سرگيجه امريکايى‌ها در قبال پرونده هسته‌اى ايران

با تهران چه کنيم؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۷۴۹۲ اخبار اصلی
دولت باراک اوباما تمام عزم خود را براى تحريم ايران جزم کرده‌ و ادعا مى‌کند قصد دارد ...
با تهران چه کنيم؟

دولت باراک اوباما تمام عزم خود را براى تحريم ايران جزم کرده‌ و ادعا مى‌کند قصد دارد مانع از گسترش برنامه تسليحاتى تهران شود، با اين‌همه هنوز مشخص نيست که به کدامين شکل و با توسل به کدامين راهکار اين امر محقق خواهد شد.

حتى منتقدان دولت باراک اوباما هم بر سر راهکارى واحد براى مبارزه با ايران اتفاق نظر ندارند. برخى کارشناسان حمله نظامى را ترجيح مى‌دهند. برخى ديپلماسى را بهترين گزينه مى‌دانند. کم هم نيستند کسانى که ادعا مى‌کنند ايالات متحده بايد بر تغيير رژيم در ايران متمرکز شود .

چگونه ايران را متوقف کنيم؟

اما دليل کسانى که به گزينه نظامى براى مقابله با ايران اعتقاد دارند: ايران هسته‌اى مى‌تواند منطقه آتشفشان مانند خاورميانه را به غرش وا دارد. با يک حمله نظامى مى‌توانيم مانع از دستيابى ايران و اينچنين جهش هسته‌اى شويم.

کورى شيک که سابق بر اين مشاور سياست خارجى سناتور جان مک کين بوده است در اين باره مى‌گويد: به نظر من حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران اندک اندک تبديل به يک ضرورت مى‌شود تا مانع از دستيابى تهران به تسليحات هسته‌اى شود. ممانعت از دستيابى ايران به اين تسليحات در حقيقت مولفه‌اى لازم و ضرورى براى امنيت ملى ايالات متحده است.

حاميان حمله به ايران در ميان نومحافظه‌کاران دائما در حال افزايش هستند. البته در ميان تمامى نومحافظه‌کارها هم اين امر عينيت کامل ندارد. مايکل روبين از ديگر کارشناسان ايران در اين مورد مى‌گويد: من خودم را يک نومحافظه‌کار مى‌دانم و از حمله به عراق هم حمايت کردم. اما در مورد ايران وضع کاملا متفاوت است .

برنامه تغيير رژيم

روبين از جمله کسانى است که به تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى شک ندارد اما گزينه نظامى را راهکارى مناسب نمى‌داند. روبين اعتقاد دارد که به روى کار آوردن دولتى جديد در ايران تنها راه براى مبارزه با فعاليت‌هاى هسته اى اين کشور است: من از حاميان تغيير رژيم در ايران هستم. حمله نظامى به ايران اما اين تغيير رژيم را به تاخير مى‌اندازد. روبين در ادامه بحث با ادعاهايى بى‌پايه و اساس مى‌گويد: پس از انقلاب اسلامى زمام امور به سرعت از دستان رهبران انقلاب خارج شد و تنها زمانى که يک سال بعد عراق به ايران حمله کرد ايرانى‌ها براى دفاع از وطن پشت سر دولت قرار گرفتند. در اين برهه زمانى نيز اگر به ايران حمله شود، باز هم ايرانى‌ها پشت سر دولت فعلى قرار خواهند گرفت.

روبين در ادامه مى‌افزايد: هر کسى که ادعا مى‌کند ايرانى‌ها در صورت حمله ما در کنار خارجى‌ها براى بمب‌باران کشورشان مى‌ايستند، اشتباه مى‌کنند.

روبين پنج سال تمام در ايران مشغول تحقيق و بررسى بوده است. او اعتقاد دارد که ابتدا بايد در خصوص ايران پس از تغيير رژيم تصميم‌گيرى کرد و سپس اين روند را آغاز کرد. روبين در زمره کسانى است که اعتقاد دارد دولت جديد در ايران قابل اعتمادتر بوده و بى‌شک با کنار گذاشتن برنامه هسته‌اى هم موافقت مى‌کند .

مشکلات تغيير رژيم در ايران

در برابر روبين، توماس کارتورز از کارشناسان موسسه تحقيقاتى صلح قرار دارد که ادعا مى‌کند احتمال عدم تحقق روياى امريکايى‌ها مبنى بر تغيير رژيم در ايران وجود دارد: من درک مى‌کنم که عده بسيار زيادى در واشنگتن تعيير رژيم در ايران را بهترين گزينه مى‌دانند اما اگر ما تمام تخم‌مرغ‌هاى خود را در يک سبد بگذاريم و تغيير رژيم را محور اصلى سياست‌هاى خود قرار دهيم، بى‌شک در صورت عدم تحقق آن سرخورده خواهيم شد. بايد بپذيريم که هميشه همه آنچه که ما به دنبال آن هستيم محقق نخواهد شد .

به عنوان مثال ايالات متحده نيم‌قرن است که در تغيير رژيم در کوبا شکست مى‌خورد.

همزمان يک کارشناس ديگر هم اعتقاد دارد که دولت جديد در ايران هم تضمينى براى کنار گذاشتن برنامه هسته‌اى اين کشور نيست. ايرانى‌ها انرژى هسته‌اى را حق مسلم خود مى‌دانند و اين يک اصل در ميان تمامى سياستمداران فعلى و حتى اعضاى مخالف دولت است .

نبايد فراموش کرد که حمله نظامى به ايران، تهران را جسورتر مى‌کند و در نتيجه جنگى در ابعادى وسيع در منطقه آغاز خواهدشد. در چنين شرايطى نمى‌توان نتيجه گرفت که گزينه نظامى بهترين گزينه است. بايد اعتراف کنيم که در قبال ايران هيچ‌گزينه خوبى در چنته نداريم.

منبع: ان پى آر 


نظر شما :