مشعل در تهران، ناآرامى در غزه

۱۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۲۵ کد : ۳۸۴۳ اخبار اصلی
با پرتاب دو راکت از غزه به سوى مناطق اسرائيلى، روز يک شنبه، مقامات اسرائيل اين حملات را از سوى حماس تلقى کرده و اظهارات تندى را در واکنش به اين حمله ابراز داشتند، هر چند هنوز حماس مسئوليت اين پرتاب‌ها را بر عهده نگرفته است اما شاهد شکل‌گيرى عزم جدى‌ترى در ميان مقامت اسرائيل براى آغاز حملاتى شديد و فراگير به نوار غزه هستيم.
مشعل در تهران، ناآرامى در غزه
با پرتاب دو راکت از غزه به سوى مناطق اسرائيلى، روز يک شنبه، مقامات اسرائيل اين حملات را از سوى حماس تلقى کرده و اظهارات تندى را در واکنش به اين حمله ابراز داشتند، هر چند هنوز حماس مسئوليت اين پرتاب ها را بر عهده نگرفته است اما شاهد شکل گيرى عزم جدى ترى در ميان مقامت اسرائيل براى آغاز حملاتى شديد و فراگير به نوار غزه هستيم.
برخى تحليل گران با اشاره به اظهارات تند نخست وزير اسرائيل بدنبال پرتاب دو راکت به مناطق اسرائيلى بر اين باورند که سخن از حملات گسترده و سريع به معناى آغاز مجدد جنگى است که گرچه با آتش بس بصورت ظاهرى خاتمه يافته اما از همان ابتداى آتش بس شروع مجدد آن قابل پيش بينى بود.

آتش بس ميان نيروهاى اسرائيل و حماس از همان ابتداى امر شکننده بود اما گفته هاى نخست وزير اسرائيل مبنى بر لزوم حملاتى سريع و گسترده  به غزه بگونه اى که حماس را متوجه تغيير شرايط کند؛ شايد حاکى از عزم جدى مقامات اسرائيلى براى اتمام جنگى دارد که پس از بيست و دوز با اعلام يک سويه آتش بس از سوى تل آويو، ناتمام ماند و اتحليل گران اينگونه پيش بينى مى کنند که ممکن است اين بار اسرائيل قصد اخد نتيجه نهايى را با پيروزى کامل و نابودى حماس داشته باشد.
با اين وجود هنوز خبرى در ارتباط با طرح هاى جديداسرائيل براى حمله به غزه و يا قصد جدى براى آغاز حملات منشتر نشده است هرچند که خبرگزارى ها از حمله جنگنده هاى اسرائيلى به مقر پليس غزه و مناطقى در مرز مصر گزارش داده اند، ضمن آنکه هنوز حماس نيز واکنشى رسمى به اظهارات مقامات اسرائيلى نشان نداده است.

آنچه اکنون براى دو طرف متذکر شرايطى متفاوت براى آغاز درگيرى است؛ تغيير کادر تصميم گيرى در واشنگتن روز است، همان عاملى که تل آويو را به اعلام آتش بس يک جانبه پس از بيست و دو روز درگيرى در نواز غزه واداشت.
اکنون اوباما در کاخ سفيد حاضر است و تغيير نگرش امريکا به تحولات جهانى و بويژه خاورميانه جلوه اى خاص پيدا کرده است.
بر اين اساس نمى توان در هزينه بر بودن هر نوع واکنش تل آويو در برابر حماس ترديد داشت،هر نوع حمله در اين مقطع نيازمند توافق کامل واشنگتن و تل آويو است و اين در حالى است که پيمان امنيتى امريکا و اسرائيل در ممنوعيت قاچاق سلاح به حماس با کمک کشورهاى اروپايى و خاورميانه در مسير اجرايى شدن است.

حال در اين مقطع حساس و در شرايطى که ابهام، فضاى ميان حماس و اسرائيل را پر کرده است و همه توجه ها به تحولاتى است که در غزه رخ مى دهد؛ سفر خالد مشعل، رئيس دفتر سياسى حماس به تهران قابل تامل و بررسى است.
 خالد مشعل در ديدار با مفام معظم رهبرى و رئيس جمهور ايران ضمن ارايه گزارش کاملى از مقاومت و نبرد 22 روزه تصريح کرد:مردم غزه، ملت فلسطين و دولت مردمى اسماعيل هنيه همواره شکرگزار خداوند و قدردان حمايت‌هاى معنوى و سياسى رهبر معظم انقلاب اسلامى، رييس جمهور، دولت و ملت ايران هستند و قطعاً جمهورى اسلامى ايران در پيروزى مردم غزه، سهم بزرگى دارد و در اين پيروزى شريک است.

وى همچنين قرار است با حضور در جلسه علنى روز سه شنبه مجلس شوراى اسلامى، در خصوص اوضاع فلسطين گزارشى به نمايندگان مجلس ارائه مى‌دهد.

گرچه مشعل علت سفر به تهران را قدردانى از حمايت هاى سياسى و معنوى جمهورى اسلامى ايران در نبرد بيست و دو روزه غزه عنوان کرده است اما برخى تحليل گران مدعى اند که سفر وى در راستاى تمديد کمک هاى تهران به حماس و براى رويارويى با شرايطى متفاوت با قبل خواهد بود، شرايطى که مى تواند بسيار سخت تز از گذشته بر غزه هموار شود و يا بواسطه تغيير کادر رهبرى امريکا، اجرايى شدن پيمان امنيتى ممنوعيت قاچاق سلاح به غزه و حتى نزديکى زمان برگزارى انتخابات اسرائيل، به آرامى سپرى شود.

نظر شما :