اما و اگر به ايران حمله کنيد...

۱۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۹ کد : ۷۶۳۱ اخبار اصلی
تصور کنيد که همه چيز بر خلاف انتظار پيش رود. ايالات متحده و همراهان غربى‌اش چندين ماه است که تلاش ...
اما و اگر به ايران حمله کنيد...

تصور کنيد که همه چيز بر خلاف انتظار پيش رود. ايالات متحده و همراهان غربى‌اش چندين ماه است که تلاش شبانه‌روزى را براى اجماع جهانى عليه ايران و تشديد تحريم‌هاى اين کشور آغاز کرده‌اند. هدف از اين تحريم‌ها نيز مبارزه با برنامه هسته‌اى ايران است .

فايننشال تايمز در ادامه گزارش اخير خود در باب ايران مى‌نويسد: همراه کردن همگان عليه ايران هزينه‌هاى بسيارى براى واشنگتن به دنبال داشته است: سال گذشته ميلادى بود که باراک اوباما در قامت رئيس‌جمهورى ايالات متحده وادار شد براى ترغيب روس‌ها به تحريم ايران از خير سامانه دفاع موشکى خود در اروپا شرقى بگذرد. تلاش براى حل بحران پرونده هسته‌اى ايران با توسل به راهکارى غير نظامى‌گرى آنچنان انرژى و هزينه‌اى از واشنگتن گرفت که اندک اندک ايران و پرونده هسته اى آن تبديل به اولويت نخست دولت اوباما مى‌شود. علاوه بر اين ميزان تلاش‌ها نشان‌دهنده عمق ترسى است که ايالات متحده و همراهانش از ايران دارند. در پشت صحنه کشتى گيرى‌ها در شوراى امنيت، يک حقيقت غيرقابل انکار وجود دارد: اگر همه چيز با شکست روبه‌رو شود و ايالات متحده و اسرائيل به اين نتيجه برسند که تنها راه حمله نظامى به ايران است، تبعات عملى کردن اين نتيجه‌گيرى بسيار سنگين خواهد بود .

ديپلمات‌ها اعتقاد دارند که هنوز براى سخن گفتن از جنگ بسيار زود است و زمان براى ديپلماسى پابرجا است. اما اگر جنگ در يک سال آينده آغاز شود، دامنه آن از مرزهاى ايران فراتر خواهد رفت و منطقه در بحرانى عميق فرو مى‌رود. اين مساله نيز به دليل موقعيت جغرافيايى ايران در خاورميانه و جنوب اسيا و تبديل شدن به شاه‌راه نفتى است. علاوه بر اين، رهبران ايران نيز بارها و بارها گزينه هاى موجود براى برون رفت از بحران را رد کرده‌اند و همين مقاومت، ريسک حمله نظامى به اين کشور را افزايش مى‌دهد. اين روزها دولتمردان ايران مى‌توانند به راحتى بزرگنمايى کنند که حمله به اين کشور مى‌تواند زنجيره‌اى از ناآرامى‌ها را در منطقه به راه بيندازد. اين جنگ مى‌تواند تمام کشورها از لبنان تا افغانستان را درگير خود کند .

فايننشال تايمز در ادامه مى‌نويسد: نخستين عکس العمل ايران به حمله نظامى مى‌تواند درخواست کمک از متحدان منطقه‌اى باشد که اين کشور سال‌ها در خاورميانه براى خود دست و پا کرده است. در حزب الله لبنان همه براى حمله به اسرائيل در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند. بى‌شک اسرائيل نيز در واکنش به اين حمايت حزب‌الله از ايران، خاک اين کشور را تصاحب خواهد کرد. اين بار اگر جنگى رخ دهد، اسرائيل مى‌تواند خاک سوريه را نيز هدف قرار دهد .علاوه بر اين حماس نيز مى‌تواند از موشک‌هاى در اختيار خود براى تحت فشار قرار دادن اسرائيل استفاده کند. بدين ترتيب کوچکترين بد اخمى به ايرانيان مى‌تواند منجر به پراکندگى اين نبرد شود. اسرائيل، لبنان، سوريه و حتى عراق نيز مى‌توانند دخيل در اين نبرد شوند. ايران حتى مى‌تواند دامنه اين نبرد را با استفاده از تاکتيک‌هايى که در افغانستان نيز به آن توسل جست، گسترش دهد .

فايننشال تايمز در ادامه مى‌نويسد: طالبان اهل تسنن اصلى‌ترين رقيب ايران با اکثريت شيعه هستند اما مدارک خاصى وجود دارد که نشان مى‌دهد آنها به مصلحت مى‌توانند دست دوستى به سمت هم دراز کنند. اين طيف يک شعار دارند: دشمن دشمن من، دوست من است.

ايران حتى مى‌تواند جغرافيا را نيز به نفع خود مورد استفاده قرار دهد. در اين حوزه ايران مى‌تواند به کشتى‌هاى حاضر در تنگه هرمز حمله کند. هر روز چهل درصد از  نفت مورد نياز جامعه جهانى از همين تنگه رد مى‌شود .

در نهايت هم ايران مى‌تواند موشک‌هاى بالستيک شهاب 3 را به سمت اهداف منطقه‌اى مانند اسرائيل و يا پايگاه نظامى در بحرين پرتاب کند .

حقيقت اين است که تمام ديپلمات‌هايى که در نيويورک براى تحريم ايران تقلا مى‌کنند با اين سناريو آشنا هستند اما از فکر کردن به تحقق آن سرباز مى‌زنند.


نظر شما :