نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۲ سپتامبر

۱۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۹ کد : ۲۵۹۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اينديپندنت: چرا پیلین طبیعتا زاده شد تا برنده شود،* نيويورک تايمز: آقاى مک‌کين و عراق،* لس‌آنجلس تایمز: رد حقوق اساسی،* شیکاگو تریبون: وقت آن است به رهبری هیلاری توجه کنیم، * بوستون گلاب: ملاقات با مک‌کین.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۲ سپتامبر

انتخابات ریاست جمهوری امریکا و طوفان گوستاو که زندگی مردم جنوب امریکا را مختل کرده موضوعات اصلی سرمقاله­های امروز روزنامه­های جهان بوده است.

 

روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا، سرمقاله امروز خود را که به قلم دومینیک لاوسن، با عنوان چرا پیلین طبیعتا زاده شد تا برنده شود، با این پرسش آغاز می­کند که چه خبر است، واقعا او قرار است معاون رئیس جمهوری امریکا شود؟ این پرسشی تند و تیز است اما آیا واقعا امکان دارد.

 

وی در ادامه می­نویسد، با این توصیف ناباورانه به این حقیقت غایی می­رسیم که در زمانی که سارا پیلین چند روز قبل از این که به سمت معاونت مک­کین انتخاب شود در گفت و گوی سیاسی با شبکه سی­ان­بی­سی در پاسخ به پرسش خبرنگار این شبکه که گفت اگر جای مک­کین بوده چه می­کردی، از پاسخ دادن عاجز مانده بود. حالا وی به این سمت انتخاب شده در حالی که در رویاهایش هم نمی­دید روزی بتواند معاون رئیس جمهوری امریکا شود.

 

روزنامه نیویورک تایمز موضوع سیاست مک­کین در برابر عراق را سوژه سرمقاله خود قرار داده و در یادداشتی به قلم سردبیر روزنامه تحت عنوان آقای مک کین و عراق نوشته است، هم مک­کین و هم اوباما حداقل تا میانه­های سال 2010 با مطالبات بسیاری مواجه خواهند بود. اما یکی از مهمترین این مطالبات در حال حاضر فشار رهبران عراقی برای تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق تا سال 2011 است. گرچه جورج بوش به زمان طولانی­تری برای حضور نیروهای امریکایی در عراق می­نگرد. او انتظار دارد زمان پایان حضور امریکایی­ها در عراق تغییر یابد طولانی­تر شود و این حضور هم قانونی باشد. اما مک­کین لجبازی بیشتری به خرج می­دهد. وی نمی­خواهد بپذیرد که سربازان امریکایی به این زودی­ها عراق را ترک کنند.

 

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است، هنگامی که جنگ از صفحات خبری خارج نمی­شد هزاران سرباز امریکایی در عراق کشته شدند. هزینه جنگ از رقم حیرت­آور 10 میلیارد دلار در ماه گذشت در حالی که بودجه لازم برای تامین اجتماعی، آموزش و بسیاری از خدمات دیگر تامین نمی­شد. مک­کین در 11 اوت گفت که او می­خواهد جنگ تمام شود اما ترجیح می­دهد اول پیروز شود و به گفته وی پیروزی در عراق آخرین چشم­انداز است. او باید توضیح دهید معنای پیروزی برای او چیست. آزادی و دموکراتیک ساختن عراق همان طور که آقای بوش قول آن را داده بود؟ این هدف که نیازمند گذشت نسل­ها است. حتی پس از آن که ایالات متحده حدود 700 میلیارد دلار صرف هزینه­های جنگ کرده هنوز دولت عراق بسیار شکننده است.

 

روزنامه لس آنجلس تایمز چاپ امریکا به موضوع گردباد گوستاو پرداخته و در سر مقاله امروز خود به قلم کریسپین سارتول، تحت عنوان رد حقوق اساسی، نوشته است، در دوران ریاست جمهوری بوش نزدیک به 600 هزار بیمارستان، کلیلنک، مراکز درمانی، مطب پزشک و دیگر مراکز خدمات بهداشتی ساخته و افتتاح شد اما مردم هنوز از دولت ناخرسندند و آن را ناکافی می­دانند و به نشانه اعتراض برای درمان به این مراکز نمی­روند. اگر آنها از مراجعه به این مراکز صرف نظر کنند یقینا نه تنها بهداشت گسترش نخواهد یافت بلکه بیکاری نیز گسترش می­یابد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است که از خودتان بپرسید، چه اتفاق بدی افتاده است که مردم از مراجعه به مراکز درمانی سرباز می­زنند. آنها خواستار چه چیز جواهرنشانی هستند؟ چه چیزی باعث شده که با وجود وقوع اتفاق­های بد طبیعی مردم در رفتن به این مراکز تردید دارند و به راستی می­خواهند چه چیزی داشته باشند؟

 

نویسنده این یادداشت پس از طرح­ این پرسش­ها نتیجه می­گیرد که اگر به وجدانمان مراجعه کنیم می­بینیم که مردم از شیوه ارائه خدمات، بی­احترامی به سنت­ها و آزادی­های فردی و اجتماعیشان ناراحتند و این گونه اعتراض خود را نشان می­دهند. گویا مردم با دولت قهرند.

 

روزنامه شیکاگو تریبون به نقش هیلاری کلینتون و تجربه­اش در سیاست و عرصه دیپلماسی اشاره کرده و در سرمقاله خود که به قلم کاثا پولیت تحت عنوان وقت آن است به رهبری هیلاری توجه کنیم، نوشته است که سناتور هیلاری کلینتون سخنرانی بسیار مهمی را انجام داد. سخنران آتشینی سرشار از هیجان و حس دموکرات بودن. وی دائما تاکید می­کرد بگذریم و گذشته خود را پشت سر بگذاریم. سیاست­های جورج بوش باعث شد مشکلات مردم افزایش یابد، جوانانشان را در جنگ از دست دهند، مادران تنها شوند و بهداشت و تامین اجتماعی از بین برود.

 

نویسنده این مقاله در ادامه می­نویسد، آنچه در میان سخنان هیلاری کلینتون از همه مهتر بود حمایت وی از باراک اوباما صریح و شفاف بود. این نخستین موضع وی در برابر اوباما بود. مردم نیاز به شنیدن واژه­های جدید دارند، آنها می­خواهند مطمئن شوند که کسی هست به نظراتشان توجه کند. به همین دلیل بود که وی دائما دوباره و دوباره را تکرار می­کرد.

 

روزنامه بوستون گلاب چاپ امریکا نیز مقاله امروز خود را به گردباد گوستاو و تاثیر مخرب آن بر گردهمایی جمهری­خواهان اختصاص داده و با عنوان ملاقات با مک­کین نوشته است، گوستاو علاوه بر آن که تخریب گسترده در شهرهای جنوبی امریکا داشته به جبهه جمهوری­خواهان صدمه نیز زده است. ستاد انتخاباتی مک­کین که به همراه همسرش برای شرکت در گردهمایی جمهوری­خواهان به مینه­سوتا سفر رفته بود، به هم خورد تا این نشست برای بار دوم عقب بیفتد. این در حالی است که لورا بوش و همسر مک کین در لویئزیانا در مجمع جمهوری­خواهان شرکت کرده بودند. مک­کین قصد داشت در گردهمایی آریزونا نیز شرکت کند تا با انجام سخنرانی از این موقعیت به نفع خود استفاده کند اما گوستاو اجازه نداد.

 

سردبیر روزنامه بوستون گلاب در ادامه مقاله خود می­نویسد، جان­مک­کین فردی خودساخته است. فردی که پیشینه نظامی دارد و در هنگام انجام وظیفه در ستاد امنیت ملی صلاحیت­های بسیاری از خود نشان داده است.

 

وی در ادامه به گردهمایی جمهوریخواهان اشاره می­کند و می­نویسد، این گردهمایی با همه ستاره­هایش چندان برای مک­کین باب میل نیست. کسی که سابقه طولانی نظامی دارد و بیشتر زمان خود را با پزهای سیاسی - نظامی گذرانده چندان حوصله حضور در چنین گردهمایی که "خدمات" و "اول کشور" حرف دائمی آن است را ندارد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :