مسکو، میانجی جدید فتح وحماس

۱۴ مرداد ۱۳۸۶ | ۰۱:۰۷ کد : ۴۴۰ اخبار اصلی
دولت وحدت ملی بر گفت وگو با حماس و مشارکت میان گروهها تاکید می ورزند و این امری است که محمود عباس اعتقادی به آن ندارد و آن را رد کرده است. در اين وضعيت روسيه در حال ميانجيگرى براى دو طرف است.

 

نمایندگان گروههای فلسطینی حماس و فتح بار دیگر به دور یکدیگر نشستند تا برای برون رفت از بحران چاره ای بیندیشند و این بار مسکو، میزبان این نمایندگان بود.

هدف اصلی این سفر، آشتی میان فتح وحماس وآگاهی یافتن از موضع حماس در مقابل پیشنهاد بوش مبنی بر برگزاری کنفرانس صلح ذکر شده است. روسیه برخلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا وآمریکا از حماس به عنوان یک گروه تروریستی یاد نمی کند وخواستار تعامل بیشتر بین گروههای فلسطینی برای حل مناقشات است.

 

ولاديمير پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با مسئولان جنبش فتح، ضمن حمایت از مشروعیت محمود عباس از وی خواست تا برای اتحاد فلسطین تلاش بیشتری بکند.

وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با محمود عباس، مشروعیت وی را به عنوان رئیس قانونی ملت فلسطین تایید کرد. وی طرح بوش را از نظر رویکرد و مفاد مذاکره روشن ندانست و برای حل مناسب وکامل بحران حضور همه طرف های قضیه را لازم وضروری دانست.

 

عباس نیز در این اولین سفرش به مسکو ادعا کرد که از روسیه وعده دریافت کمک انسانی به جنبش فتح را گرفته است.

اعضای جنبش حماس نسبت به این سفر رویکردهای متفاوتی دارند."اسامه حمدان" نماینده این جنبش بیان داشت که موضع روسیه در مقابل حماس تغییری نکرده است و هیچ مشکلی در رابطه بین حماس و روسیه وجود ندارد و هیچ گونه بحرانی در این بین موجود نیست.

 

محمود عباس خود، در وضعیت بحرانی قرار دارد برای خروج از آن دست به دامان آمریکا واسرائیل شده است وتمام دستورات آنها را پذیرفته است. روسیه به خوبی از وضعیت فلسطین و ماهیت دخالت آمریکا واسرائیل درامور داخلی فلسطین آگاه است ومطلع است که فشاری که بر روی حماس برای منزوی کردن آن وجود دارد خطرآفرین است.

 

حماس هم چنین آمادگی خود را برای هر نوع گفت وگوی داخلی برای برون رفت از بحران اعلام کرد و معتقد است، فتح با وجود مواضع خارجی ومشکلات و اختلافات داخلی چون پرونده فساد اداری، به زودی از چهارچوب ملی فلسطین خارج خواهد شد.

 

فتح خود را در چهارچوب طرح آمریکا و اسرائیل قرار داده است وحاضر است در قبال کسب رضایت آمریکا از همه حقوق ملت فلسطین صرف نظر کند.حماس از هرگونه میانجیگری میان فتح وحماس استقبال می کند اما به نظر می رسد که روسیه طرحی برای میانجی ندارد.

 

 ابومرزوق جانشین خالد مشعل نیر گفته طرح بوش با وجود ضعف اولمرت برای فلسطین مفید نخواهد بود. آمریکا گرفتار بحران با جمهوری اسلامی ایران و وضعیت عراق است و به فلسطین توجه چندانی نخواهد نمود. برگزاری چنین کنفرانس ونشستی بدون حضور سوریه وحماس بی نتیجه خواهد بود.

 

"اسماعيل الاشقر" عضو پارلمان فلسطین نیز بیان داشت که هیچ راهی به جز مذاکره وجود ندارد و محمود عباس در حالتی که از آمریکا رانده شده و از صهیونیست ها درمانده و برای جبران اشتباهات گذشته خود به مذاکره وگفت وگوی بین گروههای فلسطینی روی آورده است.

 

با وجود تلاش های گسترده ومتفاوت بین المللی برای حل بحران ومناقشات میان گروههای فلسطینی، به نظر می رسد راه اصلی جز در گفت وگو و مذاکرات بین گروههای فلسطینی و رسیدن به توافقات داخلی نباشد.

 

مذاکرات ودیدارهای مسکو نیز به دلیل وجود اختلاف دیدگاهها کمک چندانی به حل مساله نخواهد کرد چرا که مسکو و دولت وحدت ملی بر گفت وگو با حماس و مشارکت میان گروهها تاکید می ورزند و این امری است که محمود عباس اعتقادی به آن ندارد و آن را رد کرده است.


نظر شما :