مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی

۱۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۹ کد : ۳۸۶۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی
رئیس جمهور، مشاور ارشد رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر خارجه، سفیر ایران در بحرین، مشاور عالی فرمانده کل قوا، سخنگوی دولت، وزیر اطلاعات، معاون اجرایی رئیس جمهور و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

تمجید منوچهر متکی از مواضع اصولی ترکیه

 منوچهر متکى در حاشيه اجلاس داووس گفت: ترکيه يکى از کشورهايى بود که عکس‌العمل‌هاى خوبى را به جنايت‌هاى رژيم صهيونيستى در نوار غزه نشان داد. وى افزود: حتى شاهد تظاهرات يک ميليون نفرى مردم اين کشور براى محکوم کردن جنايت‌هاى اين رژيم بوديم. متکى ادامه داد: مواضع اصولى ترکيه در حمايت از مردم فلسطين در مدت يورش رژيم صهيونيستى به نوار غزه هم قابل توجه و تامل بود.

اقدام اروپا در خارج کردن نام منافقين از ليست تروريست‌ها شرم‌آور است

وزير اطلاعات اقدام اروپايى‌ها را در ارتباط با خارج کردن نام گروهک تروريستى منافقين از ليست تروريست‌ها " يک اقدام شرم‌آور براى اروپايى‌ها و کل غرب که اين‌گونه دوگانه در ارتباط با مقوله تروريسم، برخورد مى‌کنند" دانست.

غلامحسين محسنى‌اژه‌اى در حاشيه تجديد ميثاق هيات دولت با بنيانگذار کبير انقلاب اسلامى با اشاره به اين‌که " منافقين در طول اين 30 سال جنايت‌هاى زيادى را انجام داده‌اند و اقدامات آن‌ها براى هيچ‌کس پوشيده نيست" يادآور شد: حتى خود غربى‌ها را نيز در مقطعى ترور کردند، مردم ايران را نيز ترور کرده‌اند، بارها اين ترورها را اعلام و به آن‌ها افتخار کردند. با اين‌حال امروز مى‌بينيم که از سوى برخى از کشورهاى اروپايى‌ها از ليست تروريست‌ها خارج مى‌شوند.

قدردانى رييس جمهور از نخست وزير ترکيه

رييس جمهورى اسلامى ايران در پيامى با قدردانى از اقدام رجب طيب اردوغان نخست وزير جمهورى ترکيه در دفاع از ملت مظلوم و قهرمان فلسطين، تصريح کرد: تنها راه حل مساله، ايستادگى در برابر زياده خواهى ها و تحريم کامل رژيم غاصب صهيونيستى و محاکمه سران جنايتکار آن در دادگاه عدل تا وادار کردن اشغالگران به پذيرش حق تعيين سرنوشت ملت فلسطين است.

محمود احمدى نژاد تاکيد کرد: اقدام شجاعانه شما (اردوغان) در برخورد با دروغ پردازى ها و گستاخى هاى رژيم صهيونيستى و کلام روشن شما که در حقيقت فرياد مظلوميت فلسطين و غزه و حرف دل مردم ترکيه و همه ملت‌هاى آزاده جهان بود؛ موجى از خرسندى و شور را در منطقه و عدالت خواهان جهان پديد آورد.

واشنگتن موضوعات را به کوچه‌های فرعی نکشاند

غلامحسین الهام سخنگوی دولت به خبرگزاری مهر گفت: تغییر نگرش و روش های آمریکا قهرا صورت خواهد گرفت و آمریکا چاره ای جز تن دادن به این مسیر ندارد چرا که این اتفاق از انقلاب اسلامی ایران برآمده و همچنان رو به جلو می رود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: رفتار آمریکا در "به کوچه های فرعی کشاندن موضوع" مشکلی را حل نخواهد کرد ، مذاکره و غیر آن فرع مسئله است و مسئله عمده این است که چاره ای در عالم جز تغییر نمانده است.

وی با تاکید بر اینکه ما اکنون در حال مشاهده بن بست در لیبرالیسم، نظام سلطه و اندیشه های مادی هستیم، خاطرنشان کرد: آمریکا به عنوان مظهر و نماد این سلطه و اندیشه مادی که در واقع تجلی لیبرال دموکراسی غربی است در حال رسیدن به بن بست است و لذا باید از این بن بست برگردد.

پایه روابط آنکارا - تل آویو فرو ریخت

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر اقدام اخیر نخست وزیر ترکیه بر روابط آتی آنکارا - تل آویو، اظهار داشت: با عنایت به این نکته که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از ابتدا بر اساسی ناصادق بنا گذاشته شده و این پیوند نامیمون ریشه در دوران حاکمیت لائیک ها بر این کشور دارد، به نظر می رسد این قبیل اقدامات بر روند تعامل دو طرف تاثیراتی را داشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و پرده دری این رژیم در نقض حقوق فلسطینیان، امروز پایه های اصلی مناسبات آنکارا و تل آویو از بین رفته و طرفداران این روابط از این پس در عرصه تعمیق و تشدید این مناسبات با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

عذرخواهی باید اولین قدم واشنگتن باشد

سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهور درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران ضمن تاکید بر اینکه اولین قدم واشنگتن باید عذرخواهی از ملت ایران باشد ، گفت: آنان برای ایجاد رابطه باید ابتدا روحیه سلطه گری را کنار بگذارند چرا که با انجام کار سیاسی و بده و بستان ها هیچ اتفاق رخ نخواهد داد.

علی سعیدلو در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی ارتباط احتمالی ایران با آمریکا در پی درخواست واشنگتن برای مذاکره با ایران، اظهار داشت: نگاه مسئولان جمهوری اسلامی ایران و همچنین همه عالمیان این است که تغییرات را بپذیرند و کسانی که می خواهند در دنیا زندگی کرده و به مدیریت بپردازند، باید تابع ارزش های انسانی باشند و زیاده خواهی ها و روحیه استکباری، گردن کشی و حکومت مداری صرف را کنار بگذارند.

این آمریکاست که باید گره های مذاکره را باز کند

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه "سیاست ایران وحدت بین کشورهای اسلامی است" در خصوص مسائل مطرح شده در زمینه مذاکره با آمریکا گفت: حقوق ما پایمال شده و بعد از انقلاب اقداماتی علیه منافع ملت ما صورت گرفته است. بنابر این آمریکاست که باید گره های مذاکره را باز کند تا معلوم شود عقلانیت جدیدی برای صلح و امنیت در این کشور بوجود آمده است .

خبرنگار یکی از روزنامه های آمریکایی از لاریجانی پرسید آیا برای شروع مذاکره بین ایران و آمریکا به یک پیش مذاکره سری یا علنی نیاز است یا خیر؟ که وی پاسخ داد: اینکه مذاکرات علنی یا مخفی باشد تاکتیک هایی است که بر حسب جنس موضوع نظر داده می شود اما موضوع این است که هم اکنون ابهاماتی مطرح است و اوباما گفته بود که برای جهان اسلام راه جدیدی را در نظر گرفته اما در برخی مطالب که از ایشان به مطبوعات درز کرده حرفهای متفاوتی دیده می شود و صحبتهایی مانند چماق بزرگ و هویچ بزرگ نه در شان ملت ایران است و نه زمانه به آن اعتنایی خواهد داشت .در مجموع باید دید نگاه جدید آمریکا چیست تا بر اساس آن تصمیم گیری شود و کسانی که ادعا می کنند راه جدیدی را طی می کنند باید این موضوع را نشان بدهند.

هيچ مذاکره رسمى و غيررسمى با آمريکايى‌ها انجام نشده است

مجتبی ثمره هاشمى در خصوص مذاکره وى به عنوان نماينده ايران با آمريکايى‌ها اظهار داشت: هيچ گونه مذاکره رسمى و غيررسمى بين اينجانب و آمريکايى‌ها انجام نشده و کسى از ايران دستورالعملى براى مذاکره نداشته است.

مشاور ارشد رييس جمهور تصريح کرد: بعضا نشست‌هايى از جانب بعضى‌ مراکز تحقيقاتى و غيردولتى برگزار مى‌شود و افرادى از کشورهاى مختلف حضور پيدا مى‌کنند؛ بدون اينکه دستورالعملى از جانب دولت هاى خود براى مذاکره داشته باشند.

وى ادامه داد: در سال جارى چند نشست با عنوان «بررسى روابط ايران و غرب» تشکيل شد و عده‌اى هم از ايران شرکت کردند... شرکت‌کنندگان آمريکايى‌ به عنوان دولت آمريکا در اين جلسات حاضر نبودند، بلکه هر کدام تحت عنوان خودشان از جمله استاد دانشگاه، کارشناس، مدير موسسه تحقيقاتى و... شرکت کرده بودند.

تعامل با جهان اسلام تنها گزینه پیش روی اوباما است

سردار سرلشگر پاسدار سید یحیی صفوی در مراسم گرامیداشت سی امین سالگرد انقلاب اسلامی در جمع اعضا جامعه وعاظ تهران گفت: خلاء معنویت و اخلاق تمدن غرب را به سمت سقوط و نابودی کشانده و آقای اوباما با علم بر عدم کارایی و کار آمدی تفکرات مادی گرایی توجه به کرامت های انسانی و تعامل با جهان اسلام را تنها گزینه فراروی خود می بیند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: در قرن جدید الگوی چالش ها در نظام بین الملل به برخوردهای فرهنگی و ایدئولوژیکی تبدیل شده و آرمانگرایی قدرت ها و برخوردهای فرهنگی و تمدنی نقاط تماس قدرت های بزرگ جهانی را در آینده شکل خواهد داد.

موضع اوباما مبنی بر مذاکره با ایران راه حل درستی است

امیر عبداللهیان سفیر ایران در بحرین در گفتگو با روزنامه الوطن خاطر نشان کرد: ایران موفق شده سیاست درست و متوازنی را در روابط خارجی خود بویژه با کشورهای اسلامی و کشورهای همجوار خود ایجاد کند، و استراتژی سیاست خارجی ایران بر این اساس است که منطقه خلیج فارس، منطقه ای امن و آرام باشد و همه ملتها در سایه امنیت، صلح و همکاری زندگی کنند و شاهد توسعه، سازندگی، شکوفائی منطقه باشیم. 

سفیر ایران در خصوص موضع باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر گشودن باب گفتگو با ایران گفت: "مذاکره همواره به عنوان راه حلی صحیح مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است" و گفت: در توصیه های کمیته بیکر-هامیلتون نیز این ایده مطرح شده است.

وی افزود: موضع باراک اوباما مبنی بر مذاکره با ایران راه حل درستی است، هرچند موضع جدیدی نیست چون کمیته گزارش بیکر- همیلتون نیز بدان توصیه نموده است و ایران در انتظار گامی عملی و تغییر جدی رفتار آمریکا است که در آن صورت با پاسخ مثبت ایران نیز مواجه خواهد گردید.

اتحادیه آفریقا حمايت خود را از مردم غزه اعلام خواهد کرد

منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران در ديدار با دبير کميسيون اجرايى اتحاديه آفريقا پيام رئيس جمهورى اسلامى ايران خطاب به دوازدهمين اجلاس سران کشورهاى عضو اتحاديه آفريقايى را تقديم وى کرد. در پیام احمدی نژاد آمده بود: اين جانب با تمجيد از حمايت‌اى هميشگى اتحاديه آفريقا از ملت مظلوم فلسطين، اطمينان دارم دوازدهمين نشست اتحاديه در کنار ديگر تحولات منطقه‌ى و بين‌لمللى به حوادث اخير نيز به طور اساسى خواهد پرداخت و با محکوم کردن جنايات رژيم صهيونيستى، بار ديگر حمايت خود را از مردم بى دفاع غزه اعلام خواهد کرد.

وی افزود: بسيار خوشوقتم که کشورم در يازدهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در شرم الشيخ به عنوان شريک راهبردى آفريقا انتخاب شده است.

ایران در تنظيم همه مناسبات جهانى نقش تعيين کننده دارد

محمود احمدى‌نژاد در اجلاس شکرانه ارتقاى طراز ايران در عرصه‌ جهانى را يکى از دستاوردهاى انقلاب عنوان کرد و گفت: يک ملت تحقير شده که حتى در مناسبات منطقه‌اى به حساب نمى‌آمد، امروز در تنظيم همه مناسبات جهانى نقش تعيين کننده و اولى را دارد.

وى با اشاره به دستاوردهاى ايران در بخش علمى و سياسى، در بخش علمى به خبر پرتاب ماهواره اشاره کرد و گفت: بنده از دوران دبستانم خاطرات تلخى دارم، کلاس دوم يا سوم دبستان به خاطر دارم که بچه‌هاى کلاس با هم اين شعر را زمزمه مى‌کردند که فلان کشور موشک مى‌سازد، ايران آفتابه ساز است که اين شعر براى تحقير ملت و براى سرکوب استعدادهاى ملت ايران و شايستگى‌هاى آن خوانده مى‌شد. اما امروز به فضل الهى در ايران ماهواره در مدار قرار مى‌گيرد و آن کشورى که برايش شعر ساخته بود، هنوز نتوانسته ماهواره در مدار قرار دهد و اين جايگاه ملى ملت ايران است.

وى افزود: آن دوران گذشته است که ملت ايران دست خود را در برابر کشورهايى که علم را در سلطه و انحصار خود قرار دادند دراز کند. در برابر افرادى که از انسانيت بويى نبرده‌ا‌ند دنيا بداند که ملت ايران بيدار شده است و خودش نيازهاى خودش را تامين مى‌کند و کسى پيدا نمى‌شود که احساس حقارت کند و شرافت خود را به خاطر برطرف کردن نيازهايش زير پا بگذارد.

ماهواره 400 کيلويى بسازيد

رييس جمهور گفت:‌ خطاب به متخصصان ساخت ماهواره گفتم آماده باشيد که ماهواره 400 کيلويى بسازيد و در مدار 35 هزار کيلومترى نصب کنيد.

وى به بعد سياسى پرتاب اين ماهواره اشاره کرد و گفت: طراز ملت ايران امروز طراز جهانى است و ما براى اين حرف سند و استدلال داريم و اين جور نيست براى تبليغات اين حرف را بزنيم.

محور عربى و ايرانى وجود ندارد

حسن قشقاوى سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود در مورد ايجاد محور عربى- ايرانى در مورد بحث غزه و بازسازى فلسطين و نيز اجلاس آتى برخى سران اعراب در ابوظبى خاطرنشان کرد: موضوع فلسطين موضوعى فراتر از کار احساسى، ‌مقطعى و زودگذر سياسى است و اين کار آرمانى و ريشه در انقلاب اسلامى ايران دارد.

قشقاوى بر عدم وجود محورى به نام محور عربى و ايرانى تاکيد کرد و گفت: محور همه يکى است که در آرمان بزرگ مشترک ملت بزرگ ايران و مصر نيز مشهود است.

مصر دنبال فرار از مسئوليت و انزوا و توجيه خطاهاى خود است

يک عضو هيات رييسه مجلس شوراى اسلامى گفت: اظهارات وزير امور خارجه مصر حاکى از نوعى فرار از مسئوليت و انزوا و توجيه خطاهاى انجام پذيرفته در اين مدت است.

حميدرضا حاجى‌بابايى تصريح کرد: حوادث دو ماه گذشته در ارتباط با حمله رژيم صهيونيستى به نوار غزه و کشتار مردم آن و هماهنگى‌هايى که بين بعضى از کشورهاى عربى، آمريکا و رژيم صهيونيستى انجام شد و حمايت قاطعانه و قدرتمندانه جمهورى اسلامى ايران از مردم غزه و محکوميت رژيم صهيونيستى از طرف ديگر و هم‌چنين بسته شدن گذرگاه رفح از سوى کشور مصر و ممانعت از رساندن کمک‌هاى مردمى به مردم غزه دست به دست هم داد تا بعضى از کشورهاى عربى در يک انزواى سياسى و يک علامت سوال بزرگ قرار گيرند.

دنیا با ما به عنوان یک کشور هسته ای برخورد کند

محمدرضا باقری معاون وزیر خارجه به مسئله پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ایران اسلامی یک کشور هسته ای و یک قدرت هسته ای است و دنیا باید با ما به عنوان یک کشور هسته ای برخورد کند.


نظر شما :