اولمرت: سوریه خواهان مذاکره بود نه ما

۰۴ تیر ۱۳۸۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۱۵۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نخست وزیر اسرائیل تاکيد کرد، اين سوريه بود که اصرار داشت ما اعلام کنيم مذاکرات ميان اسراييل و سوريه صورت مى‌گيرد نه ما. ما در گذشته که اين مساله را اعلام نکرديم، روند مذاکرات بسيار مهم و مثبت بود.
اولمرت: سوریه خواهان مذاکره بود نه ما

ايهود المرت نخست وزیر اسرائیل در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط ديدار با بشار اسد رييس جمهوری سوريه در پاريس در حاشيه‌ کنفرانس اتحاديه‌ مديترانه را بعيد دانست و تاکيد کرد، اين سوريه بود که اصرار داشت ما اعلام کنيم مذاکرات ميان اسراييل و سوريه صورت مى‌گيرد نه ما. ما در گذشته که اين مساله را اعلام نکرديم، روند مذاکرات بسيار مهم و مثبت بود.

 

ايهود المرت پيش‌بينى کرد، صلح با سوريه در زمان پايان روابط دمشق با تهران برقرار ‌شود و در این رابطه گفت: «اجازه دهيد دو مساله را براى شما روشن کنم. آيا عاقلانه است که توافقنامه صلح را با سوريه امضا کنيم و سفارت‌مان را در دمشق باز کنيم و آنها سفارتشان را در تل‌آويو باز کنند و ما با سوريه روابط اقتصادى و تجارى داشته باشيم، در حاليکه سوريه با ايران نيز روابط نزدیک داشته باشد؟»

 

وى درباره‌ اينکه آيا با بشار اسد در پاريس در 13 ژوئيه‌ آينده ديدار خواهد کرد یا خیر، تصريح کرد، من در زمان تعيين شده در پاريس خواهم بود و در کنفرانس اتحاديه‌ مديترانه حضور خواهم داشت چرا که اين کنفرانس، کنفرانس مهمى است. در اين کنفرانس بشار اسد نيز حضور دارد. ممکن است با وى ديدار کنم و ممکن هم است ديدار نکنم، چون اين ديدار هدف من براى حضور در کنفرانس نيست. مهم در حال حاضر انجام ديدار نيست، مهم اين است که ما مذاکرات صلح را دنبال مى‌کنيم.

 

المرت درباره‌ اين که سوريه به عنوان يک کشور مستقل خودش بايد درباره روابطش با ايران تصميم‌گيرى کند، گفت: «ما حاکميت سوريه را نقض نمى‌کنيم. زمانى که مى‌گوييم توقع داريم سوريه دست از حمايت‌ تروريست‌ها بردارد آيا عاقلانه است که ادامه‌ روابط‌مان را با سوريه در حاليکه هم پيمان ايران است، بپذيريم؟»

 

وى درباره‌ ميانجیگران مذاکرات سوريه و اسراييل نیز گفت: «رئيس‌جمهوری فرانسه و نخست­وزیر کانادا اقدام به ميانجیگرى میان و ما و سوری­ها کردند و به خاطر استقبال بسيارى از کشورها از اين موضوع امیدواریم اين مذاکرات موفقيت‌آميز باشد.»

 

المرت درباره‌ اينکه آيا امکان دارد تصميمى که براى سوريه گرفت، براى ايران نيز بگيرد (با اشاره به حمله‌ اسراييل به تاسيسات هسته‌اى سوريه) گفت: «من اين خبرها را در رسانه‌هاى خارجى مى‌خوانم. من در حال حاضر مذاکرات جدى را با سوريه آغاز کردم و نمى‌خواهم اين مساله از بين برود. ما در حال حاضر اين مذاکرات را از طريق ميانجیگران ترک صورت مى‌دهيم و روند مذاکرات شاهد پيشرفت­هاى زيادى بود و من از اين مساله خوشحالم و در زمان مناسب خود با سوريه مذاکره خواهم کرد.»

 

وى به جزئيات رزمايش اخير نيرو هوايى اسرائیل با یونان که در سواحل آن کشور انجام شد، اشاره­ای نکرد و تنها گفت: «اين رزمايش‌ در راستاى آماده سازى ارتش اسراييل براى رويارويى با چالش‌هايى است که در چارچوب دفاع از خودش با آنها روبروست.»

 

وی در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه آيا روسيه مى‌داند نيروى هوايى اسراييل در سواحل يونان مانور نظامى برگزار کرد یا خیر، گفت: «روس‌ها هرگز درباره‌ رزمايش‌هايشان به ما اطلاعى نمى‌دهند. ما نيز در اين خصوص به آنها اطلاعى نمى‌دهيم. اما همه مى‌دانند که رزمايش‌هاى اسراييل تهديدى براى ديگران نيست. اسراييل در قبال برنامه‌ هسته‌اى ايران تنها عمل نمى‌کند بلکه با ديگران هماهنگ است. آمريکا، روسيه، اروپا، ژاپن و اعراب هم با برنامه‌ هسته­اى ايران مشکل دارند. ما تنها تلاش مى‌کنيم تا غرب را وادار کنيم تمام توان خود را براى قانع ساختن ايران برای کنار گذاشتن برنامه‌ هسته‌ایش به کار گيرد.»

 

نخست وزير اسرائیل درباره‌ اظهارات اعراب مبنى بر اينکه اسرائيل با طرح صلح عربى موافق نيست، گفت: «چرا آنها اين اتهام را به من وارد مى‌کنند. من بيش از 20 بار گفتم که ما به طرح صلح عربى احترام مى‌گذاريم. ببينيد من با کشورهاى عربى همجوار مذاکره مى‌کنم. من نمى‌دانم مشکل کشورهاى عربى با ما چيست؟ ما با بسيارى از اين کشورها روابط علنى داريم، اما برخى نيز با ما روابط غيرعلنى دارند. اسراييل با پنج کشور عربى همجوارش درگير است که ما با مصر و اردن صلح را برقرار کرديم و در حال حاضر با فلسطين و سوريه در حال مذاکره هستيم. تنها لبنان باقى مانده است. ما آماده‌ مذاکره درباره صلح با لبنان نيز هستيم و من معتقدم طرح صلح عربى اساس واقعى صلح است به اضافه دو قطعنامه 242، 338 شوراى امنيت و طرح نقشه‌ راه.»

 

وى درباره‌ روابط اسراييل با ديگر کشورهاى عربى گفت: «قطر روابط بسيار مناسبى با اسراييل دارد در حاليکه همزمان با حماس و حزب‌الله لبنان نيز رابطه دارد.»

 

اولمرت درباره‌ مذاکره با حماس و حزب‌الله لبنان و در زمينه‌ تبادل اسیران گفت: «ما با اين دو سازمان به طور مستقيم مذاکره نمى‌کنيم. ما در جنوب با مصر و در شمال از طريق ميانجى‌گرى آلمانی­ها با آنها مذاکره مى‌کنيم. مذاکرات درباره‌ گلعاد شليط اين روزها بسيار بیشتر شده و مذاکرات درباره دو سرباز اسراييلى در لبنان هنوز به طور کامل پايان نيافته است. ما هنوز نيازمند زمان هستيم و مذاکره کننده واقعى و شريک اصلى ما در صلح محمود عباس است.»

 

نخست وزير اسرائیل همچنین درباره مذاکراتش با فلسطینیان اظهار داشت: «مذاکرات من با محمود عباس در زمينه‌ اعلام حصول توافق، بر سر اصول و يا توافقنامه‌ موقت نيست، بلکه ما در اين ديدارها توافقنامه‌ صلح را به طور تفصيلى بررسى مى‌کنيم. ما واقعا اميدواريم که توافق­نامه‌ صلح همزمان با سال جارى امضا شود، چرا که برخى پيشرفت‌هاى عملى در مذاکرات بر سر مسائل اساسى نظير مسائل ‌آوارگان، مرزها، کنترل امنيتى و ديگر مسائل حاصل شده است، اما مساله‌ بيت‌المقدس به مرحله‌ پايانى مذاکرات موکول شده چرا که مساله‌اى بسيار مهم است و من اطمينان دارم که تمام موانع در خصوص اين مساله را نيز پشت سر خواهيم گذاشت.»

 

وى ادامه داد: «ما مذاکرات جدى را با محمود عباس و احمد قريع رئيس تيم مذاکرات فلسطين، از شش ماه گذشته آغاز کرديم و اين مدت زمان براى پايان دادن به درگيرى که 60 سال ادامه داشته کافى نيست. البته پيشرفت‌هاى واقعى و جدى صورت گرفته است.»

 

وى گفت: «در زمينه‌ آوارگان، مرزها و مسائل امنيتى، پيشرفت‌هاى زيادى حاصل شده و در زمينه‌ بيت‌المقدس هنوز کارى نکرده‌ايم. آن را براى مرحله‌ پايانى مذاکرات گذاشته‌ايم و اين مساله، مساله‌اى حساس و پيچيده است.»

 

وى در پاسخ به این پرسش که به عنوان نخست وزير بايد در اين شرايط بحرانى چه اقدامى انجام دهد و از همان ابتداى دوره نخست­وزيرى‌اش با بحران‌هاى زيادى روبرو بوده، گفت: «من به عنوان يک نخست­وزير مسئوليت‌هاى ويژه خودم را انجام دادم و مسائل شخصى در اولويت کارهاى من نيست. شما مى‌دانيد که هيچ نخست وزيرى در اسراييل در سال­هاى اخير آن چيزى که براى من اتفاق افتاده برايش اتفاق نيفتاده است. من تمام اين نخست‌وزير‌ها را فرد به فرد و از نزديک مى‌شناسم. هيچ کدام به من نگفتند که کارشان آسان بود. من اصلا هيچ کسى را نمى‌شناسم که در مسووليتى باشد و بگويد که از آن کاملا راضى است. من نخست وزيرى را نمى‌شناسم که از حمايت همه‌ گروه‌ها برخوردار باشد. وظيفه من اين است که دموکراسى را برقرار کنم و مى‌دانيد که در اسرائيل درگيرى‌ها‌ى حزبى و سياسى بسيار زياد است و خبرنگاران و بخش مطبوعات نيز در اين زمينه بسيار فعالند و وظيفه‌ من بسيار سخت است.»

 

وى در ادامه افزود: «البته مساله من با ديگر نخست وزيرهاى قبلى تفاوت نمى‌کند چرا که نخست‌وزيرهاى قبلى نيز در مسائل رشوه و فساد مالى مورد بازپرسى قرار گرفتند. به عنوان مثال آرين شارون نخست وزير سابق و دو پسرش در زمينه‌ فساد مالى بارها مورد بازپرسى قرار گرفتند يا ايهود باراک نخست وزير اسبق نيز همين طور. بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود، زمانى که نخست وزير بود و حتى بعد از آن نيز مورد بازپرسى قرار گرفت. انگار اين مساله گريبانگير تمام نخست‌وزيرها در اسراييل شده است.»

 

نخست وزير اسرائیل در پاسخ به این سوال که آيا تلاش‌هايش براى انجام مذاکرات صلح با تشکيلات خودگردان فلسطين، سوريه و نيز آتش‌بس با حماس، تلاشى براى سرپوش گذاشتن بر اتهامات عليه اوست، گفت: «خب هر کسى که مخالف من باشد چيزهاى زيادى خواهد گفت. من دوست دارم به شما بگويم که از ماه نوامبر يا دسامبر موضع‌گيرى‌هاى جديدى در قبال روند صلح و انعطاف پذيرى بيشتر در قبال اين مساله مطرح کردم، اما اين دليل بر آن نيست که من اين راه را انتخاب کردم تا سرپوش بر تحقيقاتى بگذارم که از من به عمل مى‌آيد. من موضع‌گيرى‌هايم نسبت به گذشته بسيار تغيير کرده و من در گذشته موضع‌گيرى‌ام بسيار نزديک به راست‌گراهاى اسراييل بود اما بعد به اين نتيجه رسيدم که موضعى چندان واقعى نيست و نمى‌توان آن را اجرا کرد.از این رو براى دستيابى به راه حل‌هاى ميانه بايد از برخى خواسته‌هاى خود چشم‌پوشى کنيم. البته من اين مساله را از سالها پيش گفته‌ام و اين براى دفاع از خودم در برابر تحقيقات نبود.»

 

نخست وزير اسرائیل درباره برگزارى انتخابات زودهنگام نیز گفت: من برگزارى انتخابات زودهنگام را تاييد نمى‌کنم، اما اگر اکثر اعضاى کنست آن را لازم بدانند ما نيز اين تصميم را اجرا خواهيم کرد و انتخابات را برگزار مى‌کنيم. سرنوشت سياسى براى من چندان اهمیت ندارد، مهم منافع اسراييل است.

 

وى درباره‌ تهديدش عليه وزيران حزب کارگر و اين که در صورت انحلال پارلمان آنها را از سمت‌شان برکنار خواهد کرد، گفت: «اين مساله، يک مساله‌ اخلاقى است. من براى آنها نوشتم کسانى که مى‌خواهند به نابودى دولتى که عضو آن هستند راى دهند بهتر است عضو اين دولت نباشند و قصدم هم همين بود. مى‌خواستم تمام آنها را از کار برکنار کنم.»

 

اولمرت در ادامه افزود: «من قصد اهانت به آنها و يا قصد جنگ با آنها را نداشتم. من پيامى محرمانه‌ و دوستانه برايشان نوشتم اما آنها آن را فاش کردند. آنها بايد بدانند که نمى‌توانند اوضاع را به هم بريزند. اگر معتقدند که اين دولت لياقت ادامه کار را ندارد بايد از آن خارج شوند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :