سيد حسن نصرالله به دموکراسى لبنان احترام گذاشت

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۷ کد : ۴۸۹۵ اخبار اصلی
سید حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان، شکست گروه معارضه در انتخابات سراسری را پذیرفت و در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد، نتايج انتخابات پارلمانى را که در آن گروه 14 مارس به پيروزى دست يافت، مى‌پذيريم.
سيد حسن نصرالله به دموکراسى لبنان احترام گذاشت

سید حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان، شکست گروه معارضه در انتخابات سراسری را پذیرفت و در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد، نتايج انتخابات پارلمانى را که در آن گروه 14 مارس به پيروزى دست يافت، مى‌پذيريم.

سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانى خود که از طريق شبکه المنار پخش شد، گفت: «روند انتخابات در فضايى کاملا امن و بدون هيچ گونه اخلال در تمامى مراحل و در سايه حضور سلاح حزب‌الله لبنان برگزار شد. انتخابات، خلاف اين امر که سلاح حزب‌الله لبنان تاثيرى در انتخابات نخواهد داشت را به اثبات رساند. دوست دارم به ملت لبنان به تمامى گروه‌هاى سياسى و اقشار مختلف در دستيابى به اين دستاورد ملى بزرگ و مهم تبريک بگويم. حضور مردمى در تمام مناطق و از همه جناح‌ها در پاى صندوق‌هاى راى نشان دهنده احساس مسئوليت بالاى سياسى مردم نسبت به مسائل کشور است و اين مساله مثبتى است. همچنين از تمام وزارت‌خانه‌ها و اداره‌ها و مسئولان سياسى و امنيتى به ويژه ارتش لبنان به خاطر حفظ امنيت و ثبات در روند انتخابات تشکر مى‌کنم. من همچنين به تمامى برندگان در انتخابات پارلمانى چه طرف داران حزب حاکم و چه معارضان در تمامى حوزه‌هاى انتخاباتى تبريک مى‌گويم. آنها بايد بدانند که اکنون امانت مهمى که همان امانت ملت و آينده کشور است را در دست دارند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان عنوان کرد، من در تمامى سخنرانى‌هاى قبليم گفته‌ام که ما تسليم نتايج انتخابات مى‌شويم و شما مى‌دانيد و من نيز اعلام کرده‌ام که تفاوتى ميان اکثريت پارلمانى و اکثريت مردمى وجود دارد و اکثريت پارلمانى، لزوما اکثريت مردمى نيست. به هر حال اگر بخواهيم به صندوق‌هاى راى و آرای حاصله از اين صندوق‌ها نگاه کنيم، مى‌بينيم که اکثريت شيعيان در پاى صندوق‌هاى راى حضور داشتند. ما اين نتايج را مى‌پذيريم. البته روند انتخابات و راهکارهايى که براى آن مورد استفاده قرار گرفت نيز حائز اهميت است.

دبيرکل حزب الله لبنان به وجود برخى مشکلات در انتخابات اشاره کرد و گفت: «از مسائلى که در اين انتخابات وجود داشت، صرف هزينه‌هاى هنگفت براى تبليغ در زمينه تحريک طايفه‌اى و مذهبى، اتهامات و دروغ‌گويى با هدف نگران ساختن افکار عمومى و نيز دخالت‌هاى خارجى علنى بود؛ اما اين مشکلات هرگز در پذيرش نتايج از سوى ما تاثير نداشت. اما مى‌خواهم اشاره‌ کنم که اين انتخابات موجب افشا شدن دو دروغ بزرگ شد که در طول تبليغات انتخاباتى ترويج مى‌شد. دروغ نخست اين است که سخنرانى‌هاى سياسى‌اى طى ماه‌هاى اخير صورت مى‌گرفت مبنى بر اينکه معارضان نمى‌خواهند اجازه برگزارى انتخابات را بدهند بلکه مى‌خواهند اوضاع سياسى و امنيتى را با هدف جلوگيرى از انتخابات تخريب سازند. امروز من بعد از اعلام نتايج با شما صحبت مى‌کنم و مشاهده مى‌کنيد که گروه‌هاى معارض به رغم اينکه به اکثر کرسى‌ها دست نيافتند، هيچ گونه اخلال در امنيت و بحران سياسى و ملى و امنيتى ايجاد نکردند و آن طور که طرفداران حزب حاکم مى‌گفتند، اگر آنها پيروز شوند اوضاع متشنج مى‌شود اما مى‌بينيد که نتايج انتخابات اعلام شده و روند انتخابات عادى بود و اوضاع امنيتى نيز بسيار مثبت است. شمارش آرا در فضايى کاملا آرام صورت گرفت. اعلام نتايج نيز مشکلاتى در برنداشت.»

وى به دروغ دوم که بعد از انتخابات افشا شده است اشاره کرد و گفت: «دروغ دوم که بسيار بزرگتر از دروغ اول است و بسيار نيز در تبليغات انتخاباتى بحث آن داغ بود، نياز به اشاره به چند نکته در گذشته دارد که بتوانيم بهتر در مورد آن صحبت کنيم. من در تمام سخنرانى‌ها و بيانيه‌هايى که داشته‌ام اعلام کردم که انتخابات در سايه وجود سلاح مقاومت کاملا عادى برگزار خواهد شد و اين مساله که مى‌گفتند انتخابات شفاف نخواهد بود و اين سلاح عامل فشار و تحميل راه‌حل‌ها به مردم است و مردم از اين راه‌حل‌ها راضى نيستند، اکنون براى همه افشا شده که اين تبليغات صحت نداشته است؛ چرا که اکنون انتخابات که به شفافيت آن شک داشتند در سايه وجود سلاح مقاومت برگزار شده و نتيجه آن نيز پيروزى طرفداران حزب حاکم است در حالى که اگر معارضان به اکثريت کرسى‌ها دست مى‌يافتند، آنها مى‌گفتند که اين انتخابات شفاف نيست و من بار ديگر يادآور مى‌شوم که بعد از اين نتايج انتخابات و پذيرش و موافقت ما با اين نتايج اين دروغ بزرگ نيز افشا شد. انتخابات در لبنان در تمامى حوزه‌ها در سايه وجود سلاح مقاومت برگزار شد. در سايه وجود انبار مهمات مقاومت که از سال 1982 تاکنون وجود نداشت و مردم نيز در انتخابات شرکت کردند و راى دادند و هيچ کس نيز بر آنها فشارى وارد نکرد.»

سيد حسن نصرالله ضمن تقدير از تلاش تمامى احزاب و رهبران گروه‌هاى معارض، عنوان کرد، با وجود اين که ما به کرسى‌هاى اکثريت پارلمانى دست نيافتيم، اما اين مساله مسئوليت ملى ما که همان اجراى طرح اصلاحات است را از بين نمى‌برد. ما در قبال انجام طرح‌هاى اصلاحاتى خود مسئوليم و ما در گروه‌هاى معارض به زودى در راستاى تعيين گام‌ها و خط مشى‌مان و نيز نحوه عملکردمان در مرحله آينده رايزنى خواهيم داشت. همانطور که مى‌دانيد ما با مساله تعيين رئيس پارلمان، تعيين نخست وزير و تشکيل دولت روبه‌رو هستيم و بايد با آنها به عنوان گروه‌هاى معارض و از موضع‌گيرى خود همکارى کنيم. من برخى صحبت‌هايى درباره نگرانى‌ها از مساله مقاومت در مرحله آينده شنيده‌ام؛‌ اما مى‌گويم که هيچ دليلى براى نگرانى نيست. مساله مقاومت تا زمانى که يک راه‌حل مردمى و مساله مردمى است نگران کننده نيست، چون هيچ کس نمى‌تواند کارى با اراده مردم انجام دهد. من اين مساله را قبل از انتخابات نيز مطرح کردم. من به تمام لبنانى‌ها اعلام مى‌کنم که فرصت تشکيل دولتى قوى، قادر و عادل ممکن است. ما درباره اين مساله که چالشهاى متعددى فراروى لبنانى‌ها است توافق داريم؛ چه در سطح اقتصادى، چه در سطح اجتماعى و چه در سطح معيشتى و سياسي. به هر حال من معتقدم همه ما بايد در راستاى نجات کشور و حل و فصل مشکلات آن تلاش کنيم و اين مساله مستلزم حفظ وحدت، حاکميت و استقلال و آزادى کشور است؛ اما ما مى‌خواهيم بدانيم که اکثريت پارلمانى برنامه‌اش براى آينده چيست و چه طرحى در اختيار دارد. اين طرح و برنامه بايد به مردم شناسانده شود چرا که آينده‌ کشور و مردم مطرح است. اولويت‌هاى اين گروه چيست و با چه روحيه‌اى با مسايل کشور برخورد خواهد کرد. آيا از تجربه‌هاى سال‌هاى گذشته خود به ويژه چهار سال اخير استفاده خواهد کرد؟ گروه‌هاى معارض کشور که جايگاه پارلمانى خود را و هم چنين جايگاه سياسى و مردميشان را حفظ کردند همچنان در راستاى اعتلاى سطح مردمى تلاش مى‌کنند. ما نمى‌توانيم کاملا از صحنه کنار برويم و بايد براى مرحله آينده خود را آماده کنيم. هيچ چيزى براى پنهان کارى وجود ندارد.

دبير کل حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد، کشور ما کشورى است که در آن شفافيت و وضوح و صداقت حرف اول را مى‌زند. در اين صورت است که مى‌توانيم مشکلات و اختلافات را حل کنيم. ديگر اولويت‌گذارى بر دروغ گويى‌ و اتهامات و تشويش اذهان عمومى کافى است. ما در مرحله‌ جديدى قرار داريم و از تجربيات گذشته استفاده مى‌کنيم و عزم و اراده خود را در راستاى مبارزه و تلاش برای ايجاد آينده بهتر براى لبنان به کار گرفته‌ايم. جريان 8 مارس هم چنان به مواضع خود متعهد است و نتايج انتخابات را با تمام روحيه‌ دموکراسى مى‌پذيرد.


نظر شما :