بازتاب اعلام نامزدی سید محمد خاتمی در رسانه‌های جهان

۲۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۶ کد : ۳۹۰۸ اخبار اصلی
شبکه‌های العربیه، الجزیره، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و فرانسه 24 آمدن خاتمی را در راس اخبار خود قرار دادند و هر کدام از دیدگاه خود به تحلیل آمدن خاتمی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.
بازتاب اعلام نامزدی سید محمد خاتمی در رسانه‌های جهان

اعلام نامزدی سید محمد خاتمی، برای دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده­ای در مطبوعات و رسانه­های خارجی و بین المللی داشت. شبکه­های العربیه، الجزیره، بی­بی­سی، سی­ان­ان و فرانسه 24 آمدن خاتمی را در راس اخبار خود قرار دادند و هر کدام از دیدگاه خود به تحلیل آمدن خاتمی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

شبکه العربیه در گفت و گویی با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک در تهران آمدن خاتمی را به عرصه رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری گامی مهم در عرصه رقابت­های انتخاباتی ایران توصیف کرده و این گونه اظهار نظر کردند که آمدن خاتمی می­تواند دوران 8 ساله حضورش در ریاست جمهوری را که در آن ایران به کشوری صلح طلب و الگو برای دموکراسی تبدیل شده بود، تداعی کند.

امیر موسوی در این گفت و گو به دوران مثبت خاتمی در 8 سال حضورش در سمت ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت، بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهبود چهره بین المللی ایران و احترام بین المللی که ایران در آن دوران کسب کرده بود، باعث رضایت مردم ایران است و حضور خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران می­تواند نوید بخش روزهای بهتر باشد.

شبکه سی­ان­ان نیز در گزارش خود به اولین گفت و گوی سید محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران با این شبکه اشاره کرد و گزارش داد، آمدن خاتمی می­تواند نوید بخش بازگشت آرامش به عرصه سیاسی منطقه باشد. خاتمی چهره معتدلی بود که با رهبری جریان اصلاح طلبی تلاش داشت، چهره بین­المللی ایران را بهبود بخشد. بهبود روابط با غرب به ویژه اروپا و مطرح شدن پروسه گفت و گوی تمدن­ها که به یک پروژه جهانی تبدیل شد از دستاوردهای مثبت دوران محمد خاتمی است.

شبکه الجزیره نیز در گزارشی آمدن خاتمی به عرصه انتخاباتی را مهم ارزیابی کرد و گفت، آمدن خاتمی به عرصه انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران بی شک باعث داغ شدن تنور انتخابات در ایران خواهد شد. خاتمی در حالی پا به عرصه انتخابات گذشته که در برابر خود محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری کنونی و اصولگرای ایران را پیش رو دارد. چهره­ای که بسیاری از اصولگرایان به وی وفادارند و بی­شک در برابر خاتمی از او دفاع خواهند کرد. این که در نهایت چه کسی برنده این رقابت نفسگیر خواهد شد، چیزی است که چهار ماه دیگر مشخص می­شود.

این شبکه در ادامه می­افزاید، اعلام کاندیداتوری خاتمی به معنای ایجاد صف یکپارچه در میان اصلاح طلبان است و این موضوع اصولگرایان را بر آن می­دارد که در برابر محمد خاتمی متحد شده و سریعتر به حل اختلاف­های خود بپردازند.  

روزنامه الحیات چاپ لندن، نیز با انتخاب تیتر نخست خود به نامزدی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی کرده با این حرکت، هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام به حمایت از وی برخیزد و در مقابل جریان اصولگرا جملگی بر روی محمود احمدی نژاد اجماع کنند.

روزنامه الحیات همچنین به نقل از منابع خود که به اصلاح طلبان نزدیک هستند، گزارش داده، پس از اعلام رسمی کاندیداتوری محمد خاتمی برای دور دوم ریاست جمهوری، عده­ای از چهره­های بارز اصلاح طلب نزد هاشمی رفسنجانی رفتند تا از وی بخواهند که از مهدی کروبی بخواهد از نامزدی برای دور دهم ریاست جمهوری ایران منصرف شود.

این روزنامه در ادامه می­نویسد، هنوز شانس چهره­های مهمی همچون محمد باقر قالیباف شهردار تهران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بالا است. وی چهره­ای است که مورد حمایت برخی از چهره­های متنفذ جریان اصولگرا قرار دارد و در خود این پتانسیل را می­بیند که بتواند در برابر احمدی­نژاد به رقابت بپردازد. گرچه وی متعهد شده در صورتی که محمد خاتمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری نکند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز در گزارشی نوشت، خاتمى را اصلاح‌طلبان به ميدان آورده‌اند تا بار ديگر چهره اسلام و ايران را به غرب نمايانده و روابط سرد جمهورى اسلامى ايران را با جهان غرب به روابط صميمانه در فضاى دوستى تبديل کنند.

اين روزنامه در ادامه می­افزاید، بار ديگر جامعه جوان ايران شاهد تئورى‌هاى خاتمى خواهد بود و خاتمى نيز با آگاهى از نياز ايران به فضاى باز سياسى، تلاش خواهد کرد تا بار ديگر مردم را به انتخاب خود ترغيب کند.

روزنامه «الزمان» نيز مدعی شد، خاتمى تنها پس از مشورت با رهبر انقلاب اسلامى ايران و گرفتن تأييد از رهبر ايران، خود را کانديدا کرد اگرچه احتمال مى‌رود که شرايط سختى را پيش رو خواهد داشت.


نظر شما :