده و پای حزب الله را به جریان ترور رفیق حریری کشانده است.

به گزارش روزنامه الحیات، وی همچنین به دیدار سعد حریری با سید حسن نصر الله اشاره کرد و گفت: «در آن دیدار که نزدیک به دو ماه پیش انجام شد، سعد حریری خبر دست داشتن تعدادی از عناصر حزب الله در جریان ترور رفیق حریری را به اطلاع سید حسن نصر الله رساند. در حالی که السید در سال 2009 اطلاعات مربوطه را به مجله اشپیگل داده بود چرا که گمان می‌کرد با این کار می‌تواند اتهام‌ها را از خود دور کرده و جریان مقاومت و حزب الله را وارد ماجرا کند.»

وی در ادامه افزود: «کسی که این فتنه را به پا کرده می‌خواهد مقاومت و حزب الله را از پا در آورد، ما یقینا به دنبال چنین اهدافی نیستیم.»

الصقر همچنین گفت: «السید از سعد حریری 15 میلیون دلار طلب کرده بود تا جنجال شاهدان قضیه الزور ]ماجرای ترور رفیق حریری[ را خاتمه دهد. این رقم سپس به 12 میلیون دلار کاهش یافت، سپس شد 5/7 میلیون دلار و هنوز هم ایشان با انجام معامله‌اش اصرار دارد.»

سعد حریری در دیدار با هم‌حزبی‌هایش در مجلس نمایندگان گفته‌های صقر را تایید و السید را به باج‌خواهی از خود متهم کرد.

نقطه اوج ماجراهای دیروز لبنان زمانی بوده است که بطرس حرب، وزیر کار کابینه حریری با نظامیانی که وارد فرودگاه بیروت شده بودند، درگیر شد. وی اقدام این افراد را که برای قرق کردن فرودگاه بیروت در اعتراض به سعد حریری آمده بودند را نقض قوانین جاری کشور و تعدی به وظایف ارتش و دستگاه امنیتی کشور دانسته است.

در مقابل این جریان‌ها نمایندگان حزب الله نیز به دفاع از مواضع خود پرداخته‌اند. محمد رعد، یکی از رهبران حزب الله و رئیس فراکسیون "وفادار به مقاومت" در مجلس گفت: «همه چیز از زمانی آغاز شد که قضیه دادگاه ترور رفیق حریری رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. مهمترین نقطه اختلافی ما با جریان المستقبل چگونگی برخورد با دشمن اسرائیلی است. ما معتقدیم کسی که رفیق حریری را کشت می‌خواهد مقاومت را هم بکشد. ما در کنار دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری ایستادیم ولی ناگهان شاهد این قضیه شدیم که گفتند فکر کردن به این که اسرائیل ممکن است در این حادثه دست داشته باشد ممنوع است و نباید اسرائیل را در این زمینه متهم کرد، پس چگونه می‌توان به حقیقت رسید؟»

محمود قماطی، یکی از نمایندگان سیاسی حزب در مجلس لبنان نیز گفت: «منطق اپوزسیون توسل به عقل و محاکمه کسانی است که در جریان الزور دست داشتند در حالی که عده‌ای دیگر منطقشان برافروختن فتنه مذهبی است که می‌تواند به خیابان‌ها هم کشیده شود. ما مخالف چنین روش هستیم ولی اگر ضرورتی باشد باید کسی که فتنه را به پا می‌کند مسئولیت را بپذیرد.»

وی ورود به فرودگاه بیروت را هماهنگ شده با سازمان‌های دولتی دانست.

همچنین خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده به همراه پسرش روز دوشنبه 20 سپتامبر به دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رفته و با او آخرین تحولات لبنان را به بحث نشسته است.


نظر شما :