ویژه ‌نامه گفت و گوی تمدن‌ها

۰۱ مهر ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۲ کد : ۸۷۱۴ اخبار اصلی
ویژه ‌نامه دیپلماسی ایرانی به مناسبت 30 شهریور، روز گفت و گوی تمدن‌ها
ویژه ‌نامه گفت و گوی تمدن‌ها
خرازی: دفتر گفت و گوی تمدن‌ها در ژنو کار مخفی نمی‌کند
خاتمی ‌بزرگوارانه با شایعات، تهمت‌ها و نارواها برخورد می‌کند. او در پی کسب قدرت نیست.حضور سیاسی خاتمی ‌در فضای اجتماعی و سیاسی ایران نشاط آور است.انتخابات تمام شد و فضای تلخی به وجود آمد. اما بایست فضای موجود را ترمیم کرد، بایست امید و انگیزه را به جامعه بازگرداند.

خانیکی: نگاه سياسى، مانع ديده شدن ابعاد علمى گفت‌وگوى تمدن‌ها است
پرداختن به گفت و گوی تمدن‌ها و پيگيرى آن در ايران متاسفانه با بى‌مهرى‌ها و بى‌توجهى‌هاى فراوان روبه‌رو بوده است، ولى در جهان و حتى در جهان اسلام به صورت‌هاى مختلف توسط نهادهاى علمى و مدنى و شخصيت‌هاى برجسته دينى و فرهنگى و سياسى و دولت‌ها دنبال شده است.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تا چه حد و اندازه باید تابع تغییر روسای جمهور باشد؟ فکر می‌کنم ما یک مشکل ساختاری داریم و به همین خاطر طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها هم به دوران خاتمی محدود شد. در حالی که در جمهوری اسلامی سیاست خارجی باید ساختار ثابتی داشته باشد.

خوشرو: ائتلاف و گفت و گوی تمدن‌ها در مقابل هم نیستند
نباید ائتلاف تمدن‌ها را در مقابل گفت و گوی تمدن‌ها قرار داد، بلکه باید آن را به مثابه یکی از شاخه‌ها و رویش‌های آن تلقی کرد. گفت و گوی تمدن‌ها رویکردی عام به تنوع فرهنگ‌ها به خصوص در ارتباط با اسلام و غرب است،در حالیکه ائتلاف تمدن‌ها به برنامه‌های اجرایی خاص تکیه می کند.

قنبری: دوره غربت گفت و گوی تمدن‌ها در کشور ماست
الان دوره غربت بحث گفت و گوی تمدن‌ها در کشور ماست.اندک مباحثی که در این باره مطرح می شود محدود به موسسه بین المللی گفت و گوی تمدن‌ها به ریاست آقای خاتمی است که امکانات چندانی هم در اختیار ندارد.

از گفت و گو تا ائتلاف تمدن‌ها
طرح تشکیل ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف تمدن‌ها» گرچه نامرتبط با «گفت و گوی تمدن‌ها» و حمایت از طرح پیشنهادی خاتمی نبود، اما آنچه عامل اصلی ترغیب نخست وزیر اسپانیا برای ارائه آن محسوب می شد، حملات تروریستی 11 سپتامبر و بمب‌گذاری‌ تروریستی در قطارهای مسافربری مادرید در همان سال بود.

مرکز گفت و گوی تمدن‌ها؛ از آغاز تا انحلال
سال 1386 ادغام دیگری در انتظار مرکز گفت و گوی تمدن‌ها بود؛9 دی 1386 مرکز گفت و گوی تمدن‌ها با همه امکانات و نیروی انسانی در \"مرکز ملی مطالعات جهانی شدن\" به ریاست اسفندیار رحیم مشایی،رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادغام شد؛ادغامی که به انحلال تعبیر شد.

تاکید رهبران جهان بر گفت و گوی تمدن‌ها در واکنش به قرآن سوزی
میشل سلیمان،رییس جمهور لبنان دعوت به سوزاندن قرآن از سوی کشیش آمریکایی در سالروز حادثه 11 سپتامبر را مخالف منطق گفت‌و‌گوی تمدن‌ها و پایبندی به ارزش‌های شخصی و منحصر به فرد هر فرهنگ و تمدن عنوان کرد.

برخورد یا گفت و گوی تمدن‌ها؟
در طرح گفت و گوی تمدن‌ها گفته می شود که فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ضمن اختلافات، نقاط اشتراک فراوانی دارند، به صورتی که تقویت اشتراکات تمدنی می تواند موجب کمرنگ شدن اختلاف‌های تمدنی و نه از بین رفتن آنها شود.

گفت و گوی تمدن‌ها و جهان اسلام
گفتاری از سید حسین نصر/برگرفته از کتاب پاسخ آسیا به نظریه برخورد تمدن‌ها.


نظر شما :