تهدید در کمین کی یف با تجدید قوای مسکو

دستاوردها و خطرات عملیات اوکراین در روسیه چیست؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۷۳۷ اخبار اصلی اروپا
اوکراین از یک هفته پیش با حمله‌ای برق‌آسا به داخل خاک روسیه به رشته پیروزی‌هایی دست یافته است، اما تجدید قوای نیروهای روسی و چالش‌های نیروهای اوکراینی برای حفظ اراضی گرفته‌شده می‌تواند خطر را برای نیروهای اوکراینی افزایش دهد.
دستاوردها و خطرات عملیات اوکراین در روسیه چیست؟

دیپلماسی ایرانی: اوکراین از یک هفته پیش با حمله‌ای برق‌آسا به داخل خاک روسیه به رشته پیروزی‌هایی دست یافته است، اما تجدید قوای نیروهای روسی و چالش‌های نیروهای اوکراینی برای حفظ اراضی گرفته‌شده می‌تواند خطر را برای نیروهای اوکراینی افزایش دهد. به گزارش شرق، اوکراین هفته گذشته هزاران نیروی خود را به منطقه کورسک در غرب روسیه فرستاد و پرچم‌های روسیه را در شهرهایی که به تصرف سربازانش درآمده بود، پایین کشید و ابتکار عمل جنگ را برای اولین‌ بار در چند ماه گذشته به دست گرفت.

به گزارش رویترز، مقامات کی‌یف روز چهارشنبه اعلام کردند اوکراین از قلمرو اشغالی روسیه به‌ عنوان «منطقه حائل» برای محافظت از شمال کشور دربرابر حملات روسیه استفاده خواهد کرد. الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، روز پنجشنبه گفت که کی‌یف یک دفتر فرماندهی نظامی در بخش اشغالی کورسک راه‌اندازی کرده است. سیرسکی گفت مساحت منطقه اشغالی بیش از هزارو 150 کیلومترمربع است. آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین، در مصاحبه‌ای گفت: «هدف اوکراین در کورسک عقب‌راندن نیروهای روسی از منطقه دونباس در شرق اوکراین است؛ جایی که روسیه از ماه‌ها پیش در آن پیشروی کرده و به دنبال این است که آنجا را به تصرف خود درآورد». با‌این‌حال، هنوز هیچ نشانه‌ای از این اتفاق دیده نمی‌شود.

کنراد موزیکا، تحلیلگر نظامی لهستانی، گفت: «بزرگ‌ترین تهاجم به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، جدا از ضربه‌ای که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وارد کرده، به مرگ سربازان روسی و اسیرشدن عده‌ای از آنها منجر شده که می‌توان از آنها برای مبادله اسرا یا زخم‌زدن به پیکره روسیه استفاده کرد. مقامات روسیه گفته‌اند که تهاجم اوکراین به خاک روسیه حمله‌ای تروریستی بوده و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف گرفته است، اما اوکراین این مسئله را رد می‌کند. پوتین گفت روسیه «پاسخی مناسب» به این حمله خواهد داد اما اقدام عاجل این است که تمام نیروهای اوکراینی را از خاک روسیه بیرون کنند.

اوکراین اعلام نکرده چه مدت در خاک روسیه می‌ماند اما سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در هفته جاری گفت اوکراین تمایلی به اشغال دائم اراضی روسیه ندارد. پوتین گفته که اوکراین مناطق اشغالی را به ‌عنوان اهرمی برای مذاکرات نهایی صلح می‌خواهد. به گزارش اپک‌تایمز، سرگی زوگرتس، تحلیلگر نظامی مستقر در کی‌یف، پیش‌بینی کرد که اوکراین به دنبال حفظ کنترل اراضی بین ریلسک، کورینووی و سودا و مرز خواهد بود تا کنترل یک نوار تقریبا ۲۰‌کیلومتری از خاک روسیه را در دست خود نگه دارد. به گفته او، اوکراین می‌تواند با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای دوربرد و پدافند هوایی به کمک گروهی کوچک، از این منطقه دفاع کند.

پس از واکنش بی‌حساب‌و‌کتاب به روزهای نخستِ حمله اوکراین که با حضور تانک‌ها و خودروهای زرهی غربی در کنار ناوگانی که نیروها را به آن‌ سوی مرز می‌برد‌ انجام گرفت، به نظر می‌رسد که روسیه سرانجام جلوی پیشروی اوکراین را گرفته باشد. پاسی پاروینن، تحلیلگر گروه فنلاندی پرنده سیاه که تصاویر ویدئویی عمومی از جنگ روسیه و اوکراین را بررسی می‌کند، گفت: «روسیه تا اینجا برای عقب‌راندن نیروهای اوکراینی به یگان‌های نظامی نزدیک کورسک متکی بوده است». زلنسکی با کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه با خطر تضعیف نیروی دفاعی کی‌یف در جبهه اوکراین مواجه است، درحالی‌که روسیه هزاران نیروی ذخیره برای بیرون‌راندن سربازان اوکراینی به منطقه اعزام کرده است.

پاروینن گفت مسکو باید نیروهای ذخیره کافی داشته باشد تا بتواند بدون بیرون‌کشیدن نیروهای خود از فعال‌ترین جبهه جنگ در منطقه دونباس به اوکراین پاسخ دهد. زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین، گفت روسیه ماه‌هاست که به‌آرامی در منطقه در‌حال پیشروی است و از بمب‌هایی به تعداد زیاد و همچنین از گروه‌های تهاجمی استفاده می‌کند که خسارات سنگینی متحمل می‌شوند اما پیشروی مختصری هم دارند./شرق

کلید واژه ها: روسیه اوکراین کورسک جنگ


( ۳ )

نظر شما :