حمله شبانه مسکو به کی‌یف و خط‌و‌نشان رئیس جمهور بلاروس برای اوکراین

پس‌لرزه‌های عملیات جسورانه اوکراین

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۶۶۰ اخبار اصلی اروپا
پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر ورود سربازان اوکراینی به روسیه با هدف بی‌ثبات‌کردن مسکو، مقام‌های اوکراین این اخبار را تأیید کردند. یک مقام امنیتی اوکراین‌ که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: «ما در حالت تهاجمی قرار داریم. هدف ما از این عملیات آن بود که بیشترین تلفات را به دشمن وارد کنیم و نشان دهیم که روسیه قادر به محافظت از مرزهایش نیست».
پس‌لرزه‌های عملیات جسورانه اوکراین

د‌یپلماسی ایرانی: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر ورود سربازان اوکراینی به روسیه با هدف بی‌ثبات‌کردن مسکو، مقام‌های اوکراین این اخبار را تأیید کردند. یک مقام امنیتی اوکراین‌ که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: «ما در حالت تهاجمی قرار داریم. هدف ما از این عملیات آن بود که بیشترین تلفات را به دشمن وارد کنیم و نشان دهیم که روسیه قادر به محافظت از مرزهایش نیست». به گزارش شرق، ارتش روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که حدود هزار سرباز اوکراینی در تهاجمی مرزی به خطوط دفاعی روسیه نفوذ کرده‌اند. به نظر می‌رسد در این تهاجم، که از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده است، کرملین غافلگیر شده باشد. مقام مسئول اوکراینی در پاسخ به این سؤال که آیا رقم ‌هزار سرباز دقیق است یا نه، گفت: «تعداد سربازان ما که به روسیه وارد شده‌اند خیلی بیشتر است و به هزاران نیرو می‌رسد».

در همین حال پس از چند روز سکوت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی برای اولین بار این حمله را تأیید کرد و گفت: «کی‌یف قصد دارد جنگ را به قلمرو متجاوزان بکشاند». روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به تصرف درآورد. پس از آن نیز ارتش مسکو در عملیات‌های متوالی به شهرهای اوکراین حملات روزانه موشکی و پهپادی می‌کند. هم‌زمان با ادامه حملات متقابل روسیه و اوکراین، یگان‌های اوکراینی روز سه‌شنبه به آن سوی مرز یورش بردند که تاکنون بزرگ‌ترین و موفق‌ترین حمله کی‌یف در این درگیری بوده است. بنا‌ بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی با پیشروی چندین کیلومتری در خاک روسیه، ارتش مسکو را مجبور کرده‌اند که به استفاده از ذخایر و تجهیزات اضافی رو بیاورد، اما هیچ‌یک از طرفین جزئیات دقیقی در مورد این حمله گزارش نکرده‌اند.

یک مقام ارشد اوکراینی تأکید کرد: «نیروهای این کشور تا زمانی که در خاک روسیه باشند به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام می‌گذارند و هیچ برنامه‌ای برای الحاق مناطقی که در‌حال‌حاضر در اختیار دارند وجود ندارد». او در پاسخ به این سؤال که آیا تصرف نیروگاه هسته‌ای کورسک در نزدیکی مرز هدف بوده است، گفت: «باید دید عملیات کورسک چگونه پیش می‌رود، اما تضمین می‌کنیم که در حوزه امنیت هسته‌ای مشکلی ایجاد نخواهیم کرد‌».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هر دو طرف خواسته است که برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای و عواقب جدی رادیولوژیکی، بیشترین خویشتن‌داری را اعمال کنند. کاخ سفید هم گفت که با اوکراین تماس گرفته تا درباره اهداف این عملیات تهاجمی‌ بیشتر بداند. جو بایدن در ماه مِی‌ به کی‌یف اجازه داد برای دفع فشار مسکو به منطقه خارکیف، از تسلیحات ارائه‌شده ایالات متحده آمریکا علیه اهدافی در آن سوی مرز روسیه استفاده کند. از سوی دیگر، گزارش‌ها از حمله موشکی شنبه‌شب ارتش مسکو در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین حکایت از آن دارند که یک مرد و پسر چهار‌ساله‌اش در پی این حمله کشته شده‌اند. سه نفر دیگر، از جمله یک پسر نوجوان‌ نیز در شرق پایتخت اوکراین زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی در اظهاراتی پس از حمله روسیه اعلام کرد‌ این عملیات با موشک‌های ساخت کره شمالی انجام شده است. او از شرکایش خواستار دریافت «سپر هوایی تمام‌عیار» شد و خواست اجازه حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات ارائه‌شده از سوی متحدان غربی به او داده شود. نیروی هوایی کی‌یف نیز اعلام کرد که حمله شبانه مسکو همچنین شامل ۵۷ پهپاد تهاجمی بود که در سراسر اوکراین پرتاب شد و پدافند هوایی اوکراین ۵۳ فروندشان را منهدم کرد. در این بیانیه آمده است که روسیه در مجموع چهار موشک کی‌ان‌ـ‌۲۳ ساخت کره شمالی را شلیک کرده است. سرنوشت سه موشک دیگر در اعلامیه مقام‌های اوکراینی مشخص نشده است.

نگرانی  از  بلاروس

یورش نیروهای اوکراینی به خاک روسیه، بزرگ‌ترین حمله فرامرزی اوکراین در طول این جنگ است و نگرانی‌هایی را درمورد گسترش نبرد به فراسوی اوکراین ایجاد می‌کند. نیروهای روسیه در کشور بلاروس در همسایگی اوکراین نیز مستقر هستند اما کرملین تا‌کنون ارتش خود را از این ناحیه به اوکراین نفرستاده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور، اشیای نامشخصی را که از اوکراین پرتاب شده بود و بر فراز خاک بلاروس درحال پرواز بودند، سرنگون کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی بلتا، لوکاشنکو گفت: «من نمی‌دانم چرا اوکراین باید این کار را بکند. همان‌طو‌رکه قبلا گفتم، ما برای آنها روشن کردیم که هرگونه تحریک بی‌پاسخ نخواهد ماند‌». ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس، بعدا اعلام کرد این اشیای نامشخص در حقیقت پهپاد بودند و گفت لوکاشنکو دستور ارسال نیروهای کمکی به مناطق مرزی را داده است.

اهمیت مناطق مورد حمله

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای کمکی برای مقابله با حمله اوکراین به کورسک فرستاده می‌شوند و روسیه چندین راکت‌انداز، توپخانه کششی، تانک‌ها و وسایل نقلیه سنگین را در آنجا مستقر کرده است. این وزارتخانه گزارش داد که هم‌اکنون درگیری‌ها در حومه شهر سودا، در حدود ۱۰‌ کیلومتری از مرز است. این شهر دارای یک مرکز ترانزیت خط لوله مهم برای صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا‌ست. اطلاعات موثق کمی در مورد عملیات جسورانه اوکراین وجود دارد و اهداف استراتژیک آن نامشخص است. مقامات اوکراینی از اظهار‌نظر در مورد این حمله که در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی مسکو در‌ حال انجام است، خودداری کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره تهاجم اوکراین گفت که ایالات متحده «با همتایان اوکراینی خود در تماس است» اما تا زمانی که «این گفت‌وگوها کامل نشود» اظهار‌نظری نخواهد کرد. کربی در پاسخ به سؤالی درباره سیاست ایالات متحده درمورد استفاده از تسلیحات آمریکایی گفت: «هیچ تغییری در رویکردهای سیاستی ما ایجاد نشده است‌». او افزود: «آنها از آن در منطقه‌ای استفاده می‌کنند که قبلا گفته بودیم‌ می‌توانند از سلاح‌های آمریکایی برای حملات فرامرزی استفاده کنند. هدف نهایی در اینجا کمک به اوکراین برای دفاع از خود است»./شرق

کلید واژه ها: روسیه اوکراین جنگ ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی اتحادیه اروپا


( ۴ )

نظر شما :