گنبد آهنین؛ نام سپر دفاع موشکی جدید اسرائیل

۳۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۸ کد : ۸۱۲۱ اخبار اصلی
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که این کشور موفق به ساخت سامانه دفاع موشکی جدیدی شده است. به گفته وزارت دفاع اسرائیل دو دستگاه از این سپر موشکی در ماه نوامبر در مرز غزه نصب خواهد شد.
گنبد آهنین؛ نام سپر دفاع موشکی جدید اسرائیل
 دیپلماسی ایرانی: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که این کشور موفق به ساخت سامانه دفاع موشکی جدیدی شده است. این سامانه دفاع موشکی با نام "گنبد آهنین" آخرین آزمایش‌ها را با موفقیت از سر گذرانده است. به گفته وزارت دفاع اسرائیل دو دستگاه از این سپر موشکی در ماه نوامبر در مرز غزه نصب خواهد شد. مناطق مرزی اسرائیل در ماه‌های اخیر شاهد پرتاب موشک ‌از باریکه غزه بوده است.

ایهود باراک، تصریح کرد که این سپر موشکی برای مقابله با حملات شبه نظامیان حزب‌الله در لبنان و گروه حماس در باریکه غزه ساخته شده و امسال عملیاتی خواهد شد.

به گفته کارشناسان نظامی این سپر موشکی از سامانه رادار و ردیابی منحصر به فردی برخوردار است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن قادر به شناسایی موشک‌های کوتاه‌برد است.

موشک‌های دفاعی پس از ردیابی، قادر به نابودی موشک‌های تهاجمی و خمپاره‌های شلیک شده هستند. این موشک‌ها همچنین می‌توانند چندین کلاهک را به طور هم‌زمان حمل کنند. هزینه این سپر دفاعی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. برخی از منتقدان نظامی در اسرائیل مخارج ساخت این سپر دفاعی را در تناسب با موشک‌های دست‌ساز و ارزان قیمت حزب‌الله و حماس نمی‌دانند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در ماه مه امسال از کنگره‌ این کشور خواست که با کمکی ۲۰۵ میلیون دلاری از ساخت این سامانه دفاع موشکی در اسرائیل پشتیبانی کند.

از سوی دیگر به‌دنبال شکست مذاکرات اتمی با ایران، دولت اسرائیل با فشار به امریکا و دیگر کشورهای غربی می‌کوشد که آنان را به انتخاب گزینه نظامی ترغیب کند.

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، چندی پیش خبر داده بود که سه زیردریایی اسرائیل مجهز به موشک‌های بالدار، قرار است در خلیج‌فارس مستقر شوند. زیردریایی‌های دلفین، لویافان و تکوما ساخت آلمان هستند و در گذشته نیز در آب‌های خلیج‌فارس حضور داشته‌اند. دولت اسرائیل خواهان استقرار دائمی دست‌کم یک زیردریایی در نزدیکی سواحل ایران است.

از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران روز دوشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که ایران موفق به ساختن یک زیردریایی جدید شده است. به گفته مقامات نظامی ایران این زیردریایی قادر به انجام عملیات ضد مین، جنگ زیردریایی و اقیانوس شناسی است.

یک مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح ایران حضور زیردریایی‌های اسرائیلی در آب‌های خلیج‌فارس را تکذیب و اعلام کرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری و قدرت مراقب مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود هستند و هر حرکت خطای رژیم صهیونیستی، عواقب شدیدی برای منطقه و دولت اشغالگر قدس خواهد داشت.»


( ۸ )

نظر شما :