حرف های ضد و نقیض امریکا علیه ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۰ کد : ۷۴۶۴ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه‌ی امریکا در دیدار با هیئتی از اتحادیه اروپا ضمن اشاره به دیدار اخیر منوچهر متکی ...
حرف های ضد و نقیض امریکا علیه ایران
دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۷ آوریل اظهار داشت که جامعه‌ی جهانی به دنبال تدابیر تحریمی شدیدتری است تا بتواند سران جمهوری اسلامی را به تغییر مسیر خود در مناقشه هسته‌ای وادار کند.

وزیر امور خارجه‌ی امریکا در دیدار با هیئتی از اتحادیه اروپا ضمن اشاره به دیدار اخیر منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: «آخرین مذاکرات با سران ایران بی‌حاصل بوده است.»

کلینتون مدعی شد، ایران از تعهدات بین‌المللی خود غفلت می‌کند و تنها یک فشار شدید بین‌المللی است که می‌تواند این کشور را به تغییر مسیر وادار کند.

وزیر امور خارجه امریکا به این موضوع اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران توافق مربوط به مبادله‌ی سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاه تحقیقاتی تهران را زیر پا گذاشته است.

این در حالی است که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در سفر به وین و دیدار با مسئولان اتریشی و رئیس آژانس انرژی اتمی به آنها پیشنهاد تازه ایران برای کاستن از بی‌اعتمادی غرب به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ایجاد دریچه‌ای برای خروج از بحران کنونی را در میان گذاشته است.

قدرت‌های غربی در ماه اکتبر اعلام کردند که حاضرند در ازای دریافت اورانیوم غنی‌شده‌ی با غلظت پایین از ایران، اورانیوم با غلظت بالا در اختیار جمهوری اسلامی ایران بگذارند تا در نیروگاه تحقیقاتی تهران مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جمهوری اسلامی در آغاز موافقت کرده بود که مبادله‌ی اورانیوم در روسیه و فرانسه انجام شود، اما به فاصله کوتاهی نظر خود را تغییر داد و اصرار کرد که مبادله‌ی اورانیوم باید در خاک ایران انجام شود.

از سوی دیگر و در ادامه  نزاع لفظی ایران با ایالات متحده، وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کنگره اطلاع داده است که سپاه قدس، بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پایگاه‌هایی در آمریکای لاتین به ویژه در ونزوئلا راه‌اندازی کرده است. هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا این اتهام را به شدت رد کرده است.

این در حالی است ژنرال داگلاس فریزر، فرمانده‌ ستاد جنوبی ارتش ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است که جمهوری اسلامی ایران در امریکای لاتین حضور نظامی ندارد و بیشتر علاقه‌مند است که در بخش‌های تجاری و سیاسی روابط خود را با این منطقه گسترش دهد و مسحکم کند.

فریزر در این باره همچنین گفت: «ما شاهد علاقه روزافزون ایران به آمریکای لاتین هستیم، اما هیچ نوع نفوذ نظامی دیده نشده است.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، جهانی فارغ از سلاح هسته‌ای را از ارکان خط مشی سیاسی خود دانسته است. کنفرانس واشنگتن که هفته پیش برگزار شد، برای یافتن راه‌های عملی تحقق همین شعار بود. اما بحث خلع سلاح هسته‌ای که با برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران ابعادی تازه پیدا کرده، در آرایش نیروهای امروز به ناگزیر مسائل دیگری را به دنبال می‌آورد.

 در منطقه خاورمیانه تنها اسرائیل به زرادخانه‌ی اتمی مجهز است و این طبعا به مذاق همسایگان مسلمان آن خوش نمی‌آید. کشورهای عربی، ترکیه و بیش از همه ایران، قصد دارند از فضای کنونی برای زیر فشار گذاشتن اسرائیل استفاده کنند. مخالفان اسرائیل در سراسر جهان تبلیغ می‌کنند که تهدید اصلی در خاورمیانه نه از جانب "خطر احتمالی" ایران، بلکه از جانب "خطر واقعی" اسرائیل است.

 در مقابل کارشناسان مسائل سیاسی در غرب استدلال می‌کنند که تا کنون هیچ یک از کشورهای عربی هم‌جوار اسرائیل از تهدیدات اتمی احساس خطر نکرده‌اند. دولت‌های عربی مانند اردن، مصر و عربستان سعودی به خوبی آگاهند که اسرائیل در طلب توسعه نیست. اسرائیل با قلمروی کوچک و جمعیتی ۷ میلیونی که ۲۰ درصد آن عرب است، هرگز نمی‌تواند به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شود. درست است که اسرائیل برخی از سرزمین‌های عربی، مانند کرانه باختری و بلندی‌های جولان را در اشغال دارد، اما این نتیجه مستقیم جنگ دفاعی این کشور است.

 کشورهای عرب خاورمیانه اعتقاد دارند که ایران به دنبال انرژی هسته‌ای است، زیرا قصد دارد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و تعادل و ثبات کنونی را به هم بریزد. مصر و عربستان سعودی سیستم دفاعی خود را با کمک ایالات متحده تقویت کرده‌اند و به گفته کارشناسان غربی، این اقدام از ترس اسرائیل نیست، بلکه از بیم ایران است.


( ۱ )

نظر شما :