امریکا ارتش لبنان را تجهیز نکند، ایران پیروز می‌شود

۰۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۲ کد : ۸۷۱۹ اخبار اصلی
بحران امنیتی و نظامی منطقه روز به روز وخیم‌تر می‌شود و ظاهرا نقطه ...
امریکا ارتش لبنان را تجهیز نکند، ایران پیروز می‌شود

دیپلماسی ایرانی: بحران امنیتی و نظامی منطقه روز به روز وخیم‌تر می‌شود و ظاهرا نقطه التهاب این جریان هم در لبنان متمرکز است. به خصوص پس از آن که هوارد پیرمن، رئیس گروه روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا خواستار تعلیق کمک‌های نظامی امریکا به ارتش لبنان شده است. البته هنوز کنگره و دولت امریکا نظر نهایی خود را در این زمینه ابراز نداشته ولی مخابره همین خبر به تنهایی هیزم در آتش انداختن است.

پس از اظهارات پیرمن، برخی از نمایندگان دولت لبنان در حضور میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان اعلام کردند که ترجیح می‌دهند کمک‌های نظامی را بدون هیچ منتی از ایران و سوریه دریافت کنند و از خیر کمک‌های مشروط و ناقص اروپا و امریکا منصرف شوند.

این موضوع یادداشتی است که دکتر محمد السعید ادریس، روزنامه‌نگار و از فعالان اصلاح‌طلب مصری در روزنامه الاهرام مصر نوشته است.

وی در این یادداشت می‌نویسد، اهالی خبره وقتی خبر استنکاف کمک ایالات متحده به ارتش لبنان را شنیدند دریافتند که کمک‌های ایالات متحده به لبنان در حالی انجام خواهد شد که توازن قوای نظامی در منطقه به هم نریزد و همچنان دست بالاتر را اسرائیل داشته باشد. به خصوص این که احتمال افزایش درگیری‌ها میان لبنان و اسرائیل در مرزهای لبنان به خصوص پس از حوادث اخیر روستای مرزی العدسیه شائبه ایجاد درگیری را بالا برده است.

اما در این میان پرسشی که به وجود آمد، این بود که آیا محافظه‌کاری ایالات متحده در کمک‌رسانی به ارتش لبنان مختص به ارتش لبنان است یا شامل دیگر کشورهای عربی نیز می‌شود؟ مثلا عربستان سعودی که اخیرا قرارداد تسلیحاتی‌ای بالغ بر 60 میلیارد دلار با ایالات متحده امضا کرده شامل این سیاست می‌شود یا خیر؟ البته واضح و روشن است که عربستان سعودی تعهد داده است که این سلاح‌ها را علیه اسرائیل به کار نبرد. اما پرسش این است که آیا اگر ارتش لبنان نیز چنین تعهدی بدهد، امریکا باز هم به سادگی به آن کمک می‌کند یا خیر؟

ادریس، برای پاسخ به این سئوال به سراغ هشدار ایالات متحده به ترکیه می‌رود و به گزارش روزنامه فایننشال تایمز لندن در ماه اوت اشاره می‌کند و می‌نویسد: باراک اوباما به رجب طیب اردوغان هشدار داد اگر ترکیه مواضع خود را در قبال ایران مشخص نکند و از سوی دیگر روابط خود را با اسرائیل بهبود نبخشد نباید انتظار دریافت کمک‌‌های نظامی از امریکا را داشته باشد، چرا که سر همین مواضع آنکارا، کنگره سئوال‌های تازه‌ای را درباره مواضع ترکیه و آینده روابطش با اسرائیل و غرب مطرح کرده که پاسخ دادن به سئوال‌هایشان را سخت کرده است.

ادریس سپس می‌نویسد، شاید ایالات متحده امریکا اظهارات روزنامه فایننشال تایمز را رد کرد، اما سیاست‌های امریکا همگی نشان می‌دهد که امریکا هیچ گاه اقدامی که باعث به خطر افتادن مواضع اسرائیل شود، اتخاذ نخواهد کرد. مثلا در طرح کمک‌رسانی به ارتش مصر بر اساس توافقات صورت گرفته میان حسنی مبارک با دولت امریکا که قراردادش از زمان جورج بوش منعقد شده، شرط کرده است تا زمانی که حملات حماس به اسرائیل از نواز غزه متوقف نشود، خبری از کمک‌های نظامی نخواهد بود. البته امریکا از 1948 یعنی زمانی که اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل آغاز شد و روز نکبت رقم خورد، کمک‌های تسلیحاتی خود به مصر را به شدت محدود کرد. در طول این مدت هر چه امریکا به مصر کمک کرده صرفا سلاح‌هایی بوده که به کار نیروهای امنیت داخلی نمی‌خورده و چندان پیشرفته نبوده است. به همین دلیل هم مصر برای مسلح ساختن ارتش خود دست به دامن اتحاد جماهیر شوروی شد. پس از آن اتفاق ایالات متحده باز هم خشمگین شد و لیندن جانسون، رئیس جمهوری وقت امریکا با ارسال پیامی به جمال عبدالناصر در سال 1965 رسما به او اعلام کرد در ازای دریافت هر قطعه سلاح ده‌ها برابر آن چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت به اسرائیل فروخته خواهد شد.

ادریس سپس به تجهیز ارتش عربستان می‌پردازد و می‌نویسد: اگر ارتش عربستان مورد تجهیز ارتش امریکا قرار گرفته تنها دلیلش این است که امریکا قصد دارد کارخانه‌های اسلحه‌سازی خود را از رکود نجات دهد. در مقابل آن قرارداد نیز پیشرفته‌ترین جنگنده‌های ساخته شده در دنیا را به اسرائیل خواهد داد که به گفته ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل سلاح‌های آینده جهان هستند.

ادریس سپس به نقش ایران در مسلح ساختن ارتش لبنان می‌پردازد و می‌نویسد: مسلح ساختن ارتش لبنان توسط ایران تصمیمی زیرکانه از ناحیه ایران است. در اهمیت این موضوع همین بس که ایالات متحده آن را تقبیح کرد و نشان داد که از چنین حرکتی از سوی ایران نگران است. این موضوع باعث شده تا امریکا برای منصرف شدن از آماده ساختن ارتش لبنان بر سر دو راهی قرار گیرد. چرا که اگر بخواهد از کمک به ارتش لبنان منصرف شود، این حرکت پیروزی‌ای برای ایران رقم خواهد زد.      


نظر شما :