تحلیل دیپلماسی ایرانی ؛ شیپور جنگ اسرائیل باز به صدا درآمد

۰۵ تیر ۱۳۸۷ | ۰۸:۰۵ کد : ۲۱۴۸ اخبار اصلی
تحلیلگران نظامی بر این باورند که حمله نظامی به ایران قطعاً نیاز به کمک و تأیید امریکا دارد. به همین خاطر است که اسرائیلی ها به شدت تلاش می کنند مقامات آمریکایی را به پشتیبانی از چنین عملیاتی مجاب کنند.
تحلیل دیپلماسی ایرانی ؛ شیپور جنگ اسرائیل باز به صدا درآمد
بار دیگر اسرائیل تلاش خود را ببرای وحشت افکنی در منطقه آغاز کرده است. جمعه پیش، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اسرائیل اوایل ژوئن رزمایش نظامی گسترده ای را در شرق مدیترانه و مجاورت یونان برگزار کرده است. حضور بیش از 100 جنگنده اف-16 و اف-15 اسرائیلی نشانگر تمرین برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران بوده است.
 
تحلیلگران نظامی بر این باورند که حمله نظامی به ایران قطعاً نیاز به کمک و تأیید امریکا دارد. به همین خاطر است که اسرائیلی ها به شدت تلاش می کنند مقامات آمریکایی را به پشتیبانی از چنین عملیاتی مجاب کنند. از نگاه برخی تحلیلگران رزمایش اخیر حاکی از آن است که اگر امریکا نخواهد وارد این ماجراجویی شود، اسرائیل به تنهایی عمل خواهد کرد.
 
در سالی که انتخابات ریاست جمهوری در امریکا در راه است، تأیید حمله نظامی علیه کشور ثالث برای رئیس جمهور امریکا کار چندان راحتی نیست، آن هم در حالیکه امریکا خود درگیر مسائل عراق و افغانستان است و هیچ آینده مشخصی برای خروج از این دو کشور وجود ندارد. با این حال، اگر با طرز نگاه جرج بوش آشنا باشیم، از تأیید احتمالی چنین عملیاتی از جانب او بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای ایالات متحده و جهان شگفت زده نخواهیم شد.
 
روز جمعه، محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در واکنش به این تحریکات گفت که حمله نظامی به ایران منطقه را یکپارچه آتش خواهد کرد. او هم چنین گفت که در صورت انجام چنین حمله ای از مقام خود انصراف خواهد داد. واکنش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به گزارش رزمایش نظامی اسرائیل این بود که ایالات متحده و اسرائیل هیچ گونه شواهدی دال بر نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران فراهم نیاورده اند. لاوروف هم چنین خواستار گفتگو به جای مقابله شد.
 
هفته گذشته، هنگامی که خاویر سولانا از جانب کشورهای گروه 1+5 بسته پیشنهادی جدیدی را به ایران تحویل داد، مقامات ایرانی به او گفتند که بسته را مطالعه خواهند کرد و پاسخ آن را خواهند داد. روز پنج شنبه نیز منوچهر متکی آمادگی ایران را برای مذاکره با 1+5 اعلام کرد و گفت که ایران در حال مطالعه بسته پیشنهادی است. گفته می شود که سولانا به مقامات ایرانی اعلام کرده است در صورتی که ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را گسترش ندهد می توان به سرعت مذاکرات مقدماتی را آغاز نمود.
 
زمان افشای رزمایش اسرائیلی ها اندکی مشکوک است. آیا میان این زمان و تحرک دیپلماتیکی که پس از سفر سولانا به تهران ایجاد شده است ارتباطی وجود دارد؟ چرا میان انجام رزمایش و افشای آن از جانب امریکایی ها و اسرائیلی ها دو هفته فاصله بوده است؟ به نظر می آید گروهی که علاقه مند به تقابل نظامی هستند تمام تلاش خود را برای شتاب بخشیدن به این روند به کار می گیرند.
 
اکنون وظیفه تمام کشورهای صلح دوست این است که در مقابل سیاست های جنگ طلبانه ایستادگی کنند. ایران گفته است که تجاوز به خاک خود را بی پاسخ نخواهد گذاشت. به نفع تمامی منطقه و همه جهان است که از گفتگو و مذاکره، که سولانا پیشبرد آن را بر عهده گرفته است، حمایت کنند.

نظر شما :