عضو کمیسیون عمران مجلس: صرفه اقتصادی ترانزیت از ایران باید افزایش یابد

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۸ کد : ۲۰۲۸۱۰۲ سرخط اخبار

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید ترانزیت از مسیر ایران برای کشور‌های پیرامونی به امن‌ترین و سریع‌ترین مسیر تبدیل شود و انتقال کالا از کشور‌های دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به مواضع روس‌ها درباره کریدور زنگزور گفت: زنگزور برای ایران اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی داشته و هرگونه تغییر در وضعیت آن بر منافع کشورمان تاثیر پر رنگی خواهد داشت، ضمن اینکه ایجاد کریدور زنگزور موجب قطع مرز ایران با ارمنستان و دسترسی به کشور‌های پیرامونی از مسیر این کشور می‌شود.
 
عبدالجلال ایری افزود: هیچگونه تغییری در ژئوپلوتیک منطقه را نمی‌پذیریم. ورود فعالانه دستگاه دیپلماسی مانع زیاده خواهی برخی از کشور‌های همسایه می‌شود. متاسفانه عدم واکنش قاطعانه نسبت به اظهارات مسئولان روسیه پیرامون جزایر سه گانه و همچنین زنگزور، موجب شده مقامات این کشور منافع کشورمان را نادیده گرفته و مجددا مواضع نامناسب خود را تکرار کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: جدا از مواضع قاطعانه دستگاه خارجه کشورمان، باید شاهد اقدامات عملی وزارت راه و شهرسازی نیز باشیم و تلاش کنیم ترانزیت از مسیر ایران برای تمامی کشور‌های پیرامونی به امن‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن تبدیل شده و اساسا انتقال کالا از کشور‌های دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشند. هم اکنون کریدور ترازیتی ایران از مسیر ارمنستان، چندان شرایط مناسبی نداشته و حتما باید توجه ویژه به این مهم داشته باشیم.
وی افزود: اگر نسبت به ظرفیت ژئوپلوتیکی کشورمان در حوزه ترازیت بی توجه باشیم و با انفعال از مزایای آن بهره‌مند نشویم، به زودی رقبای منطقه‌ای ما با سرمایه گذاری کلان، سهم ترازیتی ایران را تصاحب کرده و با جایگزین شدن مسیر‌های جدید دیگر امکان باز پس‌گیری آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
 سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: ما برای توسعه ترانزیت خود اهدافی در برنامه هفتم ترسیم کردیم که تحقق آنها بسیار حیاتی و مهم بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی توجه باشیم. کمیسیون عمران نیز نسبت به تحقق برنامه‌ها و چشم انداز ترسیم شده حساس بوده و دیگر اجازه کوتاهی دستگاه‌های مربوطه را نمی‌پذیرد.


نظر شما :