بررسی پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس آمریکایی

حتی اپوزسیون جنایات اسرائیل را توجیه می‌کند

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۶۶۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شبکه الجزیره گزارش داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، پاسخ اتاق مشترک را به نخست وزیر قطر ابلاغ کرده و بیانیه ای در مورد آتش بس دائم و درخواست عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه به ویژه گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا را قرائت کردند. 
حتی اپوزسیون جنایات اسرائیل را توجیه می‌کند

دیپلماسی ایرانی: حماس پاسخ خود به پیشنهاد اسرائیل برای معامله گروگان‌ها را به میانجی‌ها منتقل کرده است. یک مقام ارشد اسرائیلی تایید کرد که اسرائیل عصر روز سه شنبه پاسخ حماس را از میانجی‌ها دریافت کرده است. او گفت: «حماس در پاسخ خود طرح کلی توافق آزادی گروگان‌ها را که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ارائه کرده بود، رد کرده است.» 

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس به شبکه المیادین گفت که پاسخ حماس به میانجی‌ها شامل پیشنهادهای متعددی در خصوص پیشنهاد اسرائیل است و تاکید کرد که این سازمان همچنان خواستار آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه است. 

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن تایید دریافت پاسخ حماس تصریح کرد: «ما در حال بررسی پاسخ حماس هستیم.» 

شبکه الجزیره گزارش داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، پاسخ اتاق مشترک را به نخست وزیر قطر ابلاغ کرده و بیانیه ای در مورد آتش بس دائم و درخواست عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه به ویژه گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا را قرائت کردند. 

قطر و مصر نیز با صدور بیانیه مشترک تایید کردند که پاسخی از حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی درباره پیشنهاد اسرائیل برای معامله گروگان‌گیری و آتش‌بس دریافت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که مصر و قطر به تلاش‌های میانجی‌گری با آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس ادامه می‌دهند. در این بیانیه همچنین آمده است: «ما پاسخ حماس را بررسی می‌کنیم و گام‌های بعدی را با طرف‌های مربوطه هماهنگ خواهیم کرد.» 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قبل از ترک اسرائیل گفت: «نخست وزیر نتانیاهو به من گفت که اسرائیل همچنان به پیشنهاد قبلی پایبند است و در دیدارهایی که با گالانت، وزیر دفاع و دیگر مقامات بلندپایه اسرائیل داشتم، این موضع را تایید کردند. در اسرائیل در مورد این توافق اجماع وجود دارد.» وی در پاسخ به این سوال که اگر حماس پاسخ مثبت بدهد آیا امکان بسته شدن توافق وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «بله»

سازمان ملل: اسرائیل ممکن است در عملیات آزادسازی گروگان‌ها مرتکب جنایت‌جنگی شده باشد

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد که احتمال دارد ارتش اسرائیل در «عملیات آرنون» که در آن چهار گروگان اسرائیل آزاد شدند، مرتکب جنایت‌جنگی شده باشد. جرمی لارنس، سخنگوی این کمیسیون گفت: «صدها فلسطینی که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی بودند در این عملیات کشته و زخمی شدند.» لارنس همچنین با محکوم کردن حماس خاطرنشان کرد: «گروه‌های مسلح با گروگان‌گیری در چنین مناطق پرجمعیتی، جان شهروندان فلسطینی و همچنین خود گروگان‌ها را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهند. همه این اقدامات، از سوی هر دو طرف، ممکن است به جنایت جنگی منجر شود.» 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز نسبت به انتقادات به این عملیات در مصاحبه‌ای با شبکه CNN گفت: «پاسخ من به منتقدان این است که به اسرائیل حمله نکنید و صدها کودک، مادر و پدر را نربایید و سپس از ما انتظار داشته باشید که با گل به سمت شما بیاییم تا شهروندانمان را بازگردانیم. ما بهترین نیروهای خود، نیروی دریایی را به داخل منطقه فرستادیم تا این ربوده شدگان را آزاد کنند.» به گزارش ایزرائیل هیوم بنت افزود: «اتفاقاً آنها نه تنها توسط حماس بلکه توسط یک خبرنگار الجزیره به نام عبدالله الجمال نگهداری می‌شدند. حماس او را فردی غیرنظامی خواند اما آیا شما او را غیرنظامی می‌دانید؟ مردی که چند ربوده شده را برخلاف میل آن‌ها به مدت هشت ماه نگه می‌دارد. پس باید بگویم که این یک استدلال مضحک است. من به کاری که انجام دادیم افتخار می کنم و اگر می توانستیم این کار را بارها و بارها انجام می‌دادیم!»

کشته شدن چهار نظامی اسرائیلی در تله انفجاری 

این در حالی است که پس از محبوس شدن در خانه و فروریختن بر سر نیروهای ارتش در محله رفح، چهار سرباز ارتش اسرائیل کشته و هفت نفر زخمی شدند. حال پنج تن از آن‌ها وخیم و دو تن از آنها متوسط گزارش شده است. به گزارش معاریو، فرمانده آموزشی گشت گیوعاتی از افراد کشته شده در این عملیات است. افراد کشته شده عبارتند از: «سرگرد تال پشیلسکی (شاولوف)، 24 ساله از گدرا، گروهبان ایتان کارلسبرون، 20 ساله از مودیعین، گروهبان آلموگ شالوم، 19 ساله از کیبوتس خمدیه، و گروهبان یایر لوین، 19 ساله از گیوات هارل.» در تحقیقات اولیه مشخص شد که نیروی یک گروهان به همراه فرماندهی از تیپ نهال در منطقه‌ای در قلب شهر رفح اقدام به عملیات پاکسازی کردند. این نیروها حدود ساعت 13 وارد ساختمانی سه طبقه‌ای در نزدیکی بازار محلی منطقه شدند. در ورودی خانه، مبارزان ابتدا از امن بودن خانه مطمئن شدند و سپس فرمانده با تعدادی از نیروها وارد خانه شدند. پس از ورود نیروها ارتش به ساختمان تله انفجاری فعال شد و تعدادی از نیروها زیر آوار گرفتار شدند. بلافاصله پس از این انفجار عملیات نجات قربانیان آغاز شد. نیروهای لشکر 162 ساختمان را محاصره و بالگردهای رزمی نیروی هوایی از آن‌ها پیشتبانی کردند. عملیات نجات پس از ساعاتی به پایان رسید و مجروحان با هلیکوپتر 669 به بیمارستان منتقل شدند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه بنیامین نتانیاهو نفتالی بنت اسامه حمدان حماس


( ۳ )

نظر شما :