عید فطر امسال در امریکا متفاوت از هر سال می‌شود

۱۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۶ کد : ۸۶۰۰ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جنجال بر سر هم‌زمانی عید فطر با سالگرد 11 سپتامبر و فراخوان یکی از کلیساهای کاتولیک تندرو فلوریدا برای آتش زدن قرآن کریم، بالا گرفته است.
عید فطر امسال در امریکا متفاوت از هر سال می‌شود

دیپلماسی ایرانی: جنجال بر سر هم‌زمانی عید فطر با سالگرد 11 سپتامبر و فراخوان وقيحانه یکی از کلیساهای کاتولیک تندرو فلوریدا برای آتش زدن قرآن کریم، بالا گرفته است.

تری جونز، کشیش کلیسای "داو ورلد اتریش سنتر" امریکا در فلوریدا که این فراخوان را انجام داده، اعلام کرد که در آتش زدن قرآن کریم در روز 11 سپتامبر جدی است.

به دنبال اعلام این خبر، کاخ سفید نگرانی خود را از فراخوان تری جونز برای انجام این کار اعلام کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «چنین فراخوانی وضعیت نیروهای ما را در سراسر جهان را به خطر می‌اندازد و نگرانی‌های بسیار دیگری نیز به وجود می‌آورد.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز در مراسم افطاری‌ای که سه‌شنبه شب در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار کرد، تصمیم کلیسای مذکور را محکوم کرد و آن را عملی شنیع دانست.

کلینتون گفت: «من به صراحت چنین کاری را محکوم می‌کنم و آن را یک عمل شنیع و وقیحانه می‌دانم. من از تمام رهبران دینی و غیر دینی امریکا می‌خواهم که به تسامح دینی که از زمان تاسیس کشور و مملکت ما وجود داشته پایبند باشند و اجازه ندهند چنین اتفاقاتی حیثیت ایالات متحده را زیر سئوال ببرد.»

کلینتون با اظهار این که به دنبال ایجاد زمینه‌ای مشترک برای هم‌دلی میان تمام مردم است، گفت: «هدف حقیقی اسلام در امریکا را می‌توان در این عرصه و عرصه‌های مشابه دیگر در سراسر امریکا محقق ساخت. ما در این جا در این شب دور هم جمع شده‌ایم تا با روحیه تسامح و مهربانی که از صفات ممیزه ماه مبارک رمضان است، کاری کنیم که زمینه مشترک برای تفاهم و احترام متقابل در سراسر کره زمین فراهم شود.»

کلینتون همچنین از تلاش‌ها برای تقویت فرصت‌ها در جوامع اسلامی در سراسر جهان برای رسیدن به چنین اهدافی سخنانی ایراد کرد.

در مراسم افطار وزارت امور خارجه جمعی از رهبران و چهره‌های اسلامی از جمله 75 چهره از بازرگانان و مبتکران اسلامی که بیش از 30 سال در امریکا سکونت داشتند، حضور داشتند.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز گفت: «بر این اعتقادم که انجام کارهایی مثل آتش زدن قرآن با ساختار و شعار ما که بر اساس جامعه مدنی آزاد شکل گرفته تعارض دارد. چنین افکاری بر گرفته از اندیشه‌های آشوب طلبانه، تعصب‌وار و ناپسند است.»

وی تاکید کرد، آزادی دین و بیان از اصول اساسی جامعه امریکا است و انجام چنین کارهایی با ذات ایالات متحده تناقض دارد.

در همین رابطه در واشنگتن جمعی از رهبران دینی مسلمان، یهود و مسیحی گردهم آمدند و درباره چگونگی جلوگیری از اهانت به اسلام و مسلمانان که در ماه‌های اخیر اوج گرفته، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این گردهمایی شرکت‌کنندگان تاکید کردند، هر گونه تعدی به اسلام به معنای تعدی به دیگر ادیان است.

این رهبران همچنین با اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده دیدار داشتند و از او خواستند که تدابیر لازم برای جلوگیری از انجام هر گونه عمل احتمالی علیه مسلمانان را اتخاذ کند. آنها پس از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و اعلام کردند، تا آخر در کنار مسلمانان خواهند ایستاد.

هولدر نیز گفت: «آتش زدن قرآن کریم عملی خجالت‌آور و خطرناک است.»

از سوی دیگر ژنرال دیوید پترایوس، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان از نگرانی شدید خود را از بازتاب احتمالی آتش زدن قرآن کریم ابراز داشت و گفت: «چنین عملی می‌تواند خطرهای بسیاری برای نیروهای ما در افغانستان داشته باشد. این عمل نه تنها در کابل بلکه در سراسر جهان جان سربازان ما را تهدید خواهد کرد. چنین کاری باعث سوء استفاده طالبان خواهد شد و مشکلات جدی‌ای را برای ما به وجود خواهد آورد.»

پترایوس این سخنان را پس از آن ایراد کرد که جمعی از مردم خشمگین افغان در کابل در اعتراض به تصمیم کلیسای کاتولیک برای آتش زدن قرآن کریم دست به تظاهرات زدند.

مشابه چنین تظاهراتی نیز در جاکارتا پایتخت اندونزی در برابر سفارت امریکا صورت گرفت.

از سوی دیگر واتیکان نیز دعوت به آتش زدن قرآن کریم را محکوم کرد. روزنامه ابزرواتوری رومانو، روزنامه رسمی واتیکان با انتخاب عنوان "هیچ کس دوست ندارد قرآن بسوزاند"، از زبان اسقف لاهور رئیس مجمع اسقف‌های پاکستانی در واتیکان نوشت: ما هر گونه نیتی در این زمینه را به شدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم چنین کاری با احترام به دیگر ادیان کاملا تعارض دارد و با عقاید و ایمان ما نیز متناقض است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای هشدار داد و گفت: «در صورت وقوع چنین اتفاقی ممکن است واکنش‌ها به اندازه‌ای گسترده باشد که نتوان آن را کنترل کرد.»

آندریاس فوگ، رئیس پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیز در این باره گفت: «آتش زدن قرآن با تمام مبادی‌ای که ناتو از آن دفاع می‌کند، تناقض دارد.»

ژنرال ویلیام کالدویل، فرمانده نیروهای آموزشی ناتو در افغانستان نیز گفت: «خبرهای مرتبط با آتش زدن قرآن باعث خشم مردم افغانستان خواهد شد و ما مجدانه نگران مردان و زنانمان هستیم که در این جا به کار مشغولند.»

شارل چارلی، فعال حقوق بشر مسیحیان و مدیر ائتلاف منطقه صلح و عدل ایالت کالیفرنیا نیز در این باره گفت: «پس از آن که خبر قصد آتش زدن قرآن توسط آن کشیش احمق را شنیدم، فهمیدم این فرد تصمیم دارد کاری از روی مکر و حیله انجام دهد نه از روی عقل و تدبیر. از این رو به سرعت تصمیم گرفتم جلوی تحرک و اعمال او را برای جلوگیری از کار این مرد را بگیرم. از این رو از زنان مجموعه خودم خواستم، که برای هم‌دلی با زنان مسلمان حجاب بپوشند و در یک اقدام اعتراضی به خیابان بیایند. من مسلمان نیستم ولی حجاب می‌پوشم تا به دوستان مسلمانم بگویم ما در کنار شما ایستاده‌ایم. من به دیگران می‌گویم اگر از اسلام می‌ترسید حاضرید به من ملحق شوید؟»

اما با وجود این حجم از اعتراض‌ها تری جونز اظهارات پترایوس را رد کرد و در حالی که در برابر کامیونی از قرآن مجید که برای سوزانده شدن در روز 11 سپتامبر تدارک دیده شده بود، ایستاده بود، در موضعی اعتراضی گفت: «در چنین وقتی اگر امریکا خیال می‌کند با سوزاندن قرآن کریم در کنار قاتلان خواهد ایستاد و کار به اعمال انتقامی می‌کشد، پس ایالات متحده نیز خود کاری کرده که از یک عمل انتقامی می‌ترسد، پس باید هم تمام قد بایستد و از تمام ملوک عرب عذرخواهی کند.» ‌  

با این حال تری جونز گفت که نگرانی پترایوس را درک می‌کند و در انجام این عمل تجدید نظر خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این بدان معنا است که قصد دارند از سوزاندن قرآن صرف نظر کنند، گفت: «ما عزم خود را جزم کرده‌ایم که قرآن را بسوزانیم اما این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد.»

جونز سپس گفت: «تا به کی قرار است امریکا برای دفاع از حقیقت بجنگد؟ چرا به جای این که با کسانی که شایسته ملامت و سرزنش بر سر جنایت‌هایشان هستند، کاری هشدار آمیز انجام ندهیم؟ چرا نباید به اسلام‌گرایان تندرو نگوییم که اگر به ما حمله کردید ما هم به شما حمله می‌کنیم. من درک می‌کنیم که چنین کاری توهین به دیگران است و باعث توهین به مسلمانان که حسابشان از تندروها جدا است، می‌شود و من هم مورد اهانت قرار خواهم گرفت ولی تا به کی قرار است در برابر سوزاندن پرچم امریکا و کتاب مقدس سکوت کنیم؟»  

وی سپس گفت: «امروز روز جهانی قرآن سوزی است. ما به مسلمانان خوشامد می‌گوییم و از این بیشتر، از این که به دینشان ممارست کنند و مسجد بسازند استقبال می‌کنیم. هدف ما از این کار تنها این است که به تندروهای مسلمان بگوییم که ایالات متحده در برابر کارهای غیرمسئولانه‌شان تسامح به خرج نمی‌دهد.»

در همین رابطه تدابیر امنیتی در شهر جیزنویل در ایالت فلوریدا یعنی شهری که قرار است کلیسای مذکور اقدام به آتش زدن قرآن کند، افزایش یافته است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :