سخنگوی اتحادیه اروپا مدعی شد: اطلاعات موثقی مبنی بر ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه دریافت کرده‌ایم

۲۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۴ کد : ۲۰۲۸۱۹۵ سرخط اخبار

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) مدعی شد که «اطلاعات موثقی» مبنی بر تحویل پهپادها و موشک‌های ایرانی به روسیه در اختیار این اتحادیه قرار گرفته است.

به گزارش جهان مانا به نقل از یورونیوز، او در کنفرانس خبری گفت: «متحدان ما اطلاعات موثق و مدارک معتبری ارائه کردند و من فقط می‌توانم بگویم که تحویل تسلیحات ایرانی، خواه پهپاد باشد، خواه در این مورد موشک، به احتمال زیاد به تشدید عملیات نظامی روسیه علیه مردم اوکراین کمک می‌کند و باعث هدف قرار گرفتن شهرهای بیشتری در اوکراین و اهداف غیرنظامی بیشتری و مردم بیشتری در اوکراین می‌شود.

استانو افزود: «بنابراین، این موضوع به معنی تشدید عملیات نظامی توسط روسیه است، چرا که قصد روسیه برای دریافت سلاح‌های بیشتر از جمله از خارج از کشور برای این عملیات غیرقانونی را نشان می‌دهد.»

پیتر استانو تاکید کرد که اتحادیه اروپا به تشدید حمایت ایران از روسیه و تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین پاسخ خواهد داد. به گفته وی، جوزپ بورل چندین طرح اقدامات هدفمند برای پاسخگویی به ایران و روسیه به کشورهای عضو پیشنهاد داده است.

چند روز قبل، مقامات اوکراینی مدعی شده اند کشتی پورت اولیا ۳ حدود ۲۲۰ موشک بالستیک کوتاه‌برد «فتح ۳۶۰» را از طریق دریای خزر به روسیه ارسال کرده است تا برای جنگ در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

این درحالی است که عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعا را تکذیب کرد و در واکنش به تحریم‌های جدید وضع شده از جانب آمریکا و تروئیکای اروپایی بر ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند. ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

عراقچی افزود: «معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.»


نظر شما :