گزیده‌ای از مناظره کرزی، احمدزی، بشردوست

۲۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۹ کد : ۵۴۰۷ آسیا و آفریقا
25 مرداد مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان میان رمضان بشردوست، اشرف غنى احمدزى و حامد کرزى برگزار شد و این سه تن بخش‌هایی از برنامه‌هاى دولت خود را تشريح کردند.
گزیده‌ای از مناظره کرزی، احمدزی، بشردوست

اين مناظره که دو ساعت به طول انجامید از راديو تلويزيون ملى و راديو آزادى به شکل زنده پخش شد و برخی دیگر از رسانه هاى تصويرى افغانستان نيز آن را به طور مستقیم پخش کردند.

به گزارش شبکه های افغان، موضوعات عمده مطرح شده در اين مناظره عبارت بود از راهکارهای تامین امنيت، مذاکره با طالبان، سياست خارجى، جلوگيرى از تلفات غير نظاميان، مقابله با بیکارى و تامين حقوق زنان.

اشرف غنی: تامين امنيت در مدت يک سال ممکن نيست

اولین سوال از هر نامزد درباره دلیل نامزد شدنشان در انتخابات بود. رمضان بشردوست علت حضور خود را نبود کانديداهای واقع بين و راستگو دانست. وی در این باره گفت: "مردم افغانستان نباید به حرف هاى هيچ کانديد حتى به حرف بشردوست اعتماد کنند بلکه بايد بر اساس بررسى سابقه کارى آنها راى بدهند."

اشرف غنى احمدزى نيز علت کانديداتورى خود را داشتن برنامه ای ١٠ ساله و همچنین تجربه کارى عملى براى رفع مشکلات ملت افغانستان عنوان کرد.

در این مناظره، بشردوست علت اساسى نا امنى هاى موجود در کشورش را بى عدالتى و حضور افرادى دانست که در رژيم هاى گذشته متهم به کشتن شمارى از مردم بوده اند.

در همین باره اشرف غنى احمدزى برای تامين امنيت بر نقش سران قومى تاکيد کرد. وى گفت که در صورت عدم مشارکت رهبران قومى، روند تامين امنيت در کشور ضعيف خواهد بود. به عقیده وی، تامين امنيت در مدت يک سال ممکن نيست و بايد از طريق برنامه هاى پنج تا هفت ساله، اين مشکل را رفع کرد.

احمدزی با تاکید بر انجام اصلاحات ادارى، به انتقاد از بروز فساد در اداره پليس پرداخت و وجود تلفات را در این دستگاه، ناشى از فقدان یک برنامه امنيتى درست خواند.

کرزی: زندان هاى نيروهاى خارجى را در کشور از بين خواهم برد

حامد کرزى نیز در مورد طرح آينده خود براى تامين امنيت گفت: در صورت پيروزى در انتخابات، لويه جرگه را دایر خواهد کرد که در آن اعضاى حزب اسلامى و طالبان هم اشتراک خواهند داشت.

کرزى تصریح کرد که یکی از مهم ترین عوامل تامين امنيت، همکارى افغانستان و پاکستان است. 

وى همچنین وعده داد درصورتى که برنده شود، تمام عمليات های نظامی از طرف نيروهاى داخلى صورت خواهد گرفت و زندان هاى نيروهاى خارجى را در کشور از بين خواهد برد.

هر سه کانديدا در اين مناظره به موضوع بيکارى اشاره کردند و گفتند که در فراهم کردن زمینه کار، گام هاى بلندی بر خواهند داشت.

اشرف غنى اعلام کرد که جهت رفع بيکارى در شش بخش زراعت، مالدارى، ساختمانى، استخراج معادن، خدمات شهرى، مخابرات و مواصلات برنامه دارد.

بشردوست: پزشکان ايرانى و گلکارهای پاکستانى در افغانستان کار مى کنند

بشردوست گفت که بيکارى دليل اصلى نا امنى است و امروز هزاران افغان از بيکارى رنج مى برند؛ این در حالی است که پزشکان ايرانى، گلکارهای پاکستانى و محافظان فليپينی در افغانستان کار مى کنند.

سه نامزد مطرح در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درباره تساوى حقوق زنان در اجتماع و حضور مساوى آنها در فعاليت هاى اجتماعى مواضع روشن و اصلاح طلبانه ای اختیار کردند.

آنها پیرامون طرح های اقتصادى خود نیز وارد مناظره شدند. بشر دوست با اتخاذ موضعی مخالف با اقتصاد بازار گفت: در افغانستان اقصاد بازار آزاد جريان دارد و امروز همين بازار آزاد است که خون مردم را مى بلعد، و اين وظيفۀ رييس جمهور است که بازار را از مافياى اقتصادى پاک کند.

اما کرزى اظهار داشت که معتقد به بازار آزاد است ولى بازار آزاد بايد مطابق شرايط افغانستان باشد. وی افزود: "در دولت آينده در نظر دارم که پروژه هاى کاريابى، خود کفايى، برق رسانى و حمل و نقل را توسعه دهم تا افغانستان تولیدات خود را به کشورهاى همسايه را صادر کند و کشور از وضعیت مصرفى به وضعیت صادرکنندگی تبدیل شود."

اشرف غنى هم در مورد برنامه اقتصادى خود گفت: "شرط اول اقتصاد بازار، قانون است. ما بايد شرايطى را آماده کنيم تا اقتصاد قانونى شود و بازار انحصارى از بين برود."

کرزی: پشتون ها در کشور مشکل ساز نيستد

مسئله وحدت ملی و مشکلات مربوط به اقوام، دیگر موضوع مطرح در این مناظره بود.

اشرف غنى در این زمينه گفت: "وحدت ملى در بين مردم وجود دارد ولى در امروز فضایى ايجاد شده که جنبه قومى به خود گرفته است. در جنوب و شرق کشور ظلم و بی عدالتی وجود دارد، والى ها اکثراَ در کابل به سر مى برند و اين خود زمينه ساز مشکلات است."

اما بشردوست با تاکید بر وجود وحدت ملى در افغانستان گفت: "امروز پشتون ها در افغانستان مشکل نيستند بلکه ظلم بر پشتون ها روا مى شود."

کرزى نیز اظهار داشت: "اتحاد ملى از قبل در ميان مردم افغانستان وجود دارد. به نظر من پشتون ها در کشور مشکل ساز نيستد بلکه همين پشتون ها هستند که قربانى مى شوند."

اشرف غنی: مى توانم ٢٠ ساعت در شبانه روز کار کنم

در اين مناظره از سه نامزد حاضر سوالاتى شخصى از سوى مجری برنامه پرسیده شد.

از رمضان بشردوست سوال شد، آیا اینکه وى در خيمه زندگى مى کند و کوکاکولا نمى خورد به دلیل این است که به مردم نشان دهد روش زندگى اش ساده و معمولی است؟

وی پاسخ داد : "وقتى ادعای رهبرى مى کنيم باید نفس خود را پاک کنيم و همه خواهش های نفسانى را از خود دور سازيم. اين کشور را رييس جمهوری نجات می دهد که از متن جامعه و ملت برخاسته باشد و با مرگ دست و پنجه نرم کند."

از احمدزى سوال شد که مردم مى گويند وضع جسمی و روانى وى مساعد نيست. اما او جواب داد که ١٢ سال قبل مريض بوده و مريضى اش را مداوا کرده و اکنون در صحت و سلامت است. وی گفت: "مى توانم ٢٠ ساعت در شبانه روز کار کنم که این زمان براى یک شخص سالم هم مشکل است."

مجری برنامه از حامد کرزى پرسید که چرا مردم بر این باورند که او طى هفت سال رياست جمهورى در مسائل مهم قاطع نبوده است؟ و کرزی گفت: هفت سال پيش وقتى زمام امور را به دست گرفتم، تمام نهادها از بين رفته بود و زيربناها ويران شده بود و تنها ملت بود و بـس. من متهم به سازش و مصلحت شده ام چون می خواهم افغانستان را از جنگ، اسلحه و ويرانى دور کنم.


نظر شما :