باراک اوباما چگونه ایران را همراه می کند؟

۰۷ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۱ کد : ۲۳۷۹ سرخط اخبار
مقاله اى از سليک هريسون، کارشناس مرکز سیاست خارجی امریکا
باراک اوباما چگونه ایران را همراه می کند؟
تصور کنید که باراک اوباما در انتخابات پاییز سال جاری به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شود و به وعده خود برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی جامه عمل بپوشاند. پاسخ تهران در مقابل چه خواهد بود؟
 
مصاحبه های اخیر من با سه تن از مقامات ایرانی نشان می دهد که تهران برای مذاکره پیش شرط های خود را دارد. این ایرانیان می گویند پیش از اینکه پای میز مذاکره حاضر شوند، ایالات متحده امریکا باید از سیاست خصمانه علیه ایران کناره گیری کند.
 
یکی از مهم ترین اقداماتی که توسط هر سه این ایرانی ها گفته شد همان قولی است که باراک اوباما نیز وعده آن را داده است و چیزی نیست جز اعلام تاریخی مشخص برای عقب نشینی کامل نیروهای امریکایی از خاک عراق.
 
سایر اقدامات، از جمله پایان دادن به تحریم های اقتصادی مواردی است که در ستاد انتخاباتی باراک اوباما با بسیار مورد بحث قرار می گیرد.
 
علاالدین بروجری، نماینده مجلس ایران، که یکی از طرفداران سرسخت احمدی نژاد نیز هست می گوید که پیش از آنکه باراک اوباما به کاخ سفید راه پیدا کند، سیگنال هایی برای آغاز مذاکرات امریکا با ایران برای ما ارسال شده است. آنها به ما اعلام کردند که آمادگی گفت و گو با ما را دارند. اکنون توپ در زمین واشنگتن است. این امریکا است که خواهان برقراری ارتباط با ماست.
 
وی همچنین معتقد است که برای ایجاد فضایی که بتواند تغییر ایجاد کند، باراک اوباما باید مانع از تلاش های سیا برای براندازی جمهوری اسلامی شود، دارایی های ایران را که از سال 1979 و در پی بحران گروگانگیری در بانک های امریکایی مسدود شده است را پس دهد و به تحریم های اقتصادی پایان دهد.
 
این یک لیست طولانی است اما آقای بروجردی معتقد است که تمام این درخواست ها بعلاوه اعلام زمان دقیقی برای عقب نشینی نیروهای امریکایی از خاک عراق برای آغاز مذاکرات کافی است.
 
اهمیت عقب نشینی نیروهای امریکایی از خاک عراق موضوعی است که علیرضا شیخ عطار، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز به آن اشاره می کند. وی می گوید که مهم نیست که این عقب نشینی سه ماه دیگر اتفاق بیافتد یا هشت ماه دیگر و یا حتی کمی دیرتر. مهم اقدام امریکا است که بالاخره از خاک عراق خارج شود. زمانی که از وی در خصوص حضور تعدادی از نظامیان امریکایی در عراق سوال کردم پاسخ داد که به تعدادی از نظامیان امریکایی می توانند در عراق بمانند تا به نیروهای عراقی آموزش های لازم را بدهند.
 
اما وی همچنین در خصوص استفاده نیروهای امریکایی از خاک عراق برای به مخاطره انداختن امنیت ایران و یا هر کشور همسایه دیگر هشدار داد.
 
آقای شیخ عطار همچنین بر این واقعیت تاکید کرد که در حال حاضر امریکا حریم هوایی عراق را تحت کنترل خود دارد که شیخ عطار معتقد است این عمل باعث نگرانی نوری المالکی، نخست وزیر عراق، شده است.
 
علیرضا شیخ عطار متذکر شد که عراق باید نیروی هوایی خودش را داشته باشد. چرا اجازه ندارند که از حریم هوایی خود محافظت کنند؟ عراق کشور فقیری نیست. آنها می توانند نیروی هوایی برای خود داشته باشند تا هم امنیت داخلی هم امنیت خارجی را بریشان تامین کند.
 
زمانی که از وی پرسیدم آیا این تهدیدی علیه امنیت ایران به شمار نمی رود؟ پاسخ داد خیر، البته نه از آنجا که عراق حکومتی دموکرات دارد، بلکه به این دلیل که ایران طرفداران زیادی در عراق دارد.
 
در ادامه گفت و گوهایم از حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان در خصوص اوباما پرسیدم، پاسخ داد که هر کسی که جای بوش بیاید، مسلما یک گام مثبت به شمار می رود. من فکر نمی کنم که اوباما بخواهد روابط جدیدی با ایران برقرار کند اما ما باید صبر کنیم، ببینیم که آیا اوباما یک انسان تیزهوش است یا توسط همان صهیونیست هایی که جورج بوش را کنترل می کنند، کنترل می شود. اگر اوباما می خواهد با ما مذاکره کند ما باید ببینیم که آیا می خواهیم با وی مذاکره کنیم یا نه؟
 
با توجه به پاسخ هایی که مصاحبه شوندگان دادند نشان داد که ایران می خواهد از یک برنامه سازش در مقابل امریکا استفاده کند.
 
اگر اوباما بتواند به وعده های خود عمل کند و طی 16 ماه تمامی نیروهای امریکایی را از خاک عراق خارج کند و همچنین بمب افکن های امریکایی را از حریم هوایی عراق خارج کند در یک موضع بسیار قدرتمندی قرار خواهد گرفت.
 
در عوض، وی می تواند از ایران بخواهد تا نظامیان شیعه دست حمله به نیروهای امریکایی بردارند و ایران در کنترل القاعده در عراق که هدف مشترک تهران و واشنگتن است به امریکا کمک کند.
 
برای مذاکره بیشتر با ایران در خصوص برنامه هسته ای ایرانف اوباما باید اقدامی اساسی تر در مقابل ایران انجام دهد و اوباما می تواند مانع ادامه فعالیت های سیا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شود، بخصوص دست از حمایت مجاهدین خلق در عراق بردارد. این اقدام اوباما نیازی به اعلام عمومی ندارد و هزینه زیادی نیز برای اوباما در بر نخواهد داشت.
 
بروجردی معتقد است که اگر امریکا حق ایران در دست یابی به انرژی هسته ای صلح آمیز را به رسمیت بشناسد، مذاکره در خصوص مابقی برنامه هسته ای ایران امکان پذیر است. ما می دانیم و قبول داریم که خط قرمز برنامه هسته ای گسترش سلاح های هسته ای است.
 
پایان دولت بوش سیاست های امریکا در مقابل ایران را تغییر خواهد داد که سبب مذاکره موثر در خصوص برنامه هسته ای ایران نیز می شود و بهایی است که ارزش پرداختن را دارد. اما آیا اوباما در مقابل پنتاگون، سیا و سایر همپیمانانشان ایستادیگی خواهد کرد؟
 
پاسخ به این سوال آسان نیست. رئیس جمهور آینده امریکا باید با حریفان قدری هم در تهران و هم در واشنگتن رو به رو شود.

نظر شما :