تصميم اجلاس شرم الشيخ: حداکثر تلاش براى صلح اعراب و اسراييل

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۷ کد : ۴۳۱ اخبار اصلی
نشست شرم‌الشيخ براى صلح خاورميانهبا حضور وزير خارجه‌ آمريکا مصر و اردن و شش کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس برگزار شد.

وزير امور خارجه‌ مصر در اين نشست با اشاره به موفقيت اين گفت‌وگو‌ها اظهار گفته در اين گفت‌وگو آخرين تحولات منطقه و مهمترين وظايف مطرح، به بررسى و گفت و گو گذاشته شد.

 

احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه‌ى مصر که در يک کنفرانس خبرى مشترک با کاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ آمريکا سخن مى‌گفت اظهار داشت که در ديدار مقامات مسوول کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس و مصر و اردن با وزير امور خارجه‌ آمريکا و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا بسيارى از مسائل و در راس آن بحران‌هاى جارى در عراق، قضيه‌ فلسطين و بحران لبنان به گفت و گو و بررسى گذاشته شد اما موضوع تشکيل کنفرانس صلح با هدف تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسراييلى، مهمترين محور اين ديدارها و گفت و گوها بوده است.

 

ابوالغيظ در پاسخ به سوالى مبنى بر اين که آيا موضوع تعهد کشورهاى عربى نسبت به حل بحران عراق و يا اينکه ميانجى‌گرى‌هاى عينى ترى از سوى اين کشورها براى برقرارى امنيت و ثبات در عراق انجام گيرد، در اين ديدار مطرح شده يا خير، گفت ‌همانطور که مى‌دانيد کشورهاى عربى تعهدات مشخصى را در قبال عراق دارند و اين تعهدات در کنفرانس اخير عراق و نيز کنفرانس پيش از آن که از سوى سازمان ملل برگزار شد، مشخص شده است.

 

اما اينکه کشورهاى عربى تلاش‌هاى ملموس‌ترى را براى حل بحران عراق انجام دهند، بله، کشورهاى عربى و کشورهاى حوزه‌ى خليج ]فارس[ مطمئنا اقدامات جديدتر و تلا‌ش‌هاى بيشترى را جهت برقرارى امنيت و ثبات در عراق انجام خواهند داد.

 

ابراز تعجب مصر از بيانيه وزارت خارجه ايران

آقاى ابوالغيظ هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگرى مبنى بر اينکه وزارت امورخارجه‌ ايران نسبت به توافقنامه‌هاى نظامى آمريکا با برخى از کشورهاى عربى از جمله مصر ابراز نگرانى کرده و اينکه آيا آمريکا کمک‌هاى نظامى خود را به کشورهاى عربى براساس اعمال فشار به ايران انجام ‌مى دهد، گفت ‌من امروز بيانيه‌ وزارت امور خارجه‌ ايران را در اين زمنيه خواندم و صادقانه بايد بگويم که بسيار شگفت زده و متعجب شدم.

به دليل آنکه کمک‌هاى آمريکا به مصر موضوع جديدى نيست و اين موضوع طى دو دهه‌ گذشته يعنى از زمان برقرارى روابط دوستانه ميان مصر و آمريکا در 25 سال پيش مطرح بوده است.

 

هم‌چنين توافقنامه‌هاى نظامى ميان آمريکا با کشورهاى حوزه خليج ]فارس[ نيز بر همين اساس انجام گرفته و موضوع جديدى نمى‌باشد، يعنى در واقع کمک‌هاى نظامى آمريکا به کشورهاى عربى از سال 79 آغاز شده و تا 10 سال ديگر نيز ادامه خواهد داشت.

 

درخواست حضور فعال تر آمريکا در مذاکرات

وزير امور خارجه‌ مصر درباره‌ نشست  کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس و مصر و اردن با کاندوليزا رايس گفت:ما در اين ديدار سعى کرديم که خواسته‌ها و نظرات کشورهاى عربى را به طرف آمريکايى انتقال دهيم و در واقع از انتظارات ما نسبت به نتايج اين گونه ديدارها سخن گفتيم و همچنين نتايج به دست آمده از سفر اخير المرت به اردن را با رايس به گفت‌وگو و بررسى گذاشتيم.

وزرى خارجه آمريکا مى گويد تاکيد کرديم که کشورهاى عربى خواهان ارائه‌ راهکار و راه حل جدى در زمينه‌ حل بحران فلسطين هستند و نيز با تاکيد بر نقش حساس آمريکا در اين زمينه از واشنگتن مى خواهند که فعال تر و ملموس تر در اين زمينه و با هدف حل بحران اسراييل و فلسطين و براساس ديدگاه تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسراييلى، گام بردارد.

 

استفاده از فرصت به وجود آمده براى صلح

آقاى ابوالغيظ در پاسخ به سوال خبرنگار ديگرى مبنى بر اينکه با توجه به آنکه در حال حاضر اختلاف و شکاف ميان گروه‌هاى فلسطينى ايجاد شده است، چگونه مى توان قضيه‌ فلسطين را حل و فصل کرد و دو کشور مستقل اسراييلى و فلسطينى را تشکيل داد، گفت که در اين شرايط حساس ما معتقديم که بايد هرچه سريعتر گروه‌هاى فلسطينى اقدامات لازم را براى حل اين اختلافات بردارند و از افق‌هاى روشن يا فرصت‌هاى موجود نهايت استفاده را جهت حل بحران فلسطين ببرند.

 

کاندوليزا رايس نيز در اين کنفرانس خبرى مشترک با وزير امور خارجه‌ مصر اظهار داشته که در اين ديدار با رهبران کشورهاى عربى درباره‌ بسيارى از مسائل مهم گفت و گو کرديم مثلا ما در اين ديدار اين موضوع را به گفت و گو گذاشتيم که چگونه و با توسل به چه راهکارهايى مى‌توان امنيت را در عراق برقرار کرد و صلح و آرامش را به ملت اين کشور ارزانى کرد.

 

اينکه چگونه مى‌توانيم از حکومت دموکرات در لبنان حمايت کنيم، يا اينکه چگونه مى‌توانيم از فرصت موجود جهت تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسراييلى استفاده کرد.

 

 خرسندى وزير خارجه آمريکا از جلسه

به گفته خانم رايس اين گونه ديدارها در راستاى تحکيم روابط آمريکا با کشورهاى عربى و پيش برد صلح در منطقه با همکارى اين کشورها بسيار مفيد و حائز اهميت است و مطمئنا تا زمان کنفرانس صلح خاورميانه که قرار است در پائيز آينده برگزار شود، شاهد بسيارى از اين ديدارها و گفت وگو ها خواهيم بود و براساس اين ديدارها و ارزيابى‌هاى دقيق، چارچوب و برنامه‌ى کارى اصلى اين کنفرانس را تهيه خواهيم کرد.

 

وزير امور خارجه‌ آمريکا در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر آنکه بسيارى معتقدند آمريکا طرح کنفرانس صلح را با هدف کسب اعتماد کشورهاى عربى و استفاده از کمک‌هاى اين کشورها جهت خروج از بحران فعلى عراق ارائه داده است، گفت بوش پيش از اين نيز هدف خود را از اين گونه نشست‌ها و گفت‌وگوها اعلام کرده و تاکيد داشته است که ما درصدد استفاده از فرصت موجود جهت محقق ساختن هدف خود يعنى تشکيل دو کشور مستقل اسراييلى و فلسطينى هستيم.

به هر حال هيچ کس نمى تواند به نمايندگى مسوولان فلسطينى و اسراييلى طرح ارائه دهد و سخن بگويد بلکه ما تلاش مى‌کنيم تا در راستاى فرصت‌هاى موجود به مقامات اسراييلى و فلسطينى کمک کنيم تا بتوانند دو کشور مستقل خود را در کنار هم تشکيل دهند. آمريکا در عراق نياز به کمک ندارد بلکه هر کمکى که در اين زمينه انجام مى گيرد با هدف کمک به کشور عراق است، عراقى که از يک ديکتاتور مستبد رها و آزاد شده است.

 

ادامه رايزنى هاى رايس در عربستان سعودى

خانم رايس گفت  پس از پايان اين ديدار راهى عربستان خواهد شد تا نتايج به دست آمده از اين ديدار را به صورت مفصل ترى با مقامات مسوول عربستانى به گفت و گو بگذارد و ببينيد که در چارچوب تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسراييلى چه کار مفيدى مى توانيم انجام داد و چگونه مى توان از نتايج به دست آمده دراين ديدار در چارچوب پيش برد مسائل به جلو استفاده کرد.

 

وزير امور خارجه‌ آمريکا درباره‌ى نگرانى کشورهاى عربى نسبت به حذف طرح صلح اعراب در چارچوب حل بحران اسراييل و فلسطين گفت ‌مطمئنا طرح صلح اعراب بسيار مهم است.

 

 ما از اين طرح در راستاى حل بحران فلسطين و اسراييل استفاده خواهيم کرد اما فراموش نکنيد که طرح نقشه‌ اعراب و ديگر طرح‌ها و توافقنامه‌هايى که ميان مقامات مسوول اسراييلى و فلسطينى هست، وجود دارد و نيز تمام قطعنامه‌هاى سازمان ملل و شوراى امنيت، بنابراين اين گونه گفت وگوها که در مصر انجام گرفته است با اين هدف انجام مى گيرد که پيش از آغاز به کار کنفرانس صلح ما بتوانيم به برنامه‌ کارى مشخص و تدوين شده‌اى که تمامى شرکت کنندگان در اين کنفرانس را قانع نگه دارد، دست يابيم.


نظر شما :