ايران درمقابل بحران اقتصادى جهانى ناچار به دادن امتياز است

۱۱ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۳ کد : ۳۰۷۵ اخبار اصلی
گفت و گوى خبرگزارى ايلنا با دکتر سيد صادق خرازى سفیر سابق ایران در فرانسه درباره بحران اقتصاد جهانى و تاثير آن بر اقتصاد ايران.
ايران درمقابل بحران اقتصادى جهانى ناچار به دادن امتياز است

دکتر صادق خرازى گفت: به دليل اينکه اقتصاد ايران پويا و فعال نيست در مواجهه با بحران مالى جهان ناچاريم امتياز بدهيم.

 

سفير سابق ايران در فرانسه در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا درباره تاثير بحران مالى دنيا بر اقتصاد ايران اظهار داشت: اقتصادايران پويا و فعال نيست. شايد اگر قطعنامه‌‏هايى که عليه ايران صادر شد را نداشتيم، معلوم نبود در اثر بحران‌‏هاى مالى و اقتصادى دنيا چه ضربه‌‏هايى از اين شرايط مى‌‏خورديم و چه تاثيرى بر اقتصاد ما مى‌‏گذاشت.

 

وى افزود: درست است که همه مشکلات اقتصادى امروز را به گردن تحريم مى‌‏اندازيم ولى مشکل کشور ما اين است که بدون برنامه حرکت مى‌‏کند.

 

خرازى با اشاره به اينکه مقرر شده که کشور چشم‌‏انداز بيست ساله را مبناى تدوين برنامه‌‏هاى خود قرار دهد، عنوان داشت: امروز بحث اصل 44 قانون اساسى را در پيش داريم اما آيا خصوصى‌‏سازى اتفاق افتاده است؟ عملاً مى‌‏بينيم بيشتر از آنکه خصوصى‌‏سازى شود، «خاص‌‏سازى» شده است. کدام بخش اقتصاد ملى واقعاً خصوصى است و مى‌‏تواند تاثير بگذارد؟

 

مشاور رييس دولت اصلاحات گفت: نبود برنامه مشخص باعث مى‌‏شود که وقتى با يک بحران اساسى مثل بحران پولى که امروز در جهان بوجود آمده، مواجه مى‌‏شويم - بحرانى که به نظر من عواقب ملى براى کشورمان هم در پى دارد- ناتوان مى‌‏مانيم.

 

او تصريح کرد: درچنين شرايطى يا بايد از رشد اقتصاد جهانى چشم‌‏پوشى کنيم، يا براى عبور از آن تن به امتياز بدهيم. بنابراين ناچاريم امتيازات جهانى بدهيم تا بتوانيم اين بحران را جمع کنيم.

 

خرازى با بيان اينکه ساختار اقتصاد ايران مردم را گرفتار يک اقتصاد بى‌‏سواد ساخته، خاطرنشان کرد: قوانين اقتصادى ما فاقد سواد است، درست مثل مرزبندى‌‏ها و خط قرمزهاى ما که سواد ندارند. اين مسأله به اقتصاد ضربه مى‌‏زند و عواقب وحشتناکى را در پى خواهد داشت.

 

وى درپاسخ به اين سؤال که آيا بازار پولى ايران از تحولات جديد جهانى تاثير مى‌‏گيرد، عنوان کرد: ما اصلاً بازار پولى نداريم که در تحولات ايجاد شده قدرت مانور مالى به آنها بدهد، تمام بانک‌‏هاى ما تحريم هستند.

کدام بازار پولى را داريم که مى‌‏تواند تاثيرگذار باشد؟ ما حتى نمى‌‏توانيم پول خود را جابه جا کنيم.

 

سفير سابق ايران در فرانسه تصريح کرد: زمانى مى‌‏توانيم ادعا کنيم که در بازار فاينانس و پول تاثيرگذار هستيم که مثلاً بگوييم 200 ميليارد دلار در بانک‌‏هاى خود ذخيره داريم.

 

او ادامه داد:مهمترين بانک‌‏هاى دنيا در بحرين شعبه دارند و به عنوان قطب مبادلات مالى منطقه عمل مى‌‏کند، اما کشورما کدام سرمايه‌‏گذارى جهانى را انجام داده است؟ اگر توجيه مى‌‏شود که کمترين آسيب را از بحران مالى دنيا خواهيم ديد، استدلال منطقى نيست مثل اين است که در اتوبان رانندگى نکرده باشيد و خوشحال باشيد که حادثه‌‏اى برايتان رخ نداده است.

 

وى در بخش ديگرى از اين گفت‌‏وگو در تحليل وضعيت پيش آمده در دنيا خاطرنشان کرد: تزريق منابع مالى جديد به اقتصاد کشورهاى دچار بحران به دليل بزرگ بودن ارقام آن تحليل‌‏ها را در دو نقطه متمرکز مى‌‏کند؛ يا اين پول بزرگ جذب جنگ مى‌‏شود و يا نظام نوينى را در جهان شکل مى‌‏دهد.

 

خزارى عنوان داشت: جهان ديگر استعداد جنگ جديد را ندارد اما استعداد يک فريب اقتصادى را دارد و اين فريب اقتصادى مى‌‏تواند اقتصاد ما را متزلزل کند.

 

سفير سابق ايران در فرانسه تاکيد کرد: اقتصاد ايران، اقتصاد شکسته‌‏اى است. در جايى که تمام دنيا توانستند از گران شدن نفت استفاده کنند و موجب رشد کشورشان شوند، اين اتفاق در ايران نيفتاد و امروز کار به جايى رسيده که موجودى حساب ذخيره ارزى 25 ميليارد دلار بوده و تعهدات حساب ذخيره ارزى 50 ميليارد دلار علام مى‌‏شود.

 

او گفت: اين در حالى است که کشور کوچکى مثل کويت چندين برابر ايران ذخاير بين‌‏المللى دارد. در چنين شرايطى اقتصاد ايران در مقابل اين اعداد و ارقام ها عددى نيست که اقتصادى تاثيرگذار باشد.

 

خرازى در پاسخ به سؤالى مبنى بر اينکه برخى‌‏ها معتقدند که بحران اقتصادى که از آمريکا آغاز شده و اين پايان دوران سرمايه‌‏دارى است، اظهار داشت: اين بحران پايان اقتصاد سرمايه‌‏دارى امريکا نيست و نمى‌‏توان اين تعبير را تعميم داد. حتى علائمى که پايان قدرت سرمايه‌‏دارى را ارائه کند وجود ندارد، زيرا اين اقتصاد ريشه‌‏هاى مستحکمى دارد و براى عبور از آن حتماً راهکارهايى در پيش مى‌‏گيرند.

 


نظر شما :