شکل جدیدی از روابط در خاورمیانه در حال شکل گیری است

اسرائیل ضعیف‌تر از جنگ سی‌وسه روزه

۰۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۲:۴۳ کد : ۳۷۳۸ اخبار اصلی
نسبت به موضوع شرکت کنندگان نشست شرم‌الشیخ باید دقت لازم صورت گیرد، در واقع جنس دیگری از روابط در منطقه در حال شکل‌گیری است. گفت‌وگو با دکتر صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی
اسرائیل ضعیف‌تر از جنگ سی‌وسه روزه
اسرائیل و حماس آتش بس در غزه را مراعات می کنند و همزمان با خروج نیروهای اسرائیلی، فشار برای لغو محاصره اقتصادی این منطقه افزایش یافته است.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صباح زنگنه، تحلیل گر مسائل بین المللی:

علت کاهش تحرکات دیپلماتیک ایران در هفته آخر درگیری های غزه چه بوده و چرا حماس نامی از ایران در تلاش های پس از آتش بس به میان نیاورد؟
حماس مرتب با ایران در فرایند تلاش ها و تحرکات مشورت می کرد، کشورهای دیگری چون سوریه، قطر، یمن و سنگال نیز که در زمینه بهبود اوضاع غزه در فعالیت بودند نیز دائما با ایران مشورت داشتند. طبیعی است که در نشست شرم الشیخ ( یکشنبه شب، بیست و نهم دی ماه) نه حماس حضور دارد و نه ایران و حتی امریکا.
بنابراین نسبت به موضوع شرکت کنندگان نشست شرم الشیخ باید دقت لازم صورت گیرد. در واقع جنس دیگری از روابط در منطقه در حال شکل گیری است. امریکا با مصر و اسرائیل با مصر و عربستان مشورت نمی کنند و بعد هم اجلاس شرم الشیخ بدون حضور این دو کشور برگزار می شود که این امر خود حاکی از وضعیت جدیدی است.

منظور شما از روابط جدید در منطقه چیست؟
اکنون واقعیاتی وجود دارد که خود را به منطقه تحمیل می کند، کشورهایی که در شرم الشیخ جمع شده اند هیچ کدام در میدان کار و فعالیت و تعیین کنندگی سرنوشت جنگ حضور نداشتند و همگی اعم از دولت های مصر، اردن، انگلیس، آلمان و فرانسه جنبه حاشیه ای داشتند. 
 

کلیه طرح های این دولت ها در مورد غزه به کنار گذاشته شد، دولت آقای محمود عباس اصلا در نشست حضور نداشت و ناتوان از حتی یک تصمیم گیری در این زمینه بود، صحنه جنگ و درگیری در غزه وضعیتی دیگری را ترسیم کرد و در نهایت اسرائیل به اعلام یک طرفه آتش بس مجبور شد که نوعی تلاش برای حفظ باقی مانده آبرو و اعتبار این کشور محسوب می شود.

پیروز و شکست خورده میدان غزه کدام یک از طرفین بوده اند؟
برنده این درگیری و جنگ مردم غزه بودند، اسرائیل شکست مفتضحانه ای خورد و حتی مجبور شد از شرایط پیشنهادی مصر نیز کنار رود و ناگهان دست به اعلام یک سویه آتش بس زند و یا متوسل شود به امریکا برای انعقاد تفاهم نامه ای که به هیچ عنوان پایه حقوقی ندارد.

ارزیابی شما از اعلام آتش بسی که اکنون از سوی طرفین در حال رعایت است، چیست و ایا احتمال نقض آن از سوی اسرائیل وجود دارد؟
اسرائیل در جنگ غزه نشان داد که از سی و سه روز نبرد در لبنان نیز ضعیف تر شده است و در حد بیست و دو روز توانست پیش روی کند اما در بیست و سومین روز دیگر ناتوان شد و به همین دلیل تسلیم شد.
لذا با توجه به این برداشت اسرائیل از اینکه بار دیگری وارد چنین درگیری شود حداقل برای مدت یک سال ناتوان خواهد بود.

نظر شما :