استقبال داخلی از یک سفر خارجی

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۰۲۸۲۲۸ سرخط اخبار

نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم به کشور عراق علاوه بر دیدار با نخست وزیر، رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور، با امضاء ۱۴ سند همکاری بین دو کشور همراه بود که با استقبال گسترده فعالان و کارشناسان داخلی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عراق رفت.

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر سه روزه خود به عراق، ۱۴ سند همکاری امضا کرد و به ۶ شهر این کشور از جمله «بغداد بصره، نجف، کربلا، اربیل و سلیمانیه» رفت. پزشکیان در این سفر همچنین حامل پیام لزوم وحدت مسلمانان بود.

در پایان این سفر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خوشوقتم که دکتر پزشکیان را در سفر بسیار موفقیت‌آمیز به عراق همراهی کردم. دیپلماسی عمومی شگفت‌انگیز رئیس‌جمهور افق‌های جدیدی در مقابل ۲ کشور «ایران و عراق» می‌گشاید.

به گفته عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرا است که که این کمیسیون ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق را مورد بررسی قرار دهد.

گزارش ایسنا از ارزیابی کارشناسان و چهره های سیاسی در باره این سفر را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

*‌ علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم از پیشنهاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اسلامی برای تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی، استقبال کرد و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این پیشنهاد باید توسط وزارت امور خارجه از طریق سازمان همکاری اسلامی پیگیری شود. اگر چنین اتحادیه‌ای وجود داشت امروز اثری از رژیم صهیونیستی نبود.

*‌ محمود عباس‌زاده مشکینی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به عراق در عرصه داخلی و بین‌المللی، معتقد است که سفر رئیس جمهور به عراق و حضور در اقلیم کردستان پیام بسیار مهم و روشنی را برای عرصه بین الملل داشت که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد ارتباط با همه کشورهای دنیا با اولویت همسایگان و کشورهای مستقل است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: از نگاه بنده امروز آقای پزشکیان ظرفیت بالایی برای ترمیم دیپلماسی خارجی کشور دارد.  در مواردی که گره کور داشتیم، آقای پزشکیان با ظرفیتی که دارد می تواند گره گشای خیلی از مشائل کشور باشد.

*‌ عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر رئیس جمهور به عراق را تجلی ارتباط وسیع با همسایگان عنوان کرد و گفت: این سفر در راستای تامین منافع امت اسلام قلمداد می‌شود و تجلی رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط وسیع و همه جانبه با همسایگان بود.

* احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی در کنار حفظ مراودات فرهنگی، ملت‌های ایران و عراق را بیش از پیش به هم نزدیک خواهد کرد و در ادامه ضریب آسیب‌های امنیتی را کمتر و کمتر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: قطعا پیوند دو ملت ایران و عراق ظرفیت قابل توجهی برای توسعه فرهنگ مشترک و ایجاد نقطه امنی برای استقرار امنیت پایدار در منطقه خواهد داشت؛ بنابراین انتخاب کشور عراق به عنوان اولین سفر خارجی آقای پزشکیان بسیار هوشمندانه بود.

*‌ رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سفر پزشکیان به مناطق عرب نشین عراق مانند کربلا و نجف و همچنین سفر به اربیل و کردستان عراق نشان داد که جمهوری اسلامی به دنبال تشکیل اتحادی قوی و تاثیرگذار در مقابل ظالمان جهان است.

* عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه که به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب شده است با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس پیام سفر رئیس‌جمهور به اقلیم کردستان عراق را تغییر نگاه نسبت به «مرز» با اولویت همکاری‌های دوجانبه تعبیر کرد.

* مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه سفر ‎پزشکیان به ‎اقلیم کردستان ‌تاریخچه‌ بی سابقه‌ای از حضور رئیس جمهور ایران را به ثبت رساند، نوشت: اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. رئیس اقلیم کردستان شخصیتی ممتاز دارد و جز از دوستی سخن نگفت.

* مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: رئیس‌جمهور پزشکیان در قامتی جدید به پیام‌آور وحدت، انسجام و وفاق میان جوامع اسلامی مبدل شده است و این فرصتی بزرگ فرا روی کشور و مردم ما قرار خواهد داد.

* محمود واعظی قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه‌مواضع پزشکیان در سفر به عراق موثر و سازنده خواند و در در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس تاکید کرد:مواضع و دیپلماسی عمومی دکتر پزشکیان در جریان سفر به عراق بسیار موثر و سازنده واقع گردید و ۱۴ فقره یادداشت تفاهم همکاری فی مابین هیات عالی رتبه کشورمان ‏و طرف عراقی امضا و منعقد شد که دستاورد خوبی به شمار می رود.

* احمد حکیمی‌پور رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت، سطح تعاملات با پزشکیان در عراق را بی‌سابقه‌ عنوان کرد و افزود: سفر سه‌روزه‌ رئیس‌جمهوری به عراق هم از جهت حضور در بصره و اقلیم کردستان عراق، هم از منظر بی‌سابقه بودن سطح تعاملات در آن و هم از بُعد فرهنگی و مردمی، دستاوردهای قابل‌توجهی برای کشور داشت که از جمله آن‌ها و علاوه‌ بر مذاکرات سیاسی انجام‌شده، می‌توان به امضای ۱۴ سند همکاری اشاره کرد که امیدواریم برای فعالان اقتصادی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

* فریدون عباسی از نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به عراق اقتدار سیاسی ایران را به نمایش درآورد، تاکید کرد: انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی رئیس جمهور بعد از برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی نشان دهنده عمق روابط بین دو کشور است.

* صباح زنگنه کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عراق، تاکید کرد: هماهنگی و همکاری ۲ کشور ایران و عراق در شناخت و برنامه‌ریزی برای توقف تهدیدات رژیم صهیونیستی در منطقه بسیار اهمیت دارد.

* سفیر ایران در عراق، سفر پزشکیان به این کشور همسایه را «تاریخی، اثرگذار و پربار» توصیف کرد و با بیان این‌که در حقیقت این توافق، شاه‌بیت توافق‌هایی بود که در جریان این سفر بین ۲ کشور انجام شد، افزود: در همین چارچوب قرار شد کمیته‌هایی برای تدوین پیش‌نویس این سند ایجاد شود و به زودی کلید این کار زده خواهد شد.


نظر شما :