اوباما همچنان می خواهد با ایران مذاکره کند

۰۹ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۶ کد : ۵۰۴۱ اخبار اصلی
منابع امریکایی مطلع اعلام کرده‌اند، به رغم تحولات اخیر در ایران و اتفاقاتی که پس از انتخابات در این کشور اتفاق افتاده، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و همراهانش در کاخ سفید همچنان قصد دارند گامی برای گشودن گفت‌وگوها با ایران بردارند.
اوباما همچنان می خواهد با ایران مذاکره کند

منابع امریکایی مطلع اعلام کرده‌اند، به رغم تحولات اخیر در ایران و اتفاقاتی که پس از انتخابات در این کشور اتفاق افتاده، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و همراهانش در کاخ سفید همچنان قصد دارند گامی برای گشودن گفت و گوها با ایران بردارند.

به گفته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، به گفته این منابع گفت و گو با ایران هنوز آغاز نشده و قرار است به زودی آغاز شود. گفته می‌شود این گفت و گوها در ابتدا میان دیپلمات‌های دو کشور جریان خواهد داشت و شامل وزرای امور خارجه یا اعضای شورای امنیت ملی امریکا به عنوان نماینده کاخ سفید نخواهد بود. سازمان امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما از جایگاه نازل‌تری نسبت به دوران جورج بوش برخوردار شده به گونه‌ای که تنها یک مرکز مشاور دهنده با کاخ سفید محسوب می‌شود.

پیش از این کاخ سفید برنامه‌ریزی کرده بود نخستین تماس را در دیدار دیپلمات‌های ایرانی در چهارم ماه ژوئن که قرار بود در مراسم روز ملی کاخ سفید شرکت کنند، برقرار کند که این برنامه پس از تحولات اخیر ایران لغو شد.

دیوید اکسیلورد، یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما در این باره گفت: «ما زمان نشستن پشت یک میز با ایرانی‌ها و انجام گفت و گوها با آنها را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند. ما قصد داریم دو پیشنهاد را پیش روی ایرانی‌ها قرار دهیم. یک پیشنهاد آنها را به بازگشت به جامعه جهانی دعوت می‌کند و پیشنهاد دیگر می‌تواند عواقب بسیار سختی برایشان در پیش داشته باشد.»

اکسیلورد که در گفت و گو با یکی از شبکه‌های امریکایی سخن می‌گفت، درباره سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد گفت: «وی تصمیم‌گیر نهایی در امور سیاست خارجی نیست.»

وی سخنان تند احمدی‌نژاد درباره باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا را رد کرد و گفت: «قبول مذاکره با ایران به معنای آن نیست که ما رو در رویی با ایران را هدف قرار داده‌ایم.»

اکسیلود همچنین مدعی شد، ما اعتبار خود را از دست خواهیم داد اگر به ایران اجازه دهیم که از سلاح هسته‌ای برخوردار شود یا بگذاریم سلاح هسته‌ای وارد خاورمیانه شود چرا که این موضوع تهدیدی برای کل منطقه و جهان خواهد بود و ما باید فکری برای علاج آن بکنیم.

از سوی دیگر و در موضوعی مرتبط آدمیرال «مایک میلن» یکی از نظامیان بلندمرتبه ارتش امریکا اعلام کرد، باراک اوباما به هیچ عنوان قصد ندارد راه جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا را بر سر استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک دنبال کند.

وی در این باره گفت: «اکنون آنچه از سوی ایران تهدید برای امریکا به حساب می‌آید تهدیدهای موشکی ایران است و امریکا می‌خواهد با هم‌پیمانانش در منطقه برای کنترل این موضوع همکاری کند.»

میلن همچنین مدعی شد، بسیار روشن است که استراتژی ایران بر گسترش این موشک‌ها استوار شده و اکنون ایران به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند با موشک‌هایش اروپا را هدف قرار دهد.


نظر شما :