اعراب پشت سر ايران صف کشيدند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۸ کد : ۷۵۰۴ اخبار اصلی
کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى در نيويورک در حالى به کار خود ادامه مى‌دهد که ايران و اسرائيل تبديل به ابزار به رخ‌کشى اعراب و غرب شده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران از ماه ژانويه و همزمان با به پايان رسيدن ضرب الاجل زمانى تعيين شده از سوى باراک اوباما، تبديل به محور اصلى گپ و گفتگوهاى غربى‌ها با هم شده‌است.
اعراب پشت سر ايران صف کشيدند

کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى در نيويورک در حالى به کار خود ادامه مى‌دهد که ايران و اسرائيل تبديل به ابزار به رخ‌کشى اعراب و غرب شده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران از ماه ژانويه و هم زمان با به پايان رسيدن ضرب الاجل زمانى تعيين شده از سوى باراک اوباما، تبديل به محور اصلى گپ و گفت و گوهاى غربى‌ها با هم شده ‌است. هم زمان نشست امنيتى واشنگتن که ماه گذشته برگزار شد تبديل به ابزار يادآورى تخطى‌هاى اسرائيل از قوانين بين‌المللى شد. اعراب از همان زمان محور گفت و گوهاى خود را بر اسرائيل و خلع سلاح اين رژيم متمرکز کرده‌اند. رژيمى که برنامه هسته اى ايران را خطرناک مى‌داند اما خود به توسل به عبارت "سياست ابهام" تاکيد دارد که نمى‌تواند به دليل تدابير امنيتى تعداد تسليحات هسته‌اى در اخيتار خود را لو دهد!

در چنين شرايطى حتى صداى مصرى‌ها نيز درآمده‌است. مصر که از جمله نخستين کشورهاى عربى بود که دست دوستى اسرائيل را پذيرفت، دو هفته پيش وزير امور خارجه خود را سپر بلا کرده و تصريح کرد که تل‌آويو نيز بايد نسبت به تسليحات هسته‌اى در اختيار خود پاسخگو باشد. شايد به همين دليل است که فاکس نيوز در دومين روز از نشست يک‌ماهه سران جهان در نيويورک مى‌نويسد: اعراب اسرائيل را تبديل به ابزارى کرده‌اند تا توجه افکار عمومى را از برنامه هسته‌اى ايران منحرف کنند.

نمياندگان 189 کشور در نيويورک حاضر شده‌اند تا در خصوص معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى ( ان پى تى ) با يکديگر بحث و تبادل نظر داشته باشند. نمايندگان کشورهاى عربى متفق القول خواهان خاورميانه‌اى عارى از تسليحات هسته‌اى شدند اما هم زمان بر لزوم خلع سلاح هسته‌اى اسرائيل و عضويت اين رژيم در ان پى تى نيز تاکيد کردند. در حالى که نخستين روز از اين نشست تبديل به صحنه کارزار ميان ايران و ايالات متحده شد، در روز دوم اعراب تلويحا پشت سر ايران قرار گرفتند. وزير امور خارجه اردن از جمله سخنران‌هايى بود که نسبت به تعلل جهانى در خلع سلاح هسته‌اى خاورميانه ابراز نگرانى کرده و تاکيد کرد که خوددارى اسرائيل از امضاى ان پى تى و تن ندادن به معاهده‌هاى بين‌المللى در حقيقت موجب بى‌ثباتى در خاورميانه شده‌است .

مصر نيز پيش از اين پيشنهاد داده بود که اين کنفرانس تبديل به بسترى شود براى آغاز رسمى تلاش‌هاى جهت خلع سلاح هسته‌اى خاورميانه. پيشنهادى که به نظر مى‌رسد مى‌تواند تبديل به محور مذاکرات در يک ماه آتى شود.  بى‌شک پيشنهاد مصر، اسرائيل را نيز ملزم به تن دادن به قوانين بين‌المللى مى‌کند. در چنين شرايطى واشنگتن به کمک تل‌آويو آمده و با نقد پيشنهاد مصر ادعا مى‌کند که اين چنين خلع سلاح هسته‌اى بايد تا زمان به نتيجه رسيدن طرح صلح در خاورميانه به تعويق بيفتد. به نظر مى‌رسد که باراک اوباما بايد در اين کنفرانس هم رضايت اعراب را جلب کند و هم بر حجم فشارها بر ايران بيفزايد. هيلارى کلينتون در نطق خود در صحن علنى سازمان ملل تاکید کرد که کشورش از استراتژى حرکت کردن در مسير تخليه هسته‌اى خاورميانه حمايت مى‌کند. معاون وزير امور خارجه روسيه نيز تاکيد کرد که ايالات متحده و روسيه مى‌توانند در خصوص اين روند با هم بحث و همکارى داشته باشند .

با اين‌همه ايران همچنان در صدر برنامه‌هاى اين نشست يک‌ماهه قرار گرفته است. اين معاهده تمامى کشورها به استثنا اسرائيل، پاکستان، هند و کره‌شمالى را در برگرفته است. کشورها و دولت‌هايى که يا رسما در اختيار داشتن تسليحات هسته‌اى ر ا تاييد کرده‌اند و يا شواهد و قرائن حاکى از در اختيار داشتن تسليحات هسته‌اى توسط آنها است. از آن‌جا که بيانيه نهايى بايد به امضا تمامى کشورهاى عضو برسد، بعيد به نظر مى‌رسد که در اين بيانيه ايالات متحده و همراهانش بتوانند لحن تند و تيزى را عليه تهران اتخاذ کنند. واشنگتن اما به دنبال راهى‌ست که بتوان با توسل به آن هم تهران را مورد شماتت قرار داد و هم بيانيه را به امضای اکثريت کشورهاى حاضر رساند.


نظر شما :