در هفتمین کنفرانس بین رشته ای بین المللی مرکز مطالعات خلیج فارس

پیام های جام جهانی قطر

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۷۰۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید رحمان موسوی
سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
پیام های جام جهانی قطر

دیپلماسی ایرانی: مدتی قبل مرکز مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر، هفتمین کنفرانس بین‌رشته‌ای بین‌المللی سالانه خود را برگزار کرد.

جام جهانی فیفا 2022 در قطر: نگاهی به چشم اندازهای جهانی و محلی مرکز مطالعات خلیج فارس، به عنوان بخشی از کالج هنر و علوم در دانشگاه قطر (QU) کنفرانس بین المللی دو روزه را برای بحث در مورد تجربه قطر در سازماندهی جام جهانی فوتبال 2022 آغاز کرد.

 هدف این کنفرانس افزودن تمرکز ویژه کشور به بحث عمومی تر و مطالعات چند رشته ای در مورد پدیده فوتبال در جوامع خاورمیانه به طور کلی و منطقه خلیج فارس به طور خاص است. 

برخلاف بیشتر رویدادهایی که درباره جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بحث می‌کنند، کنفرانس تنها به تمرکز بر ابعاد فنی/سازمانی یا دیپلماسی ورزشی محدود نشد.

اولویت اصلی کنفرانس ایجاد بحث های جامع در مورد جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جام جهانی و تأثیرات آن بر کشور میزبان، منطقه خلیج فارس، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و جهان بوده است.

تاریخچه انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 یکی از موضوعات اصلی کنفرانس بود. این کنفرانس همچنین بسیاری از مسائل داخلی را که کشور میزبان جام جهانی 2022 با آن روبه رو بوده و چگونگی حل این مسائل را پوشش داد و ژئوپلیتیک و ساختارهای قدرت پیرامون جام جهانی 2022 جزو موضوعات اصلی کنفرانس نبود. دکتر حسن بن راشد الدرهم، رئیس دانشگاه قطر در سخنرانی خود به همین مناسبت گفت: خوشحالم که هفتمین کنفرانس مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر را به شما خوش آمد می گویم، بسیار خوشحالم چرا که قطر به عنوان اولین کشور عربی و اولین کشور خاورمیانه میزبان بزرگ ترین رویداد ورزشی در جهان است. شما امروز در کنفرانسی شرکت می کنید که دانشکده هنر و علوم در دانشگاه قطر و میزبان آن مرکز مطالعات خلیج فارس است. به گفته دکتر الدرهم، جام جهانی نقطه عطفی در تاریخ منطقه است که به طرز باورنکردنی متشنج و با بی ثباتی و درگیری ها شناخته شده است. با این حال، جام جهانی به عنوان نمادی از میل منطقه به صلح و ثبات و همچنین آرزوی شهروندان آن برای بهبود آینده مشترک بشریت است.

 میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر هم دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

رئیس دانشگاه تاکید کرد: هدف از برگزاری این همایش برجسته کردن اهمیت کار دانشگاهی و پژوهشی در رصد و پیگیری وقایع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در منطقه خلیج فارس به‌ویژه رخ می‌دهد و همچنین آنچه که در سرتاسر جهان در حال وقوع است. وی بر نقش کار پژوهشی و دانشگاهی در صنعت آگاهی و فرهنگ، در گرد هم آوردن علاقه‌مندان و متخصصان در منطقه خلیج فارس و اطمینان از اینکه چراغی برای جامعه دانشگاهی برای حضور در همه مناسبت‌ها است، تاکید کرد.

در بخش پایانی از این مراسم، پروفسور محجوب زویری، مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس گفت: این کنفرانس بستری آکادمیک برای بحث در مورد تمامی موضوعات مربوط به جام جهانی 2022 قطر است و هدف آن انتشار یک جلد ویرایش شده است که بتواند برای نسل آینده مفید باشد. این کنفرانس بین المللی سالانه قرار است بیش از 20 دانشمند، متخصص و تأثیرگذار سیاست را از طیف گسترده ای از رشته ها گرد هم آورد تا در بحثی ظریف در مورد تأثیرات چند وجهی جام جهانی 2022 قطر بر جامعه قطر بحث کنند.

سید رحمان موسوی

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قطر جام جهانی قطر ایران و قطر سید رحمان موسوی مرکز مطالعات خلیج فارس


نظر شما :