پشت پرده دستگیری عبدالمالک ریگی

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۲ کد : ۷۰۴۰ اخبار اصلی
ریگی به طور قطع مورد حمایت سرویس اطلاعاتی پاکستان بوده، با امریکاییان کار می‌کرده و...
پشت پرده دستگیری عبدالمالک ریگی

دیپلماسی ایرانی: وزیر کشور  گفت:"عبدالمالک ریگی را در خارج از کشور دستگیر شد و به داخل کشور منتقل شده است." وی این اقدام را نشان‌دهنده اشراف امنیتی و اطلاعاتی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی گفت: دستگیری ریگی با همکاری دستگاه اطلاعاتی پاکستان صورت گرفته است. پاکستانی‌ها برای خود راهبردی را تعریف کرده‌اند که بر اساس آن تعاملی را با امریکاییان آغاز کرده‌اند و در حقیقت به دنبال کاستن از هزینه‌هایشان هستند. مشابه این اقدام را امریکاییان با ایران کرده اند.

در اخبار آمده است که ریگی به هنگام دستگیری در بیمارستانی بوده است و این نشان می‌دهد که با اطلاع پاکستانی‌ها شرایط دستگیری ریگی برای ایران فراهم شده است.

معنی این وقایع این است که اتفاقاتی در جریان است که هنوز مابه ازای آن مشخص نیست؛ در واقع نوعی همکاری میان دستگاه های اطلاعاتی ایران و پاکستان در سایه حمایت امریکا برای دستگیری ریگی در جریان بوده است اما هنوز مشخص نیست که در قبال این همکاری چه انتظاراتی برای طرف‌های مقابل از ایران وجود دارد.

نمی‌توان شرایط و اتفاقات فعلی را چندان خوشایند دانست چراکه مجموعه کسانی که ریگی را حمایت می کردند در حقیقت با تحویل دادن او به ایران تلاش دارند افکار عمومی را خلع سلاح کنند و بعد هدفی بالاتر را محقق سازند.

ریگی به طور قطع مورد حمایت سرویس اطلاعاتی پاکستان بوده، با امریکاییان کار می‌کرده و برخی کشورهای عربی نیز با او همکاری داشته اند؛ او حتی برای حج سفری به عربستان داشته است.

کلیه این طرف‌ها از ریگی به عنوان یک مهره استفاده می‌کردند اما اکنون مشخص نیست که چه اتفاقاتی رخ داده که تصمیم به تحویل این مهره به ایران گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که این مهره کارایی خود را از دست داده بود. این در حالی است که از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد که فردی به نام مولوی عبد الجلیل به عنوان جایگزین ریگی معرفی شده و به دو طرف مرز رفت و آمد دارد.

اصولا پاکستانی‌ها همواره به خوبی، تاکتیکی عمل می‌کنند اما بازنده استراتژیک هستند؛ این احتمال وجود دارد که آنها برنامه های دیگری داشته و اتفاقات دیگری در راه باشد و تحویل ریگی به عنوان دادن یک آدرس غلط به کار گرفته شده باشد.

هفته گذشته اخبار منتشر شده پیرامون مولوی و عبدالغنی بسیار مهم بود. همچنین در اخباری تایید نشده اعلام شد که مولوی عبدالکبیر نیز دستگیر شده است. در عین حال دو استاندار سابق طالبان نیز دستگیر شده‌اند. این‌ها اتفاقات مهمی است و در این میان تحویل ریگی را نیز به عنوان یک شکلات تقدیم ایران کرده‌اند.

باید پرسید که پس از این وقایع چه خواهد شد؟ آیا یک ضربه مغزی به دستگاه اطلاعاتی پاکستان وارد شده است تا پس از این اقداماتی از این دست را نسبت به ایران انجام ندهند یا آیا امریکاییان خواب نما شده اند؟ بعید است.


( ۱۱۴ )

نظر شما :