مسیری نو برای آینده

انتخاب پزشکیان؛ نه به قومیت گرایی افراطی

۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۲۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: غفور کریمی
غفور کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دکتر مسعود پزشکیان، مولود مناطق شمال غربی کشور است، ارتباط خونی با کردها و آذری ها به عاملی برای تحلیل های جهت دار و نشر مباحث چالشی در فضای عمومی کشور مبدل شده، بدین مضمون که حمایت صرف مناطق شمال غربی کشور به پیروزی ایشان در انتخابات منجر شده است؛ ترویج این گزاره از سه جنبه قابل بررسی است، اول تهییج تعلقات پان ترکی در مناطق مورد اشاره از سوی بیگانگان و تجزیه طلبان، دوم ایجاد افتراق و تشتت قومیتی در کشور و در نهایت لاپوشانی شکست جناح مقابل و ارتباط دادن آن به مسایل قومیتی.
انتخاب پزشکیان؛ نه به قومیت گرایی افراطی

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که منطقه خاورمیانه در آتش منازعات مداوم و جنگ در آستانه گسترش رژیم اشغالگر قدس و حماس، لبنان و محور مقاومت ملتهب است، امکان شعله ور شدن آتش زیر خاکستر اختلافات در قفقاز جنوبی نیز دور از ذهن نیست. در چنین شرایطی انتخابات در ایران برگزار و منتخب مردم و رئیس جمهوری اسلامی ایران کارزار دو قطبی انتخابات را حالی به پایان رساند که درصد حضور مردم در پای صندوق های آرا به صورت محسوسی نسبت به انتخابات دور اول با افزایش مواجه شده بود.

دکتر مسعود پزشکیان، مولود مناطق شمال غربی کشور است، ارتباط خونی با کردها و آذری ها به عاملی برای تحلیل های جهت دار و نشر مباحث چالشی در فضای عمومی کشور مبدل شده، بدین مضمون که حمایت صرف مناطق شمال غربی کشور به پیروزی ایشان در انتخابات منجر شده است؛ ترویج این گزاره از سه جنبه قابل بررسی است، اول تهییج تعلقات پان ترکی در مناطق مورد اشاره از سوی بیگانگان و تجزیه طلبان، دوم ایجاد افتراق و تشتت قومیتی در کشور و در نهایت لاپوشانی شکست جناح مقابل و ارتباط دادن آن به مسایل قومیتی.

امروزه کمتر کشور یا جامعه ای را می توان یافت که حائز همگونی صرف باشد. گرچه نفس وجود تنوع قومیتی مولفه ای مطلوب و باعث ایجاد پویایی، تحرک و تعالی فرهنگی اسـت اما در صورت عدم مدیریت چالش ها و ممانعت از مداخله بیگانگان، احتمال ظهور و بروز و فعال شدن گسل های عمیق و ایجاد مغاک های های منبعث از اختلافات قومیتی و مذهبی به مراتب فزون‌تر از جوامع همگن است.

پیدایش تضادها سبب افزایش احتمال مخاطرات غیرقابل جبران، آسیب پذیری انسجام، همبستگی و همگرایی ملی از یک سو و تقویت فرایند گریز از مرکز مناطق قومی از سوی دیگر خواهد شد.

ایران از آن منظر که در باب وجود برخی پارامترهای فرهنگی سرزمینی متنـوع محسوب می شود و از سوی دیگر به علت داشتن جایگاه ممتاز ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی از وضعیت ویژه ای برخوردار است از این رو، مسأله همبستگی، وفاق اجتماعی و تقرب ملی بین اقوام، مذاهب و خرده فرهنگ های آن از ارزش و اهمیت ویژه داراست. سرزمین آذربایجان در تاریخ ایران به خصوص از دوره آغاز حکمرانی سلسله صفویه حائز قابلیت همگرایی بالا با سرزمین ایران و محور استحکام کشور بوده است. آذربایجان و آذری ها در تحولات کشور نقش بسیار موثری داشته‌اند. گسترش تـشیع در دوران صفوی، تأثیرگذاری مستقیم در وقوع مشروطه و فتح تهران با معاضدت انقلابیون بختیاری، حوادث دولت خودخوانده پیشه وری و همچنین نقش موثر آذربایجان در انقلاب اسلامی، اهم رویدادهای تاثیر گذار آذربایجان در قرون اخیر و تاریخ معاصر ایران هستند.

موضوع تاثیرات مثبت و جریانات ملی بر سرنوشت کشور فارغ از اینکه از عوامل مباهات و منبع افتخار برای مردم آذربایجان است قادر بوده به عنوان پیشرانه و زمینه ساز همگرایی با سایر مناطق کشور باشد زیرا ایـن منطقه و مناطق متاثر از آن به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی، براساس اسناد و روایات تاریخی در دسترس و فاکتورهای مهمی چون استعدادهای جغرافیایی و انسانی از توانمندی پراکنش و گسترش رویدادها به دیگر مناطق کشور برخوردار است.

در کنار نیروهای همگرا، در برخی مقاطع تاریخی این منطقه تحت تأثیر شرایط داخلی و دخالت های خارجی، به فعال شدن نیروهای واگرا منجر شده و گستره میدان فعالیت و تأثیرگذاری ایادی اجانب و تندروی عناصر فرصت طلب ضمن تحریک احساسات قومیتی، به تولید هزینه و آسیب به امنیت ملی کشور منجر شده است. به عبارت دیگر واگرایی قومی در آذربایجان در سده اخیر به صورت سینوسی، دارای اوج و حضیض بوده جریان واگرایی و گریز از مرکز، گرچه پدیده ای ساختگی، کم عمق، سطحی و نخبه محور است لکن تحت تأثیر برخی بازنگری های تاریخی همسایگان و اثرگذاری آن در دکترین سیاست خارجی این کشورها در راستای تلاش برای احیاء حکومت های بایگانی شده در تاریخ، کماکان به صورت مستتر و زیرِ پوستِ جامعه به زیست خود ادامه داده است. علی رغم اثبات علاقه تام، از جان گذشتگی و مجاهدت مردم آذربایجان در پیچ های تند تاریخی و حرکت شتابان آنان در مسیر اعتلای ایران به نظر می رسد طیف شکست خورده در انتخابات به جای آسیب شناسی علمی و ریشه ای علت شکست در کارزار پانزدهم تیر ماه، نادانسته آب در آسیاب دشمن می ریزند و علت پیروزی رئیس جمهوری منتخب را صرفاً از منظر تمایلات قومیت گرایانه مورد بررسی قرار داده اند. در این بین دست های پیدا و پنهان داخلی و خارجی و مروجان گفتمان پان ترکیسم با مصادره به مطلوب کردن انتخاب دکتر پزشکیان در حال تقویت این گزاره هستند، در صورتی که بررسی سبد آرای دکتر پزشکیان مبین گستردگی طیف رای دهندگان در سطح کشور است که نشانگر فرا قومیتی بودن این انتخاب است. پیروزی دکتر پزشکیان در واقع رأی به تغییر بود و علی رغم مساعی همه جانبه جناح مقابل و همیاری برخی تریبون ها و نهادهای غیر پاسخگو با گفتمان آن جبهه، در نهایت تصمیم ده درصد از قهرکنندگان با صندوق ها، ایشان را شایسته خدمت به ملت ایران کرده است تصمیمی که نشان از تداوم امید به آبادانی هرچه بیشتر ملک دارد.

فارغ از تفاوت نگاه دو قطب رقیب و نزدیکی آرا، اینک دکتر پزشکیان نماینده تمام آحاد ملت بزرگ ایران است. در شرایطی که منطقه خاورمیانه در بیم جنگ فراگیر به سر می برد و جامعه ایران از معضلاتی چندگانه و پیچیده رنج می برد، اقتصاد کشور متاثر از تحریم های گوناگون و تورم افسارگسیخته، به شدت آسیب پذیر و ضعیف شده، سفره های مردم بی رنگ و خاکستری شده، زیست در کشوری غنی از منابع خدادادی، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و شکاف های فرهنگی و اجتماعی در حال گسترش است، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در سراشیبی نزول قرار گرفته است. انتخاب فرا قومیتی دکتر پزشکیان که بهره گیری از کارشناسان، متخصصین و نخبگان با هر نحله سیاسی را سرلوحه مدیریت کشور و تنها راه برون رفت از مشکلات گذشته و حال می داند، می تواند مسیری نو را برای آینده رقم زند.

در این بین به سان همیشه ملت ایران با حفظ هوشیاری توطئه های بدخواهان کشور را که در پی تولید چالش در این منطقه، ایجاد تفرقه فی‌مابین اقوام و برجسته سازی قومیت گرایی به جای وطن دوستی هستند، بی اثر خواهند کرد.

بی شک مواضع هوشمندانه رئیس جمهوری کشور را به سمت و سوی وفاق و پیشرفت رهنمون خواهد کرد.

غفور کریمی

نویسنده خبر

کارشناسی مسائل سیاسی و بین الملل، روزنامه نگار و فعال رسانه ای

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری ایران جمهوری اسلامی ایران غفور کریمی افراط گرائی ریاست جمهوری آذربایجان پان ترکیسم کُرد کردها قومیتی پزشکیان دکتر پزشکیان


( ۱۴ )

نظر شما :

فرهاد ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۸
مقصر این اتهامات خود پزشکیان است. چون ستادهای ایشان در شمال غرب کشور عملا توسط پانترکها و نژادپرستان اداره می‌شد.
تورک ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۶
مشخصه و انحصار پانفارسیزم این است که قوم‌گرایی، قبیله‌بازی، طایفه‌گرایی و حامی‌پروری فارس را ملی‌گرایی و میهن پرستی می‌نامد و ملی‌گرایی و میهن پرستی تورک‌ها را قو‌م‌گرایی. با جنون، مالیخولیا و ذات پر از عناد پانفارسیزم چه باید کرد؟
به فرهاد عزیز ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۱
برادر نظرت در مورد این موضوع که به چهل میلیون ترک در ایران اجازه تحصیل به زبان مادری خود داده نشده جی هست آیا این دشمنی با خدا و آفرینش آن نیست
عبدالرضا ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۶
متاسفانه بسیاری از سیاسیون و افراد صاحب نظر در این مملکت اسم صحیح ثلث ملت خود را نمی دانند ویا نمی خواهند بدانند و متاسفانه در مورد انها نظر می دهند ما چیزی به اسم اذری نداریم این کلمه جعلی در زمان رضاخان به خاطر دشمنی با تورکها به وجود امد البته ازرداریم که به معنی طایفه تورک از هست و اسم خزر واریانت دیگر انست یعنی ازر همان خزر است
م ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۳
در ایران فقط پانفارس داریم. چون تنها قومی که زبان و فرهنگ خودش را بر دیگران تحمیل و از زبان و فرهنگ اقوام دیگر جلوگیری می‌کند و اقوام دیگر ۱۰۰ سال است مورد استحاله و آسیمیلاسیون قرار گرفته‌اند. در ایران بیان نسبت قومیتی برای یک فارس افتخار و وطن پرستی محسوب می‌شود ولی بیان نسبت قومیتی غیر فارس جرم و ضد امنیتی و پانترک و پانعرب و ...حساب می‌شود.
سید هادی طباطبایی ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۰۲:۴۱
جناب غ.کریمی من هم مخالف قومیت گرایی،باستانپرستی،نژاد پرستی و شونیزم هستم، لاکن این امر بایستی شامل حال تمام اقوام گردد مخصوصا قوم دری زبان مناطق کویری که خود را حاکم و ارباب تمام اقوام مختلف این سرزمین میدانند تا جایی که از هر نو نژادپرستی واپارتاید وشونیزم در طول صد سال گذشته چیزی کم نگذاشته اند، ودست از پا درازتر اقوام مختلف را به صفات غیر انسانی متهم میکنند ، جناب کریمی شما که با اراجیف قید شده در بالا ثابت نمودید نماینده همان تفکر وذهنیت غلط هستید که بعد از ۱۰۰ سال زورگویی محکوم به شکست است، خلقهای ایران تنها خواستار اجرای قانو اساسی هستند که حقوق مدنی زبانی را بر تمامی اقوام ضروری دانسته. منتها شما حتی با ان حداقل هم مخالف هستید وهر کی خواهان اجرای قانون اساسی باشد را به پانترک یا پانکرد پان عرب ...بودن .... متهم میکنید، شما حتی حاضر نیستید به اصالت واقعی رییس جمهور محترم اشاره کنید !( فرموده اید،مولود شمالغرب کشور که از پدر مادر آذری و کرد به وجود آمده!! که به عامل چالشی وموضوعی بحث انگیز تبدیل شده!!! اولا جناب مسعود پزشکیان در دها مصاحبه راجع به اصالت قومی خود فرموده اند که ترک هستند وپدر مادرشان هم نسل اندر نسل ترک هستند ،وحتی با فرزندانش همیشه ترکی صحبت میکند،و خودش را فرزند سرزمین آذربایجان وترک مینامد و به ترک بودنش هم مثل تمام ترکان افتخار میکند، لذا فرا فکنی و انگهای بی اساس که تنها شامل حال خود شما میباشد ومستمع دیگری نخواهد داشت، اتفاقا جناب پزشکیان که یکی از برنامه هایش احیای حقوق اقوام طبق قانون میباشد از بلوچستان،کردستان،خوزستان،خراسان شمالی،واستانهای ساحل خزر هم استانهای آذربایجان بیشترین رای را آورده،واین نشاندهنده آن است که تمام اقوام ایران خواستار رعایت واحیای حقوق فرهنگی زبانی،و تامین مسایل اقتصادی در منطقه خود هستند.
خسرو ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۲
چرا وقتی احمدی نژاد یا روحانی یا خاتمی و... انتخاب شدند ترس از پانفارسیسم وجود نداشت ترس از مخاطرات نژادپرستی افراطی مبتنی بر باستانگرایی مطرح نمی شد ؟ بی معرفتی نیست ؟ بی اعتمادی به ملت ایران و بخصوص آذربایجانی ها که همیشه برای ایران جانفشانی کرده اند نیست؟ جمعیت غالب شمال‌غرب ترکها هستند بدان جهت در ستادهای پزشکیان و قالیباف و جلیلی و ... ترکها هستند
ایرانی ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۰
ما که تا به حال یک فارس یا کرد یا لر و ... ندیده ایم که نسلش را به فلان حیوان ربط بدهد و تخت جمشید را جعلی بداند و شعار علیه خلیج فارس بدهد. ضمنا می‌شود یک حزب پان فارس یا پان کرد یا ... در کل دنیا معرفی کنید که خود اعضای آن حزب خودشان را پان فارس و ... بدانند!؟ ولی پانترکیسم دارای احزاب رسمی است و خودشان با افتخار از ماده گرگ پرستی و نژادپرستی صحبت می‌کنند.
ایرانی ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۱
آمار رسمی تعداد ترکها در ایران هم‌ ۱۶ میلیون نفر است.
علی ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۶
تمامیت خواهان حاکم در این کشور ، هر صدایی را به غیر از صدای خودشان غیر خودی ودشمن می پندارند اگر تورکی یا بلوچی یا عربی خودرا فارس نشان دهد او را وطن پرست می نامند ولی اگر همان ها بخواهند بازبان خود بگویند وبنویسند انواع واقسام اتهام ها را می زنند در حالی که در قانون اساسی رعایت حقوق حداقلی نوشتن وخواندن برای هر زبانی در کنار زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ونه ملی ، به رسمیت شناخته شده است. به چه دلیل باید یک تورک وعرب وبلوچ ایرانی حافظ وبسط دهنده زبان فارسی باشد در حالی که به زبان مادری آنها کوچکترین اهمیتی داده نمی شود حتی در تقویم رسمی کشور برخلاف سایر نقاط دنیا، روز جهانی زبان مادری گرامی داشته نمی شود. آیا این برابری است؟ چگونه است که روز درگذشت شهریار تورک زبان ومشهور شده با اشعار تورکی را روز شعر ادب وفارسی نامگذاری می کنند؟ استاندار کرد را برای یک استان 80 در صد تورک می گذارند آیا این کار درستی است؟ اگر امروز قوم گرایی در این سرزمین وجود دارد فقط قوم گرایی به نفع فارسها است و آنها می خواهند تمام فرهنگ وزبان وآداب ورسوم خودرا بر دیگر اتنیک های موجودتحمیل کنند در حالی که قومی هم به نام فارس نداریم و فارس نام منطقه ای از کشور است که اتفاقا محل زندگی اتنیک های مختلف است.
حامد ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۲
چرا پانترکهایی که از حق صحبت کردن به زبان مادری میگویند وقتی به بقیه می‌رسد این حق را برای آنها قائل نیستند!؟ چرا کردهای ترکیه گه جمعیت شان بیشتر از آذربایجانیهای ایران است وقتی این حق را می‌خواهند آنها طرف حکومت ترکیه و شعار یک ملت یک زبان را میگیرند!؟ چرا وقتی تالشیها و ارمنی های باکو چنین حقی را می‌خواهند به آنها انواع برچسب‌ها را می‌زنند!؟ نه مشکل پانترکها حق و حقوق نیست چرا اگر بحث حق باشد همه باید حقوق برابر داشته باشند. ولی پانترکها فقط حقوق را برای خودشان‌ و همنژادان توهمی شان می‌خواهند. اگر در ترکیه که پانترکها میگویند خیلی دمکراسی دارد قرار است یک ملت و یک زبان باشد، در ایران هم‌ همین است. مگر غیر از این است که پانترکها ترکیه را یک الگو معرفی می‌کنند!؟
خسرو ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۶
سمبل فرانسوی ها خروس --- روس‌ها خرس -- چینی ها اژدها-- فارسها مرغ (سیمرغ افسانه ای ) -- کردها مار و ... هیچ ملتی با وجود سمبل ، خود را مثل سمبل اش نمی شمارد مثلا برداران کرد خود را مار محسوب می کنند یا برادران تاجیک خود را مرغ حساب میکنند؟ بنابراین ترکها هم گرگ را فقط بعنوان یک سمبل افسانه ای می‌دانند در ضمن نژادپرستان پان در یک تناقض مرگبار گرفتار شده اند از یک طرف می گویند آرای پزشکیان قومی است یعنی حدود ۱۷میلیون ترک رای داده اند با محاسبه مشارکت ۷۰درصد و درصد زیر ۱۸ سال ، جمعیت ترک ایران بالغ بر چهل میلیون خواهد شد و از طرف دیگر معتقدند جمعیت ترکها فقط ۱۶ میلیون نفر است
به فرهاد عزیز و عبدالرضا ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۹
خود شما اذعان دارید به زبان مادری .ایا شما زبان مادریتان در مدارس یا گرفتید یا خانواده و خانه ؟؟؟؟؟؟دشمنی با خدا و افرینش یعنی نژاد پزستی قومیتی و نژادی عملی که باعث راننده شدن ابلیس از عرش خدا شد و خود خدا و پیامبران نفی کردند این عمل را و در اخرت فقط بر حسب درجه پرهیزگاری کیفر و پاداش میدهند .اینترنت را گشتم چیزی به اسم ازر همان واریانت خزر است پیدا نکردم ونه یعنی ازر همان خزر ادعا شما پوچ است
ناشناس ۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۵
به علی چرا شما ایرانیت را به قوم و زبان فارسی تقلیل میدهید مگر قانون اساسی ایران مانند ترکیه یا باکو منطبق بر قومیت نژاد و زبان است ؟؟؟؟؟؟زبان رسمی ایران فارسی است اما در مناطق ایران زبانهای محلی دارای حق و حقوق خود هستند و قانون اساسی تایید کرده و رسمیت دارد .فلسفه و تاریخ جهانی زبان مادری نمی دانید ؟؟؟؟زبان مادری زمزمه قیام و استقلال بنگلادش از پاکستان .شاعر و شعر شهریار پیوند دهنده زبان فارسی و ترکزبانان بود .استاندارهای ترک زیادی در استانهای با قومیت کرد و فارس سرکار هستند و هیچ گونه مخالفتی در ان استانها در انتصاب انها رخ نداده است اما تمامیت خواهی شما تمامی ندارد .خودتان اذعان دارید قومی بنام فارس نداریم اما چرا همیشه از عینک قومیت غیر ترکی همه را فارس میبینید .امروز قومگرایی پانترکیسم در ایران با حمایت و تبلیغات خارج از مرزهای ایر ان و اتاق فکری باکو و ترکیه غده سرطانی ایران شده که نه منطق و نه واقعیت قبول نمی کند تمام فرهنگ اداب و رسوم اذربایجان مانند ایران است چون خود ایران است شاسد زبان متفاوت اما نژاد فرهنگ و زبان یکسان .امروز اسامی که در این سایت به چشم میخورد(عبد الرضا و..) با پانترک حزباللهی طرف هستیم و نمونه عجیب ان سید هادی طباطبایی که هم نام سید جواد طباطبایی مخالف سر سخت پانترکیسم در اذربایجان
سرباز وطن به طورک ۲۱ تیر ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۸
قوم گرایی قبیله بازی و طایفه گرایی و حامی پروری پان‌ترکیسم در این انتخابات ریاست جمهوری تمام ادعا وطن دوستی و ایران دوستی و شور عاشورایی و انتخاب اصلح مورد استناد رهبری را نفی کردید با این جنون و نفرت ماخولیایی پان‌ترکیسم چه باید کرد
دلسوز ۲۱ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۲
گذاره قومیت گرایی و نژادی پان‌ترکیسم در انتخاب پزشکیان موثری بوده است فقط به نطق‌های او در مجلس توجه کنید عملا سوار بر موج قومیت گرایی شده است و با انتخاب اصلح مورد نظر رهبری فرسخها تفاوت دارد
مهدی ۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۲
با چشم پوشی از کوچ ترکان از قپچاق و گبی و اشغال سرزمین کردستان و ایران خطر بالقوه پانترکای داخلی همدستی و جانبداری از دشمنان قسم خورده ایران در بزنگاههای آینده ست که در این آشفته بازار بهیچ وجه دور از انتظار نیست
فرهاد ۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۵:۲۹
من خودم زبان مادری م را در خانواده یاد گرفتم. ولی بحث اصلی بر سر استانداردهای دوگانه پانترکهاست. چطور در ترکیه شعار یک ملت و یک زبان از نظر پانترکها خوب است و اگر میلیونها کرد و عرب و ارمنی و زازا بگویند می‌خواهیم با زبان مادری مان درس بخوانیم، در ادارات کار کنیم، دادگاه برویم و ... به آنها انواع برچسبها زده می‌شود و مثل آن بازیکن فوتبال با علامت گرگزادگی باید از آنها پذیرایی شود، ولی در ایران از نظر پانترکها بحث زبان مادری خیلی خوب است و یک ملت و یک زبان دیگر معنی ندارد؟ مگر پانترکها کشور ترکیه را یک کشور خوب و پیشرفته و به عنوان قبله آمال معرفی نمیکنند؟ خوب چرا از همین موضوع آنجا الگو نمیگیرند؟