شکست لیونی در تشکیل دولت و بیم و امیدها از آینده اسرائیل

۰۶ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۵ کد : ۳۰۳۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از نزدیک به یک ماه کش مکش برای تشکیل دولت ائتلافی به ریاست زیپی لیونی، سرانجام توافقی در این زمنیه حاصل نشد و ایهود اولمرت در جلسه علنی روز یک­شنبه 26 اکتبر در حالی که لیونی را کنار دست خود نشانده بود، رسما اعلام کرد به زودى انتخابات سراسرى در اسرائیل برگزار خواهد شد.
شکست لیونی در تشکیل دولت و بیم و امیدها از آینده اسرائیل

پس از نزدیک به یک ماه کش مکش برای تشکیل دولت ائتلافی به ریاست زیپی لیونی، سرانجام توافقی در این زمنیه حاصل نشد و ایهود اولمرت، که اکنون کفیل نخست­وزیری اسرائیل محسوب می­شود در جلسه علنی روز یک­شنبه 26 اکتبر در حالی که لیونی را کنار دست خود نشانده بود، رسما اعلام کرد، وی نتوانسته است بر سر تشکیل دولت ائتلافی با دیگر احزاب اسرائیلی به توافق برسد و به همین دلیل علی رغم میل قلبیش انتخابات زودهنگام اسرائیل را اعلام می­کند.

 

بدین ترتیب رسانه­های اعلام کردند، حزب کادیما به عنوان حزب اصلی­ای که بیشترین کرسی­های کنست را در اختیار دارد و دولت فعلی در دست اوست، امروز دوشنبه 27 اکتبر لایحه انحلال پارلمان را تصویب کرده و از مجلس می­خواهد پس از پایان تعطیلات طولانی تابستان مجلس، انتخابات سراسری را برگزار کند.

 

در همین حال تاخیر در تشکیل دولت جدید اسرائیل و معلق شدن فعالیت­های بین­المللی دولت تا زمان انتخابات پارلمانی باعث ایجاد وقفه در مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیلی­ها به وجود خواهد شد.

 

در همین ارتباط زیپی لیونی، پس از دیدار با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «تا آخرین لحظه مشغول رایزنی با احزاب اسرائیلی برای یافتن تفاهمی برای تشکیل دولت ائتلافی بودم که متاسفانه تا بدین لحظه چنین توافقی حاصل نشده است. از این رو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل هستم.»

 

وی در جمع خبرنگاران پس از تشکیل هیات وزیران نیز گفت: «من گفت و گوهایم را با احزاب اسرائیلی از صبح امروز متوقف کردم. از این رو به رئیس جمهوری گفتم که در فضای کنونی بهتر است انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کنیم. من می­بایست امروز دولت ائتلافی را اعلام می­کردم اما در برابر می­بایستی هزینه­های معینی را می­پرداختم. اما من به هیچ وجه آماده نیستم که آینده اسرائیل را به گرو بگذارم.»

 

وی در ادامه افزود: «به رئیس جمهوری گفتم در فضای کنونی بهتر است انتخابات زودهنگام برگزار کنیم و بگذاریم شهروندان خود رهبرانشان را انتخاب کنند. من نمی­توانم در مقابل رشوه­های مالی یا باج­های سیاسی که بعضی احزاب از من خواسته­اند ائتلافی تشکیل دهم و آینده اسرائیل را به خطر بیندازم.»

 

اشاره لیونی مستقیما به حزب تندروی یهودی شاس بود که خواستار حذف موضوع بیت­المقدس در جریان گفت و گوهای صلح با فلسطینیان است.

 

حزب شاس خود را نماینده فقرای اسرائیل می­داند و مدعی است که از زمان تشکیل دولت­های ائتلافی خود حضور مستقیم در تشکیل آنها داشته و در سقوط آنها نیز نقش مستقیم ایفا کرده است و به این نقش خود نیز می­بالد.

 

در همین حال روزنامه یدیعوت احرونوت چاپ اسرائیل، منظور لیونی از رشوه­های مالی را به خواسته حزب شاس درباره بودجه کشور مرتبط دانسته و نوشته است، ما باید بین استمرار آشفتگی و حرکت به سوی انتخابات، انتخابات را انتخاب کنیم.

 

هنوز مشخص نیست که آیا چهره­ای دیگر از حزب کادیما توان تشکیل دولت ائتلافی دارد یا خیر اما به هر صورت تا کنون مشخص شده که امکان تشکیل دولت از سوی لیونی به عنوان رهبر حزب کادیما وجود ندارد و شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل باید ظرف 90 روز انتخابات جدید و زودهنگام را برگزار کند. پیش­بینی می­شود ماه فوریه زمان برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل باشد.      

 

لیونی در گفت و گو با روزنامه هاآرتس گفته است که من نمی­خواهم در برابر خواسته­های فتنه­انگیز دیگران که عموما مربوط به مسائل داخلی یا بودجه است، تسلیم شوم از این رو ترجیح می­دهم انتخابات زودهنگام در اسرائیل برگزار شود.

 

شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «طی سه روز آینده به گفت و گوهایش با احزاب مختلف اسرائیلی ادامه خواهد داد تا شاید بتواند برون رفتی از وضعیت کنونی بیابد.»

 

وی تاکید کرد، برگزاری انتخابات فاجعه نیست و به معنای پایان همه چیز نیست.

 

اظهارات پرز و نگرانی­هایی که از لابه­لای اظهارات مقام­های اسرائیلی مشاهده می­شود حاکی از آن است که آنان از روی کار آمدن یک حزب تندرو چون حزب لیکود که رهبری آن را بنیامین نتانیاهو بر عهده دارد، به شدت نگرانند و از این می­ترسند که با روی کار آمدن چنین چهره­ای اسرائیل به اندازه­ای به سمت افراط متمایل شود که جنگی تازه را تجربه کند. به ویژه این که نتانیاهو دائما تبلیغ می-کند که در صورت رسیدن به قدرت شکست اسرائیل از حزب الله را جبران خواهد کرد.

 

این در حالی است که آخرین نظرسنجی­ها یک روز پس از اعلام شکست لیونی در تشکیل دولت حکایت از پیشتازی حزب کادیما در تصاحب کرسی­های پارلمانی دارد. بنا به گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، در صورتی که همین الآن انتخابات پارلمانی در اسرائیل برگزار شود، این حزب توان تصاحب 29 کرسی پارلمان را دارا است. حزب لیکود نیز می تواند 26 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. اما حزب کار که اکنون 19 کرسی کنست را در اختیار دارد 8 کرسی را از دست خواهد داد و تنها 11 کرسی را در اختیار خواهد گرفت.

 

از سوى ديگر، اعلام شکست ليونى در تشکيل دولت اسرائیل، واکنش سريع تشکيلات خودگردان فلسطينی و جنبش حماس را در پی داشت.

 

سامى ابوزهرى، سخنگوى جنبش حماس، در پى اعلام شکست ليونى در تشکيل دولت تصريح کرد، اين اعلام شکست، به منزله اعلام شکست آنها در روند صلح به بهانه سرگرم بودن آنها به انتخابات است و ما اين مساله را سيلى‌اى بر صورت گروه‌هاى مذاکره کننده صلح و تمام کسانى که به اين مساله تکيه کرده‌اند، مى‌دانيم. اين شکست به منزله تاييد درستى موضع‌گيرى‌هاى حماس است که همواره مخالف مذاکره با اشغالگران است.

 

ابوزهرى در ادامه افزود: «شکست ليونى در تشکيل دولت اسرائيل نشان دهنده اختلاف گسترده ميان اسرائيلى‌ها و ضعف آنها است.»

 

از سوى ديگر، نبيل ابوردينه سخنگوى رياست تشکيلات خودگردان فلسطين، تاکيد کرد، آنچه که در امور داخلى اسرائيل اتفاق افتاده امرى داخلى است و ما با هر نخست وزير اسرائيلى که متعهد به روند صلح باشد همکارى خواهيم کرد.

 

ابوردينه گفت: «بی­شک هر گونه تاخير در مذاکرات صلح موجب اتلاف وقت به ويژه با توجه به مشکلاتى که در روند صلح وجود دارد، مى‌شود. البته تغييرات در اسرائيل و آمريکا تاثير زيادى بر سرعت روند مذاکرات خواهد داشت.»

 

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينى‌ها نيز تصريح کرد، مسائل مربوط به تشکيل دولت اسرائيل امرى داخلى است و ما نمى‌خواهيم که با اسرائيلى‌ها در داخل اسرائيل صلح برقرار کنيم. ما مى‌خواهيم با تمام اسرائيلى‌ها صلح برقرار کنيم و در کنار آنها به زندگى خود ادامه دهيم.

 

وى ابراز اميدوارى کرد که ملت اسرائيل در انتخابات آينده همان راه‌حل صلح ميان دو ملت فلسطين و اسرائيل را انتخاب کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :