هوگو چاوز، رئیس جمهوری که هر روز از محبوبیتش کم می‌شود

۲۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۵ کد : ۶۹۸۶ اخبار اصلی
هوگو چاوز رئیس‌ جمهوری ونزوئلا در رسانه‌ها حضور پررنگی دارد. او در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون شرکت می‌کند و هر هفته اقدامات جدید خود را شخصا به گوش مردم می‌رساند. با این وجود روزبه‌روز از محبوبیت او در ونزوئلا کاسته می‌شود.
هوگو چاوز، رئیس جمهوری که هر روز از محبوبیتش کم می‌شود

دیپلماسی ایرانی: هوگو چاوز رئیس‌ جمهوری ونزوئلا در رسانه‌ها حضور پررنگی دارد. او در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون شرکت می‌کند و هر هفته اقدامات جدید خود را شخصا به گوش مردم می‌رساند. با این وجود روزبه‌روز از محبوبیت او در ونزوئلا کاسته می‌شود.

دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز همواره با ماجراهای جنجالی و در عین حال سرگرم‌کننده‌ای همراه بوده است. این را حتی مخالفان او نیز تأیید می‌کنند. چاوز زمان رسمی کشورش را نیم ساعت جلو کشید تا ساعت کار روزانه زودتر شروع شود. علاوه بر این او چندی پیش برای واحد پول ونزوئلا (بولیوار فوئرته) دو نرخ مختلف تعیین کرد. البته در حال حاضر با درنظر گرفتن بازار سیاه، در حقیقت سه نرخ ارز در ونزوئلا وجود دارد. از دیگر اقدامات چاوز این بود که در هفته گذشته به مصادره‌ ساختمان‌های واقع در مرکز شهر کاراکاس اقدام کرد.

به ندرت پیش می‌آید که مردم ونزوئلا روزی را بدون نطق‌های رئیس‌جمهوری‌شان درباره سوسیالیسم قرن بیست‌ و یکم سپری کنند. او گفته‌های خود را از راه‌های متعدد به گوش مردم می‌رساند، از جمله هر هفته در برنامه‌ رادیو و تلویزیونی سلام رئیس‌ جمهور و همین‌طور در قالب مقاله‌هایی که تحت عنوان یادداشت‌های رئیس‌ جمهور در روزنامه‌ها چاپ می‌شود.

چاوز به تازگی در برنامه‌ای با نام ناگهان رئیس ‌جمهور با حضور در رادیو و تلویزیون، بینندگان و شنوندگان را غافلگیر می‌کند. زمان پخش این برنامه مشخص نیست و هر لحظه امکان دارد که رئیس ‌جمهور در برنامه‌های رادیو و تلویزیون حاضر شود. البته تنها تا زمانی که برق باشد.

اتفاقا برق، موضوع اولین قسمت از این برنامه در هفته گذشته بود. اکنون چندین ماه است که در ونزوئلا برق پی ‌در ‌پی قطع می‌شود. او در این برنامه با اشاره به شرایط اضطراری صنعت برق برای صرفه‌جویی در مصرف، قوانین جدیدی را مقرر کرد. طبق این قوانین شرکت‌های بزرگ باید به مدت ۶۰ روز مصرف برق خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهند. در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنند. علاوه بر این خانواده‌ها نیز اگر مصرف روزانه ‌خود را کاهش ندهند، قبض‌های سنگین برق آنها را تهدید خواهد کرد.

ونزوئلا پنجمین کشور صادرکننده نفت در جهان است، با این وجود ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های آبی تولید می‌کند. در حال حاضر به دلیل کمبود بارش، تولید برق نیز با مشکل مواجه شده است. چاوز از بزرگترین خشکسالی در ۱۰۰ سال گذشته صحبت می‌کند و به مردم توصیه می‌کند که مدت حمام کردن آنها از سه دقیقه بیشتر نشود.

البته خشکسالی تقصیر او نیست، با این ‌حال برخی از منتقدان اعتقاد دارند که او برای امکانات دیگر تولید برق که مستقل از آب‌وهوا هستند به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نکرده است.

یکی دیگر از اقدامات او توقیف تلویزیون منتقد RCTV به اتهام حمایت از کودتا علیه دولت بود که اعتراضات گسترده‌ای را از سوی جامعه جهانی همراه داشت. دیده‌بان حقوق بشر چاوز را به نقض آزادی بیان متهم کرد.

محبوبیت چاوز همانند قیمت نفت رو به کاهش است. چندی پیش رقبای سابق چاوز از او با عنوان رئیس‌جمهوری ناتوان یاد کردند. در ونزوئلا جناح مخالف از هویت مشخصی برخوردار نیست و ساختار منسجمی ندارد، اما در حال حاضر حتی طرفداران چاوز اعتماد خود را نسبت به اقدامات او از دست داده‌اند.

در ماه سپتامبر انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. مخالفان دولت سال گذشته انتخابات را تحریم کردند. اما آنها این‌بار تصمیم به شرکت در انتخابات را گرفته‌اند. آیا سرنوشت ونزوئلا تغییر خواهد کرد؟


نظر شما :