۳۰ميليارد اسلحه آمريکا براى اسراييل،۲۰ ميليارد عربستان

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۵ کد : ۴۲۵ اخبار اصلی
آمريکا در حال انجام دو معامله بزرگ تسليحاتى با اسراييل و عربستان سعودى است.آمريکا مى گويد با فروش 30 ميليارد تسليحات به اسراييل، در صدد حفط توازن منطقه است.
۳۰ميليارد اسلحه آمريکا براى اسراييل،۲۰ ميليارد عربستان

 

دولت ايالات متحده آمريکا در حال انجام دو معامله بزرگ تسليحاتى با اسراييل و عربستان سعودى است.

در حالى که زمزمه هاى انتقاد از تصميم اخير واشنگتن آرام آرام بلندتر مى شود، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، تایید کرد که آمريکا در نظر دارد کمک های نظامی و دفاعی خود به اسرائيل را افزايش دهد.

 

آقای اولمرت می گوید به موجب توافقی که در جريان ملاقات ماه گذشته او با جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، به عمل آمد کمک های نظامی آمريکا به اسرائيل ۲۵ درصد افزايش خواهد يافت.

 

نخست وزير اسرائيل اين کمک ها که ارزش آن در دهه آينده به حدود ۳۰ ميليارد دلار خواهد رسيد را برای امنيت کشورش حياتی دانسته است.

 

او می گوید آمريکا به او صراحتا اطمينان داده که در برابر ساير کشورهای منطقه برتری تسليحاتی اسرائيل حفظ خواهد شد.

در همين حال ايالات متحده خود را براى فروش 20 ميليارد دلار تسليحات پيشرفته به عربستان سعودى و ساير کشورهاى حاشيه‌ى خليج فارس، آماده مى کند.

منتقدان دولت آمريکا مى گويند دولت جورج بوش درجهت دامن زدن به آتش رقابت تسليحاتى در خاورميانه تلاش خود را آغاز کرده است. اما آمريکا مى گويد با فروش 30 ميليارد تسليحات به اسراييل، در صدد حفط توازن در منطقه است.

 

داريل کيمبال از انجمن کنترل تسليحاتى آمريکا به روزنامه گاردين چاپ بريتانيا گفته که آمريکا هيچ سياست فروش تسليحاتى ندارد جز اينکه بفروشد. چنين رويکردى در خاورميانه مانند ريختن بنزين بر روى آتش است.

 

ارزش طرح مذکور که مقامات پنتاگون درجلسه هفته آخر جولاى در کنگره به تشريح مفاد آن پرداختند، تقريبا دو برابر تخمين صورت گرفته در ابتداى اعلام اين طرح است.

 

در راستاى اين قرارداد 20 ميليارد دلارى، ايالات متحده به مدت 10 سال کشورهاى عربستان سعودى، بحرين، کويت، عمان، قطر و امارات متحده عربى را به لحاظ بمب‌هاى کنترل از طريق ماهواره‌ تامين و همچنين جنگنده‌ها و ناوگان دريايى اين کشور‌ها را به روز خواهد کرد.

 

يک مقام دولت آمريکا بيان داشت که رابرت گيتس صرفنظر از اوضاع پيش آمده در عراق بر پايبندى کشورش به منطقه تاکيد خواهد کرد. وى هم چنين به مقامات عربستان سعودى ابلاغ خواهد کرد که واشنگتن درصدد ارتقاى سطح روابط خود با کشورهاى ياد شده است.

 

در چنين شرايطى که آمريکا در حال تجهيز تسليحاتى عربستان سعودى است، زلماى خليل زاد سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد از سران سعودى انتقاد کرده که به خشونت هاى عراق دامن مى زنند.

آقاى خليل زاد مى گويد بعضى از همسايگان عراق به دولت اين کشور يا اکثريت تحت رهبرى شيعه‌ها نمى‌پيوندند و حضور ديپلماتيکى در بغداد ندارند.

 

اعلان برنامه دولت آمريکا برای فروش ۲۰ ميليارد دلار تجهيزات نظامی به عربستان سعودی و کشورهای عرب دیگر مخالفت بعضی از نمايندگان کنگره و گروه های حقوق بشر اين کشور را به همراه داشته است.

 

برخی از نمايندگان کنگره با اشاره به نارضايتی خود از نقش عربستان سعودی در جنگ با تروريسم و موضع اين کشور در مورد عراق می گويند، جلو تصويب مجوز صدور اين تسليحات را خواهند گرفت.

 

گروه های طرفدار حقوق بشر هشدار داده اند تلاش آمريکا برای افزايش توان نظامی عربستان سعودی، موضع طرفداران محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران را در انتخابات آتی مجلس در این کشور تقويت خواهد کرد.

 

تام لانتوس، رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، از نگرانی عربستان و ساير کشورهای عرب حوزه خليج فارس از افزايش توان نظامی ايران ابراز خرسندی کرده است.

 

اما وی به عربستان سعودی توصيه کرده درآمد کلان نفت خود را برای کمک به پناهندگان عراقی در اردن هزينه کند.او از کاخ سفيد خواسته است قبل از تصميم گيری برای توافقی مشترک با قطر از اين کشور بخواهد درپوشش خبری شبکه تلويزيونی الجزيره بازنگری کند.

 

دو تن از نمايندگان دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا هم از تلاش برای تصويب قطعنامه ای برای جلوگيری از تصويب اين قرارداد خبر داده اند.آنتونی واينر و رابرت وکسلر گفته اند منتظر ارائه درخواست مجوز تصويب اين موافقتنامه به کنگره هستند تا با ارائه طرح قطعنامه خود به مجلس نمايندگان جلوی آن را بگيرند.


نظر شما :