گزارش دیپلماسی ایرانی از نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی: روابط ایران و آذربایجان در مسیر درستی است/رای مثبت ما به قطعنامه دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال ماست

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۷ کد : ۲۰۲۶۳۲۴ اروپا انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام روز نسل کشی سربرنیتسا در سازمان ملل در حالی که قطعنامه مربوط به آن مورد حمایت کشورهای غربی ای بوده که خود حامی این نسل کشی در بوسنی و هرزگوین بوده اند نیز گفت: «طبیعتا جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی مستقل خود را دارد و در اجرای سیاست خارجی خود از طرف های ثالث تاثیر نمی پذیرد و تبعیت نمی کند. رای مثبت ما به قطعنامه دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی است.»
کنعانی: روابط ایران و آذربایجان در مسیر درستی است/رای مثبت ما به قطعنامه دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال ماست

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور وزیر امور خارجه بحرین در ایران برای شرکت در مراسم سوگواری درگذشت شهدای ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و همچنین اظهارات پادشاه بحرین که گفته است نباید بیش از این روابط ایران و بحرین معطل بماند و باید هر چه زودتر روابط دو کشور برقرار شود، گفت: «ما اظهارات ایشان را مورد اهتمام قرار می دهیم و از تسلیت پادشاه بحرین و حضور فرستاده این کشور در نکوداشت رئیس جمهوری شنیدیم و وزیر امور خارجه شهید تشکر و قدردانی کنیم. از سیاست های همسایه محور دولت سیزدهم که مورد تاکید رئیس جمهور شهید و وزیر امور خارجه شهید بود رفع سوء تفاهمات به خصوص کشورهای همسایه در جنوب خلیج فارس بوده است. ما امیدواریم با درایت رهبران منطقه شاهد گسترش هر چه بیشتر روابط میان کشورهای منطقه باشیم.»

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره روابط با آفریقا و همچنین روز آفریقا که هفته گذشته بود نیز تاکید کرد، گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا یکی از اولویت های اساسی دولت سیزدهم است. دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به روابط با آفریقا داشته است. در این راستا سفر رئیس جمهوری شهید به سه کشور آفریقایی و همچنین سفر وزیر امور خارجه شهید به کشورهای آفریقایی داشتند نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران به روابط با آفریقاست. امضای پنج توافقنامه و برقراری کمیسیون های ویژه و همچنین حضور تجار آفریقایی در ایران و تجار ما در کشورهای مختلف این قاره نشان از اهتمام ما به آفریقاست. ما همچنین به دنبال توسعه روابط با اتحادیه آفریقا هستیم و اعزام هیئت های مربوطه همچنان در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره رای دادگاه دیوان کیفری دادگستری علیه اسرائیل در حالی که این رژیم نه تنها به آن اعتنا نکرده بلکه بمباران های خود را در غزه تشدید کرده است نیز گفت: «جامعه جهانی نسبت به جنایت هایی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده است مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد. رژیم صهیونیستی الآن به نقض مفاد جلوگیری از نسل کشی متهم است. نظر به این که جنایتکاران این رژٰیم در دیوان بین المللی دادگستری پرونده دارند و در حالی که دیوان بین المللی دادگستری توقف جنایت های رژیم صهیونیستی در رفح را خواستار است و از آنجا که همه جوامع بین المللی خواهان توقف جنایت های این رژیم در غزه است، دیگر هیچ بهانه ای در این زمینه پذرفتنی نیست و جنگ در غزه باید فورا متوقف شود. 

کنعانی تاکید کرد، موضع دولت امریکا نسبت به مواضع و احکام صادره دیوان بین المللی کیفری که مشاهده کریم کاملا روشن است که دولت امریکا نیز همچنان خود را متعهد به این دو نهاد حقویقی و بین المللی تلقی نمی کند و خود را به طور کامل حامی رژیم صهیونیستی و جنایت های آن می داند. در حالی که ذره ای از مسئولیت های جامعه جهانی نسبت به مردم فلسطین کم نشده است به ویژه که خواسته مردم جهان از دولت هایشان همچنان توقف حملات رژیم صهیونیستی در غزه را خواستار هستند بنابراین باید این خواسته ها فورا مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران و ارتباط آن با گفت وگوهای ایران و امریکا برای رفع تحریم ها نیز گفت: «سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران به منظور ابراز تسلیت و هم دردی عمان با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. البته هیئت عالی رتبه عمانی در تهران شرکت کرده بود، مع هذا از آنجا که وزیر امور خارجه کشور عمان در آن موقع در سفر دیگری بود و از آنجا که ایشان هم روابط نزدیکی با همتای ایران داشت و همچنین روابط بسیار نزدیک و دوستانه و سازنده ایران و عمان ایشان نیز تصمیم گرفت که به ایران سفر کند. انتظار می رود در این سفر موضوعات دوجانبه و مورد علاقه بحث و مورد تبادل نظر قرار بگیرد.»

وی درباره تبادل پیام میان ایران و امریکا از طریق عمان نیز گفت: «تبادل پیام بین جمهوری اسلامی ایران و طرف امریکایی درباره مذاکرات رفع تحریم ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است. این تعاملات متمرکز بر حوزه های رفع تحریم ها و هسته ای بوده و هیچ گاه هم از این چارچوب خارج نشده است. تعاملات ما با طرف امریکایی ادامه داشته و صرفا در موضع هسته ای بوده است. لازم است تاکید می کنم که مفاد خبر یا خبرهای منتشر شده در برخی رسانه های غربی در رابطه با این گفت وگوها معتبر و دقیق نیست.

وی درباره خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر مسئولیت پیگیری پرونده مذاکرات هسته ای و انتقال آن به آقای شمخانی، مشاور سیاسی رهبر انقلاب نیز گفت: «من نمی توانم به خبرهای غیرمعتبر و ادعاهای غیررسمی در فضای مجازی نظر خاصی دهم. هیئت مذاکره کننده ایران در موضوعات رفع تحریم ها با هماهنگی با مقامات عالی نظام مذاکرات را پیش برده و در این چارچوب از همه ظرفیت ها استفاده کرده است. وزارت امور خارجه و هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های ابلاغی به مسئولیت خود در این زمینه ادامه خواهد داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت وگوهای ایران و آژانس نیز گفت: «در رابطه با آژانس رویکرد ایران رویکرد سازنده ای بوده است. سفر اخیر آقای گروسی به تهران و گفت وگوهای انجام شده را نیز در ادامه رویکرد تعامل و سازنده ایران با آژانس به منظور رفع ابهامات و همچنین رفتارهای سازنده ایران با آژانس می دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که آژانس بر اساس رویکرد حرفه ای خود به پرونده هسته ای ایران نظر بیندازد و رویکردهای سیاسی یا تاثیرپذیری از فشارهای سیاسی برخی بازیگران، طبیعتا نمی تواند در مسیر سازنده ایران و آژانس کمک کننده باشد. انتظار این است که دیگران نیز از هر گونه رفتار سیاسی که می تواند در روابط ایران و آژانس خلل ایجاد کند خودداری کنند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره امضای بیانیه شورای همکاری خلیج فارس توسط سوریه و اینکه چرا ایران به خاطر این کار سفیر این کشور را احضار نکرد نیز گفت: «طبیعتا بیانیه های اتحادیه عرب ساز و کار خاص خود را در خصوص نحوه تنظیم و دیدگاه کشورهای عضو دارد. ما فارغ از هر گونه اظهار نظر درباره ساز و کار و صدور بیانیه های اتحادیه عرب هر گونه اعلام موضع در رابطه با جزایر سه گانه از سوی هر مرجع، نهاد یا کشوری که باشد دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران می دانیم و آن را قویا محکوم می کنیم. جزایر سه گانه جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ایران هیچ گونه اظهار نظر مداخله جویانه را نمی پذیرد و آن را قویا محکوم می کند.»

کنعانی درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در قطر و نحوه استفاده ایران از آن نیز گفت: «من از عنوان پول های بلوکه شده استفاده نمی کنم بلکه می گویم پول های موجود ایران در قطر و هر کشور دیگر، در این رابطه باید بگویم که این موضوع ساز و کارهای خود را دارد و در این زمینه تغییری در نحوه استفاده از پول های ایران در قطر انجام نشده و مطابق با ساز و کارهای تعریف شده در حال استفاده و بهره برداری است.»

وی درباره موضوع همکاری های آبی ایران و ترکیه و همچنین توافقاتی که میان ترکیه و عراق در زمینه آب های مشترک دو کشور انجام شده و این که این توافقات چه تاثیری می تواند غیرمستقیم بر ایران بگذارد نیز گفت: «موضوع آب از موضوعات محیط زیستی مهم در مسائل منطقه ای است. موضوعات آبی و مسائل مرتبط با آب و منابع آبی مشترک مرزی میان عراق و ترکیه نیز یکی از موضوعات مهم و قدیمی مورد گفت وگو بوده و در پاره ای موارد، مورد اختلاف میان ایران و ترکیه بوده است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که در این منطقه هستیم در مسائل مرتبط با آب و توافقاتی که در این چارچوب انجام می شود هم از منظر زیست محیطی منطقه ای و هم از منظر منافع جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای داریم و با وسواس و دقت به این مسائل ورود می کنیم و دیدگاه خود را مطرح می کنیم. دستگاه های ذی ربط در جمهوری اسلامی ایران مثل وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیز به این مسائل توجه می کنند و در صورت لزوم هم به آنها ورود می کنند. ما از توافق کشورها استقبال می کنیم و آن را مسئولیت کشورهای منطقه نسبت به مسائل زیست محیطی تلقی می کنیم.» 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام روز نسل کشی سربرنیتسا در سازمان ملل در حالی که قطعنامه مربوط به آن مورد حمایت کشورهای غربی ای بوده که خود حامی این نسل کشی در بوسنی و هرزگوین بوده اند نیز گفت: «طبیعتا جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی مستقل خود را دارد و در اجرای سیاست خارجی خود از طرف های ثالث تاثیر نمی پذیرد و تبعیت نمی کند. رای مثبت ما به قطعنامه دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی است. جنایتی که نزدیک به حدود ۳۰ سال قبل در مقابل چشمان خواب زده و خواب آلود برخی کشورهای مدعی حقوق بشر اتفاق افتاد و به شهادت و کشتار ۸ هزار نفر مسلمان بی گناه در یک منطقه حفاظت شده توسط سازمان ملل انجام شد صفحه ای تاریک و مشمئزکننده ای است که وجدان جامعه جهانی از جمله ملت ایران را جریحه دار کرده است. بنابراین ثبت این رویداد نیاز جامعه جهانی است. از نظر ما هر گونه سوء تفسیر از این قطعنامه که تنش در منطقه بوسنی و هرزگوین باعث بشود را مردود می دانیم.»

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران با حوزه بالکان نیز گفت: «در ارتباط با بالکان باید اشاره کنم که رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حفظ صلح و ثبات و زندگی مسالمت آمیز همه اقوام مردم این منطقه استوار بوده است. جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای این منطقه روابط سازنده دارد. در منطقه با صربستان روابط بسیار سازنده ای داریم و این کشور نیز با ما روابط خوب و بسیار نزدیکی دارد. دو کشور ایران و صربستان اراده جدی برای گسترش روابط دارند. در رابطه با جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز باید بگویم که ما اشتراکات فرهنگی بسیاری با یکدیگر داریم که ما را از قدیم پیوند داده که این روابط محدود به گروه خاصی نیست و دست ما نسبت به هر گروه دیگری در این کشور و منطقه باز است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکرات رفع تحریم ها در دوره انتقالی و اینکه ممکن است روند مذاکرات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان انتقال یابد نیز گفت: «در رویکرد و ساختار گفت وگوهای غیرمستقیم با واسطه ما در چارچوب رفع تحریم ها هیچ گونه تغییری رخ نداده است و ما در همان چارچوب و رویکرد به کار خود ادامه خواهیم داد.»

کنعانی درباره روابط ایران با جمهوری آذربایجان و بازگشایی سفارتخانه این کشور در تهران و تعیین سفرا نیز گفت: «روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد و به همین ترتیب پیش خواهد رفت. بازگشایی سفارت نیز در چارچوب توافقات مشترک انجام خواهد شد و طبیعتا انتخاب سفرا نیز در همین چارچوب انجام خواهد شد.»

وی درباره روابط ایران و سودان و سفر اخیر وزیر امور خارجه کشور به تهران نیز گفت: «در رابطه با سودان نیز خوشبختانه روابط در مسیر خوبی پیش می رود. سفر وزیر امور خارجه سودان به ایران و دیدارش با آقای دکتر باقری که در آن ضمن ابراز تسلیت به خاطر سانحه اخیر درباره روابط دو جانبه نیز گفت وگو شد در رابطه با بازگسایی سفارتخانه دو کشور نیز صحبت شد و دو طرف توافق کردند در یک زمان کوتاه سفارتخانه ها بازگشایی شود و ما امیدواریم ما شاهد بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در آینده نزدیک باشیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره گفت وگوی ولیعهد عربستان سعودی با محمد مخبر، سرپرست دولت و احتمال سفر بن سلمان به ایران گفت: «در این شرایط اگر بخواهیم از سفر صحبت کنیم یک مقدار زمان مناسبی نیست. بدیهی است رئیس جمهور شهید ما از ولیعهد سعودی برای سفر دعوت کرده بودند و مورد پذیرش قرار گرفته بود. کما اینکه دعوت متقابلی هم از سوی پادشاه سعودی برای رئیس جمهور شهید دریافت شده بود و مورد پذیرش قرار گرفته بود. در ارتباط با ترتیبات سفر باید در زمان مناسب دیگر برنامه ریزی کنیم.»
 

کلید واژه ها: ایران و بوسنی هرزگوین ایران و آذربایجان ناصر کنعانی مقدم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۵ )

نظر شما :

م. راد ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۰
در کمال احترام، رای مثبت نماینده ی ایران به قطعنامه ی مذکور که با پیشنهاد رژیم آلمان که خود از عاملان و طرفداران پر و پا قرص نسل کشی و جنایت در همه ی نقاط این کره ی خاکی ــ از جمله در فلطسین ــ است و صرفا به منظور تحت فشار گذاشتن جمهوری صربستان ــ یگانه کشور مستقل در حوزه ی بالکان که دست بر قضا روابط بسیار دوستانه ای نیز با ایران و روسیه دارد ــ صورت گرفت، تنها نشانه ی عدم درک شرایط و اولویت ها و منافع ملی کشور است. نکته ی جالب انکه کشورهای مسلمان حوزه ی بالکان، یعنی آلبانی و بوسنی و هرزگوین ـ که ایران روابط خود با کرواسی و صربستان را فدای آنها می کند ــ هر دو تمام بزنگاه ها از پشت به ایران خنجر زده اند! یکی مقر اصلی منافقین است و دیگری از پایگاه های اصلی سلفی گری در اروپا !