شیوه‌های خاص فرماندهی سنوار

رهبری حماس از تونل‌های غزه، چگونه و به چه ترتیب؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۷۶۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تحت تدابیر امنیتی و ظرافت و شگردهای خاصی این جنبش را از زیر زمین و از داخل تونل‌های نوار غزه رهبری می‌کند.
رهبری حماس از تونل‌های غزه، چگونه و به چه ترتیب؟

دیپلماسی ایرانی: یحیی السنوار در حالی از جانب حماس به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده که پرسش های زیادی در خصوص اینکه او واقعاً جنبش حماس را چگونه از زیر زمین و تونل ها رهبری و هدایت می کند وجود دارد، چرا که اسرائیل در به در دنبال السنوار به عنوان معمار و طراح عملیات طوفان الاقصی است.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین ارتباط، برخی از منابع داخلی حماس اعلام کردند تنها افراد مورد اعتماد و وثوق از مکان السنوار اطلاع دارند و در صورت لزوم و هنگام ضرورت بین او و بقیه مقامات ارتباط برقرار می کنند.

از سوی دیگر یک منبع ارشد فاش کرد پس از فراهم شدن یک وضعیت امنیتی خاص، یحیی السنوار می تواند مکالمات تلفنی داشته باشد در حالیکه این مساله به زمانی طولانی نیاز دارد.

این منبع خاطر نشان کرد: السنوار در بسیاری از جاها و مقاطع حساس حضور دارد و هر دو هفته یک‌بار و گاهی ماهی یک‌بار دستورالعمل‌ها را به مسئولان جنبش منتقل می کند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات لازم به صورت دست‌نویس و گاهی به صورت چاپ شده و با امضای او تحویل دیگر مقامات داده می‌شود، اما هیچ‌کس از شیوه نقل و انتقال آنها مطلع نیست.

این منابع احتمال می دهند نامه ها به شکل دستی به صورت کاملا سرّی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

به گزارش میدل ایست نیوز، یحیی السنوار حدود شش دهه قبل در یکی از کوچه پس کوچه‌های اردوگاه خان یونس به دنیا آمد تا سفر پر از سخت و مشقت و راه پرفراز و نشیب و بسیار سخت خود را آغاز کند. این رهبر فلسطینی پس از سپری کردن بیش از دو دهه از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد و در همان ماه آزادی اش از زندان، عملیات طوفان الاقصی را در شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه به راه انداخت و باعث وقوع پس لرزه های بسیار بزرگی شد که منطقه و جهان را تکان داد. 

یحیی السنوار پس از آواره شدن خانواده‌اش از شهر «المجدل» در پی فاجعه اشغال سرزمین های فلسطینی موسوم به «نکبت 1948» در اردوگاه های غزه و کوچه پس کوچه های تنگ و باریک آن بزرگ شد در حالی که زندگی اش سراسر سختی و دیدن ظلم و ستم بود. همه کسانی که السنوار را می شناسند بر این باورند که او در نگرش و سخنان خود همواره از فاجعه اشغال فلسطین و درد و رنج گسترده به جای مانده برای فلسطینیان حرف می زند و همیشه به این موضوع چشم دوخته و آرزویش این بود تا بتواند به ایجاد یک شوک برای تغییر در موازنه قدرت مبادرت کند.

یحیی السنوار در مدارس اردوگاه خان یونس درس خواند و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه اسلامی به پایان رساند و دانش آموخته رشته زبان و ادبیات عرب شد. او فعالیت های خود را با کارهای دانشجویی و تشکیلاتی در زیر چتر «بلوک اسلامی» آغاز کرد و از آنجا به ایفای نقش های گسترده تری پرداخت تا اینکه در اوج کار خود دستگاه امنیت داخلی جنبش حماس معروف به «المجد» را تاسیس کرد. این تشکیلات نقش های حساسی از جمله پیگرد مزدوران و کسانی را که با سرویس های امنیتی اسرائیل مرتبط بودند، عهده دار شد.

فعالیت های امنیتی یحیی السنوار سرانجام باعث شد تا اسرائیل در اواخر دهه 1980 او را بازداشت کند. مقامات اسرائیلی او را به کشتن چهار نفر از همکاران و همدستان این رژیم متهم و سپس به حبس ابد محکوم کردند. السنوار مرتب از زندانی به زندان دیگر در شمال و جنوب فلسطین اشغالی انتقال داده می شد و مدتی بسیار طولانی را نیز در سلول های انفرادی سپری کرد.

او از داخل زندان نیز به رهبری حماس و ایفای نقش خود ادامه داد و  همواره دغدغه های امنیتی خود را داشت. السنوار به زبان عبری تسلط دارد و در زندان نیز به هم بندی های خود صرف و نحو می آموخت و از همان داخل زندان نیز اعتصاب ها و مذاکرات را رهبری می کرد و در اغلب آنها پیروز و در برخی نیز شکست می خورد.

اگرچه گذر زمان در داخل زندان دشوار به نظر می رسید اما درگیری ها در بیرون از زندان و همچین انتفاضه ها و جنگ ها و سراب های صلح ادامه داشت. این در حالی بود که بیش از دو دهه اسارت، هرگز باعث تضعیف روحیه و باور این مرد برای آزادی نشد تا اینکه برادرش یک نظامی اسرائیلی را ربود و حماس او را با هزار  اسیر فلسطینی معاوضه کرد که یحیی السنوار در راس آنها قرار داشت. السنوار سرانجام از زندان بیرون آمد تا اینکه به ایفای نقش های برجسته تری بپرداز و چشم اندازها و ویژگی های جدیدی به مبارزات ببخشد.

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: پس از عملیات هفتم اکتبر بود که نام یحیی السنوار دنیا را پر و بسیاری از محافل امنیتی و سیاسی را در اسرائیل و خارج از آن به خود مشغول کرد. اینجا بود که انبوه و طوفانی از سؤالات در مورد شخصیت، ایده ها و دیدگاه های این مرد درباره مبارزه و همچنین انگیزه های پشت تصمیماتش و محاسبه هزینه های آنها مطرح شد به ویژه که عملیات هفتم اکتبر پیامدهای بزرگ و سنگینی به دنبال داشته است.

هم بندی های السنوار با اشاره به شناختی که از شخصیت او در طول سال های اسارت پیدا کرده اند، از پیشینه ها و مشارب فکری و سیاسی چند لایه این مغز متفکر عملیات هفتم اکتبر و رهبری اش از داخل زندان ها و روابطش با دیگر گروه ها و انگیزه هایی که او را به سمت و سوی رسیدن به ساعت صفر و انجام عملیات بزرگ هفتم اکتبر سوق داد و محاسبات و معادلات جنگ را به هم ریخت، ابراز شگفتی می کنند.

«عصمت منصور» یکی از اعضای جبهه دموکراتیک که با السنوار در زندان عسقلان هم بند بوده است در خصوص شخصیت او تصریح می کند: وقتی با یحیی السنوار ملاقات می کنید ابتدا او را یک فرد معمولی، ساده و مذهبی می یابید اما او بسیار تیزبین و دارای تعامل و روابط اجتماعی بسیار بالایی است. او مردی مذهبی است، اما مبلغ و واعظ و نظریه پرداز نیست اما در عین حال دارای یک پشتوانه دینی و مذهبی در روابط و مواضع خویش است.

یحیی السنوار زمانی که مذاکرات مربوط به مبادله اسرا در چارچوب توافق «گلعاد شالیط» شتاب بیشتری گرفت به یک بیماری مبتلا شد و وضع سلامتی اش به شدت به خطر افتاد به طوری که این بیماری می رفت که جانش را بگیرد. او سرانجام بعد از وخامت اوضاع جسمانی اش با بالگرد از سلول های انفرادی زندان السبعه به بیمارستان «سوروکا» منتقل و در اتاق مراقبت های ویژه بستری شد تا اینکه پزشکان متوجه وجود یک تومور خوش خیم در سر او شدند و توانستند آن را به سرعت خارج کنند.

آوردن بالگرد برای عملیات نجات جان السنوار و انتقال او به بیمارستان یک اتفاق استثنایی به شمار می رود که روایت های متناقضی درباره آن وجود دارد و بدین سان بود که السنوار از مرگ حتمی نجات یافت و در چارچوب توافقنامه مبادله اسرا از زندان های اسرائیل آزاد شد و با طراحی عملیات هفتم اکتبر همه معادلات را تغییر داد.

کلید واژه ها: حماس جنبش حماس اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین ۷ اکتبر حمله 7 اکتبر عملیات ۷ اکتبر یحیی السنوار یحیی سنوار


( ۱ )

نظر شما :