شکست حزب‌الله در انتخابات لبنان و ناکامى ديگرى در دیپلماسی دولت نهم

۱۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۶:۰۷ کد : ۴۸۸۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در کمال ناباوری و در حالی که جریان 8 مارس خود را برنده بلامنازع انتخابات پارلمانی لبنان می‌دانست و پیش‌بینی می‌کرد در نهایت برنده انتخابات پارلمانی خواهد بود، این جریان در انتخابات شکست خورد و رسما به شکست خود در انتخابات نیز اعتراف کرد.
شکست حزب‌الله در انتخابات لبنان و ناکامى ديگرى در دیپلماسی دولت نهم

در کمال ناباوری و در حالی که جریان 8 مارس خود را برنده بلامنازع انتخابات پارلمانی لبنان می‌دانست و پیش‌بینی می‌کرد در نهایت برنده انتخابات پارلمانی خواهد بود، این جریان در انتخابات شکست خورد و رسما به شکست خود در انتخابات نیز اعتراف کرد. به گزارش شبکه خبری العربیه تا بدین لحظه جریان 14 مارس 72 کرسی و جریان 8 مارس 57 کرسی پارلمان را تصاحب کردند و هنوز تکلیف سه کرسی دیگر که در اختیار هیچ کدام از این دو جریان نخواهد بود نیز مشخص نشده است.

منابه خبری گزارش‌های مختلفی در این زمینه ارائه می‌دهند. به همین دلیل شبکه الجزیره گزارش داد، نتایج اولیه شمارش آرا در لبنان بیانگر این است که گروه‌های هم‌پیمان جریان 14 مارس 70 کرسی و گروه هشت مارس (اپوزیسیون) 52 کرسی از 128 کرسی پارلمان لبنان را از آن خود کردند. ظاهرا هنوز آرای منطقه المتن شمارش نشده است.

به هر حال و با وجود مشخص شدن نتایج آرا در اصلی‌‌ترین حوزه‌ها پیروزی جریان 14 مارس حتمی به نظر می‌رسد. سعد الحریری، رئیس فراکسیون جریان المستقبل لبنان با حضور در یک کنفرانس خبری و ضمن اعلام خوشحالیش از پیروزی در انتخابات لبنان اظهار کرد، پیروزی امروز بیانگر خواست ملت لبنان در برقراری نظام سازماندهی شده و ساخت دولتی قدرتمند و مدرن با ارتشی مجهز و اعمال قانون اساسی است.

در مقابل سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده از احزاب وابسته به گروه 8 مارس نیز ضمن اعتراف به شکست جریان مطبوعش در انتخابات گفت: «بازگشت غیر قابل پیش بینی شده لبنانی‌های مقیم خارج به کشور برای رای دادن باعث شد تمامی معادلات به هم بریزد.»

حسن فضل الله یکی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی حزب الله نیز تصریح کرد، گروه هشت مارس با نتایج انتخابات پارلمانی لبنان تعامل مثبت خواهد داشت.

بی‌شک نتایج انتخابات پارلمان لبنان برگی دیگر از تحولات چهار سال اخیر خاورمیانه را رقم زد. هر چه باشد کشورهای بسیاری در این مبارزه انتخاباتی سهیم بودند. ایران، سوریه، عربستان، مصر، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده، آلمان و اخیرا اسپانیا نقش مهمی در جریان سیاست داخلی لبنان ایفا کردند. اما آنچه در این میان قابل تقسیم‌بندی است، امکان قرار دادن ایران و سوریه در یک سو و کشورهای عربی دیگر به ویژه عربستان و مصر با حمایت تمام و کمال غرب به ویژه ایالات متحده در سوی دیگر است. چهار کشوری که بیشترین تاثیر را بر تحولات سیاسی لبنان می‌گذارند.

در لبنان سیاست خارجی ایران کاملا روشن و واضح بوده است. ایران در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار در هر دو مورد در لبنان اثرگذار بوده و موضوع لبنان، حزب الله و مقاومت چیزی نیست که در چارچوب سیاست‌های یک دولت بگنجد و بنا باشد با تغییر دولت آن سیاست‌ها تغییر کنند. به عبارت دیگر موضوع لبنان و حزب الله موضع نظام است و مواضع در برابر آن بسیار روشن است. اما پرسشی که در این جا مطرح می‌شود، میزان اثرگذاری ایران بر سیاست‌های جریان‌های رقیب در لبنان و دستاوردها و نتایج در عرصه‌های مختلف است. در دوران اصلاحات حرکت سیاسی و تاثیر دیپلماسی ایران در لبنان به گونه‌ای بود که دستاوردهای درخشانی را برای ایران در بر داشت. خروج نظامیان اسرائیلی از جنوب لبنان، افزایش کرسی‌های حزب الله در انتخابات سال 2005 و به طور کل حرکت رو به جلوی حزب الله و جریان 8 مارس در جریان سیاسی لبنان از دستاوردهای دولت وقت در عرصه دیپلماسی ایران در لبنان بود که چه بخواهیم چه نخواهیم به حساب دولت وقت نوشته می‌شود.

اما اکنون در لبنان، دولت نهم اعتنای بسیار ویژه‌ای به لبنان و وضعیت آن داشت. سفر آقای متکی به فرانسه در شب انتخابات سراسری پارلمان لبنان و دیدارش با نیکولا سارکوزی که بسیاری از مطبوعات عرب آن را با انتخابات لبنان مرتبط دانستند با وجود این که هیچ خبری از آن دیدار به بیرون درز نکرد، یک چیز را نشان داد و آن این که کارنامه دیپلماسی ایران در دولت نهم در لبنان هم شکست خورده است. شکست جریان 8 مارس هر چه باشد به پای حساب دولت نهم نیز نوشته می‌شود. آیا نمی‌توانیم بگوییم دولت نهم در عرصه دیپلماسی حتی در لبنان سنتی‌ترین جولانگاه سیاست خارجی ایران شکست خورده است؟     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :