ترکیه از بازی بیرون نمی‌رود

۳۰ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۸۰۶۴ اخبار اصلی
احمد داووداغلو در این سخنان نیز تاکید می کند که کشورش پای ثابت این مذاکرات ...
ترکیه از بازی بیرون نمی‌رود

دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته ای ایران بازار شایعات را داغ کرده است. هر روز منبعی آگاه خبری تازه در باب پرونده هسته ای ایران و تعامل و تقابل غرب با این کشور را در اختیار رسانه ها قرار می دهد و پس از انتشار است که تکذیب ها و تایید ها آغاز می شود. احمد داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز از نخستین افرادی است که باید پس از درج اخباری در خصوص درخواست امریکا برای پاپس کشیدن ترکیه از معادلات هسته ای ایران پشت تریبون قرار بگیرد و این اخبار را تکذیب کند. احمد داووداغلو در این سخنان نیز تاکید می کند که کشورش پای ثابت این مذاکرات باقی خواهد ماند: ایران همسایه ما است. ما همواره در خصوص مسائل منطقه ای با یکدیگر تبادل نظر خواهیم داشت و در این راستا کسی نمی تواند چیزی را بر ما دیکته کند.

داووداغلو این سخنان را پس از دیدار با مقام های ارشد اتحادیه اروپا نظیر کاترینا آشتون در مصاحبه مطبوعاتی در استانبول بر زبان آورد. یک منبع آگاه پیش از اظهارات داووداغلو ادعا کرده بود که هیلاری کلینتون در گفتگو با همتای ترک خود از او خواسته است که پای خود را از مذاکرات هسته ای با ایران بیرون بکشد و این پرونده را در اختیار اتحادیه اروپا و گروه پنج به اضافه یک قرار دهد. این منبع در این سخنان ادعا کرده بود که داووداغلو نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است. وزیر امور خارجه ترکیه اما ذات این پیشنهاد از سوی ایالات متحده را نیز تکذیب کرد : واشنگتن اینچنین پیغامی برای ما نفرستاده است. هیچ پروسه ای در باب پرونده هسته ای ایران بدون همکاری و همراهی ما انجام نخواهد گرفت.

هفدهمین روز از ماه می بود که ترکیه با همراهی برزیل توافقنامه هسته ای خود با تهران را امضا کرد. بر اساس این توافقنامه ایران اورانیوم خود را در اختیار آنکارا قرار می دهد و میل های سوخت هسته ای مورد نیاز را دریافت می کند. البته ایالات متحده و غرب به این توافقنامه روی خوش نشان ندادند و در نهایت ایران در شورای امنیت محکوم شد. ترکیه و برزیل هم رای منفی خود را به نشانه نارضایتی از استراتژی غرب در شورای امنیت به سبد ارا ریختند. تحریم ها آغاز شده است اما هنوز امیدواری هایی برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات وجود دارد.
 
روسیه و فرانسه که هر دو از اعضای پنج به اضافه یک هستند خواهان آغاز مذاکرات مستقیم هستند. البته مشخص نیست که در این پروسه ترکیه چه جایگاهی خواهد داشت. وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین اظهار نظرهای خود تاکید کرده بود که غرب باید در دور جدید مذاکرات، توافقنامه میانه ایران با ترکیه را مد نظر قرار دهد.  

وزیر امور خارجه ترکیه در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرده است که توافقنامه هفدهم می میان ایران و ترکیه باید  مبنای سایر توافقنامه ها نیز قرار گیرد. ایران در تازه ترین نامه خود به اتحادیه اروپا از آمادگی خود برای مصالحه و مذاکره اما با شرط و شروط سخن گفته است.


نظر شما :