روزنامه اسرائيلى جورزاليم پست

عضويت ايران و سوريه را معلق کنيد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۲ کد : ۷۵۰۳ پرونده هسته ای
" ايران و سوريه، اشتباه مى‌کنند، مجازات نمى‌شوند" اين عنوانى‌ست که روزنامه اسرائيلى جورزاليم پست براى گزارش خود از نشست بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى انتخاب کرده‌است.
عضويت ايران و سوريه را معلق کنيد

" ايران و سوريه، اشتباه مى‌کنند، مجازات نمى‌شوند" اين عنوانى‌ست که روزنامه اسرائيلى جورزاليم پست براى گزارش خود از نشست بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته‌اى انتخاب کرده‌است.

اين روزنامه چاپ بيت‌المقدس در ادامه مى‌نويسد: پس از پنج سال مجددا نوبت به برگزارى کنفرانس بازنگرى ان پى تى رسيده است. مصر اين‌بار پيش‌دستى کرده و از ابتداى آغاز اين نشست بحث اسرائيل و خلع سلاح هسته‌اى اين رژيم را تبديل به محور اصلى گفت و گوها کرده‌است. مصر امضاى ان پى تى توسط اسرائيل را يک ضرورت مى‌داند. با اين همه کنفرانس امسال در حالى برگزار مى‌شود که از سال 2005 تا‌ کنون جهان شاهد دو تحول هسته‌اى خلاف مفاد ان پى تى بوده است: تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى و تخريب نيروگاه هسته‌اى در حال سوخت سوريه در سال 2007 ميلادي. بهتر است ابتدا سوريه را مورد بحث و موشکافى قرار دهيم. ابتدا سوريه از حضور بازرسان آژانس بين‌ المللى انرژى هسته‌اى در منطقه نيروگاه الکيبر خوددارى کرد. همين خوددارى سورى‌ها منجر به تقويت اين شک و ترديد شد که دمشق در حال ساخت نيروگاه هسته‌اى در اين منطقه و بدون اخذ مجوز از سوى آژانس بين‌المللى انرژى هسته اى است.

در باب ايران اما بحث بسيار جدى‌تر بود. آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى پرونده ايران را به شوراى امنيت ارجاع داد. اين شورا نيز سخت‌گيرى بر ايران را آغاز کرد. ايران با متوقف کردن برنامه غنى‌سازى اورانيوم خود مخالفت  کرد. در قطعنامه دوم حتى به ايرانى‌ها پيشنهاد شد که مى‌توانند در صورت متوقف ساختن برنامه غنى‌سازى خود، با غربى‌ها سر ميز مذاکره بنشينند و در خصوص تمامى موارد مورد اختلاف بحث و تبادل نظر کنند.

جورزاليم پست در ادامه ادعا مى‌کند: در فاصله زمانى ميان تصويب چندين قطعنامه عليه تهران، اسناد بيشترى دال بر نظامى بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى اين کشور به دست آمد. هم زمان تهران به سمت توسعه برنامه‌هاى موشکى خود نيز روى آورده و در نتيجه احتمال هسته‌اى شدن ايران قوت بيشترى هم گرفت .

جورزاليم پست در ادامه با انتقاد از جامعه جهانى براى پذيرفتن ايران  و سوريه در نشست نيويورک مى‌نويسد: با در نظر گرفتن سير حوادث باز هم ايران و سوريه سر جاى خود در نشست بازنگرى معاهده منع تکثير  تسليحات هسته‌اى مى‌نشينند و البته پذيرفته هم مى‌شوند. محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران براى حضور در اين کنفرانس ويزا دريافت مى‌کند و البته از تريبون سازمان ملل امريکا و اسرائيل را به باد انتقاد مى‌گيرد. احمدى‌نژاد از خاورميانه عارى از تسليحات هسته‌اى سخن مى‌گويد و اين در حالى‌ست که خبرهاى رسيده از تهران حاکى از آن است که اين کشور هر روز يک قدم به هسته‌اى شدن نزديک‌تر مى‌شود .

اين روزنامه اسرائيلى با تکرار ادعاى پيشين در خصوص برنامه هسته‌‌اى ايران مى‌نويسد: شکى وجود ندارد که تهران با  تعبيرهاى شخصى از ان پى تى در حال آموختن چرايى و چگونگى توليد تسليحات هسته‌اى است .

تهران هر آنچه که بايد انجام مى‌دهد تا به جهانيان نشان دهد که در مسير دستيابى به انرژى هسته‌اى مصر است. تهران يک‌بار با پذيرفتن پيشنهاد انتقال سوخت به کشورى ثانى سعى در به تصوير کشيدن حسن نيت خود دارد و با اين‌همه پس از خريد زمان مورد نياز از عملى کردن اين مساله سرباز مى‌زند .

جورازلیم پست سپس مدعی می شود، اکنون پرسش اينجاست که چرا رئيس‌جمهورى ايران بايد بر کرسى عضويت ان پى تى تکيه بزند؟ چرا نبايد عضويت اين کشور را به حالت تعليق درآورد؟ چرا سورى‌ها نيز با همين فراغ بال به نيويورک سفر مى‌کنند؟ پاسخ آسان است. جهانيان اين روزها ترجيح مى‌دهند حتى با وجود در اختيار داشتن مدارک و ادله کافى باز هم از در تعامل وارد شوند. ايران و سوريه مى‌توانند غرب را به خروج از ان پى تى تهديد کنند اما بى‌شک اين مساله به ضرر هر دو کشور خواهد بود.

اما غرب بايد بداند که برنداشتن گام‌هايى هر چند کوچک براى مقابله با سوريه و ايران مى‌تواند تبعات جبران ناپذيرى داشته باشد. اين تبعات با مرور زمان افزايش هم خواهند يافت.


نظر شما :