چراغ سبز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به هیات تل‌آویو برای نرمش در مذاکرات پاریس

در آستانه توافق جدید؟!

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
چهارشنبه هفته گذشته و درپی ورود هیئتی از جنبش حماس به قاهره، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی از تماس‌ها برای برگزاری دومین نشست در پاریس به منظور رایزنی درخصوص تکمیل امضای معامله تبادل اسرا خبر داد تا اینکه یک مقام حماس روز جمعه اعلام کرد که این گروه در انتظار دریافت پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در غزه از سوی میانجی‌گران است. به نوشته ایسنا، یک منبع مطلع هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرد مذاکرات هر یک از میانجی‌گران - آمریکا، مصر و قطر - بر سر آتش‌بس در غزه به طور جداگانه با رئیس سرویس اطلاعاتی موساد آغاز شده است. این منبع مطلع در رابطه با آغاز مذاکرات جدی درخصوص برقراری آتش‌بس در غزه ابراز خوشبینی کرد.
در آستانه توافق جدید؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: چهارشنبه هفته گذشته و درپی ورود هیئتی از جنبش حماس به قاهره، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی از تماس‌ها برای برگزاری دومین نشست در پاریس به منظور رایزنی درخصوص تکمیل امضای معامله تبادل اسرا خبر داد تا اینکه یک مقام حماس روز جمعه اعلام کرد که این گروه در انتظار دریافت پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در غزه از سوی میانجی‌گران است. به نوشته ایسنا، یک منبع مطلع هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرد مذاکرات هر یک از میانجی‌گران - آمریکا، مصر و قطر - بر سر آتش‌بس در غزه به طور جداگانه با رئیس سرویس اطلاعاتی موساد آغاز شده است. این منبع مطلع در رابطه با آغاز مذاکرات جدی درخصوص برقراری آتش‌بس در غزه ابراز خوشبینی کرد.

۲ منبع مصری که می‌خواستند ناشناس باقی بمانند عنوان کردند که «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر که روز پنج شنبه دیداری با «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس داشته، برای مذاکره با مقامات صهیونیستی راهی پاریس خواهد شد. مقام مطلع حماس که می‌خواسته نام او  فاش نشود عنوان کرد که این جنبش در دیدار با مصری‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نداده‌ اما انتظار بازگشت میانجی‌گران از مذاکرات با رژیم صهیونیستی را می‌کشد. او گفت: ما با آن‌ها صحبت کردیم و منتظر بازگشت آن‌ها از پاریس خواهیم ماند. دور قبلی مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه، به دلیل نخالفت تل‌آویو با پیشنهادهای حماس، به نتیجه نرسید. مقاومت حماس تاکید کرده بود با طرح پیشنهادی نشست پاریس با روحیه مثبت برخورد کرده است، با این هدف که شامل آتش‌بس کامل، پایان دادن به جنگ غزه، بازسازی آن، لغو محاصره این باریکه و تبادل اسرا باشد.

-    چراغ سبز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به هیات تل‌آویو برای نرمش در مذاکرات پاریس

یک روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات پاریس که از جمعه شروع شد، یک رسانه عبری فاش کرد که رژیم صهیونیستی احتمالا طی مذاکرات پاریس، درباره تعداد اسرای فلسطینی که قرار است در ازای هر کدام از اسرای صهیونیست نزد حماس در غزه آزاد شوند، انعطاف نشان دهد. روزنامه عبری زبان «تایمز» در این باره گزارش داد که، هیئت اعزامی اسرائیل به مذاکرات پاریس به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس موساد، چراغ سبز کابینه جنگ اسرائیل را دریافت کرده تا در موضع خود درباره تعداد اسرای فلسطینی که قرار است در مقابل آزادی هر گروگان در غزه، آزاد شوند، نرمش نشان دهد.

این روزنامه صهیونیستی نوشت که اسرائیل همچنین احتمالا درباره مدت زمان آتش‌بس که طی آن توافق تبادل اسرا اجرا می‌شود، مسائل مربوط به بازسازی غزه پس از جنگ و همچنین بازگشت شهروندان شمال غزه به محل زندگی خود، انعطاف نشان دهد. تایمز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی «فشار نظامی خود را تا آخرین لحظه تشدید خواهد کرد؛ چرا که مذاکرات زیر فشار ادامه بمباران، رویکردی است که نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.»

در حالی رسانه های عبری زبان مدعی چراغ سبز کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به هیات تل‌آویو برای نرمش در مذاکرات پاریس هستند که نخست‌وزیر این رژیم صهیونیستی می‌گوید با ترکیبی از فشار نظامی و مذاکرات جدی به اهداف جنگ غزه دست خواهد یافت. «بنیامین نتانیاهو» گفت: در حال کار برای ارائه طرحی دیگر برای آزادی اسرا و «تکمیل نابودی» تیپ‌های حماس در رفح هستیم. عملیات نظامی و مذاکرات منجر به آزادی اسرا و نابودی حماس می‌شود. در سوی دیگر و همزمان، بنیامین نتانیاهو سندی را درباره سیاست رژیم صهیونیستی برای «روز بعد از جنگ» به کابینه ارائه کرد که شامل بند بستن آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی(آنروا) با آژانس‌های بین‌المللی دیگر است. این سند همچنین شامل ایجاد منطقه امنیتی در نوار غزه در مجاورت با شهرک‌های اسرائیلی و ابقای نیروهای اسرائیلی در مرزهای جنوبی بین غزه و مصر است.

-    از ادعا درباره پیشرفت در مذاکرات پاریس تا اعزام هیأتی به دوحه برای مذاکره با حماس

تنها به فاصله یک روز پس از آغاز دور دوم مذاکرات پاریس، منابع رسانه‌ای عبری شنبه این هفته از پیشرفت در این مذاکرات و حصول توافقاتی درباره جنگ غزه خبر دادند. رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه از مذاکرات در پاریس مدعی شدند «در مذاکرات پاریس بر سر خطوط کلی جدید توافق شده است.» این منابع گفتند: «پیشرفت‌هایی وجود دارد که ممکن است اجازه حرکت برای مذاکره درباره جزئیات را بدهد.» وبگاه آمریکایی آکسیوس هم به نقل از دو منبع گزارش داده بود که در جریان مذاکرات پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شده است که ممکن است در چند روز آینده به مذاکرات جدی‌تری بر سر توافق درباره جنگ غزه، آتش‌بس و تبادل اسرا منجر شود. در همین زمینه پایگاه خبری العربیه نیز گزارش کرده بود در مذاکرات پاریس درباره جنگ غزه، یک طرح سه مرحله‌ای بررسی شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد پیشرفت در مذاکرات پاریس ممکن است به زودی به انعقاد قراردادی درباره تبادل اسرا منجر شود. رسانه‌های صهیونیستی هم گزارش کرده بودند در مذاکرات پاریس در مورد چارچوب به‌روز شده درخصوص تبادل اسرا توافق شده است. این رسانه‌ها به نقل از یک مقام مسئول گزارش کردند، با اینکه حماس از برخی از مطالبات خود چشم‌پوشی کرده اما کماکان از دستیابی به توافق دور هستیم.

یک روز پس از انتشار این اخبار و در روز یکشنیه نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تصمیم تل‌آویو برای اعزام هیأتی به قطر برای مذاکره با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره توافق با این جنبش خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته هیأتی را به‌منظور تکمیل مذاکرات با جنبش حماس برای آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه، به قطر اعزام کند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که هیأت اسرائیلی با سطحی کمتر از سطح نمایندگی که در کنفرانس پاریس شرکت کرده بود عازم دوحه می‌شود. آکسیوس گزارش کرده بود «ویلیام برنز» رئیس سیا، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر و «عباس کامل» مدیر اطلاعات مصر در این مذاکرات شرکت کرده بودند. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در جنبش «حماس» گزارش کرده بود توافق پاریس با رژیم صهیونیستی شامل آتش‌بسی ۶ هفته‌ای و آزادی و تبادل ۲۰۰ الی ۳۰۰ فلسطینی با ۳۵ الی ۴۰ اسیر صهیونیستی می‌شود.

اگر چه اخبار ضد و نقیضی از حصول توافق بین حماس و اسرائیل به گشو می رسد اما همزمان وضعیت نتایاهو در سرزمین های اشغالی شکننهد تر از هر زمان دیگری است. در ان باره شنبه شب هفته جاری صدها تن از شهرک‌نشینان صهیونیستی بار دیگر با برگزاری تظاهرات در مرکز تل‌آویو خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بازگشت اسرای صهیونیستی شدند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند خانواده‌های اسرای صهیونیستی با تجمع در مرکز تل‌آویو خواهان سرنگونی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی و همچنین برگزاری انتخابات جدید در سرزمین‌های اشغالی شدند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه مذاکره بنیامین نتانیاهو


( ۴ )

نظر شما :